ועדת הכספים תנסה לעצור את עליית גיל הפרישה בינואר

ועדת הכספים של הכנסת פנתה לשר האוצר וביקשה כי יפעל בדחיפות לשינוי חוק הביטוח הלאומי על-מנת לדחות את העדכון הצפוי באחד לינואר של גיל תחילת קבלת קצבת זקנה לנשים

 פנסיה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ועדת הכספים של הכנסת פנתה לשר האוצר וביקשה כי יפעל בדחיפות לשינוי חוק הביטוח הלאומי על-מנת לדחות את העדכון הצפוי באחד בינואר של גיל תחילת קבלת קצבת זקנה לנשים. במהלך הישיבה שנערכה הבוקר התברר כי לפי מנגנון העדכון האוטומטי שנקבע בחוק הביטוח הלאומי, החל מתחילת 2017 יידחה הגיל המינימלי לקבלת קצבת זקנה לנשים בסך כ-2,300 שקל לחודש - מגיל 62 לגיל 62 וארבעה חודשים.

לפיכך, גיל הפרישה יעלה בפועל ללא קשר לתוצאות הדיון בחוק העלאת גיל הפרישה, והדרך היחידה למנוע זאת היא באמצעות חקיקה בשיתוף-פעולה של האוצר. סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, שהתנגדה לדחות את העדכון הצפוי בגלל המשמעויות האקטואריות שיהיו לכך על הביטוח הלאומי, אמרה: "תנו לנו לחזור ולהתייעץ עם שר האוצר לגבי התאריך. אנחנו לא רוצים להיכנס לעולם של איזונים אקטואריים".

הצורך בדחיית העדכון נוצר כיון שהוועדה לא התחילה עדיין לדון בהצעות האוצר להעלאת גיל הפרישה, וזאת על רקע מחלוקת בין נציגי האוצר ובנק ישראל, המצדדים בהעלאת גיל הפרישה, לבין חברות כנסת ונציגי ארגונים חברתיים, הטוענים כי המתכונת המוצעת פוגעת בנשים מבוגרות, שקצבת הזקנה היא מקור ההכנסה העיקרי שלהן. מבקר המדינה נקט בוויכוח עמדה, המצדדת בהעלאת גיל הפרישה, וטען כי האפשרות של השארת הגיל הנוכחי - 62 - היא "לא בת קיימא".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני טען היום כי לוועדה דרושים לפחות שלושה חודשים על-מנת לדון בהצעה בצורה רצינית, אך לדעת חברים אחרים בוועדה דרושה לפחות חצי שנה.   

כזכור, החליט שר האוצר משה כחלון שלא לאמץ את המלצות הוועדה שמינה, בראשות הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, כיוון שלא הושגה הסכמה רחבה בין חבריה. הוועדה המליצה על העלאה מדורגת של גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 במדורג על פני שמונה שנים, ובהמשך לשקול את הצמדתו לתוחלת החיים הצפויה לנשים.

על-מנת לרכך את הפגיעה בנשים המבוגרות הציע הרוב בוועדה להגדיל את תקופת הזכאות המרבית לדמי אבטלה עבור אותן נשים מ-6 ל-10 חודשים ולהפנות תקציבים לגופים המתמחים בהכשרות מקצועיות. בדיון שנערך היום טענו חברות הכנסת שלי יחימוביץ', זהבה גלאון ואורלי לוי כי הצעדים המוצעים אינם מספיקים.

"מדוע להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה רק ל-10 חודשים ולא ל-24 חודשים" שאלה למשל ח"כ יחימוביץ'. ח"כ לוי קראה לקבוע גיל פרישה דיפרנציאלי שיבחין בין מקצועות שוחקים למקצועות שבהם יש יתרון לגיל מבוגר. קריאה ברוח דומה השמיעה היום השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל שאמרה בכנס כי "צריך להפסיק לדבר על גיל הפרישה במונחים של גברים ונשים ולדון בגיל הפרישה לפי מקצועות".