כחלון הציע ליו"ר הבינלאומי חזקיהו להתמנות לחשכ"ל

חזקיהו, שהיה בעבר המפקח על הבנקים ונמצא בבנק ב-4.5 שנים האחרונות, לא החליט אם להסכים להצעה ■ החשכ"לית תסיים את תפקידה בסוף ינואר

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

יו"ר הבנק הבינלאומי, רוני חזקיהו, מועמד מוביל לתפקיד החשב הכללי באוצר. חזקיהו קיבל באחרונה הצעה להתמנות לתפקיד במקום מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שתסיים את תפקידה בתחילת השנה הבאה. חזקיהו טרם קיבל החלטה אם להיענות לתפקיד.

בעבור חזקיהו, אם ייענה לתפקיד, הרי שזה יהיה כדי למלא שליחות ציבורית. מדובר בתפקיד תובעני יותר והרבה פחות מתגמל כספית מאשר תפקידו כיו"ר הבנק הבינלאומי, אותו הוא ממלא מזה 4.5 שנים. מכיוון ששר האוצר, משה כחלון, ורבים מאנשי משרדו מקצים משאבים רבים לנושא משבר הדיור, הרי שחזקיהו, אם יחליט להיענות להצעה, יטפל בנושאים כמו הצמיחה של המשק, עידוד הפעילות העסקית וסוגיות מאקרו נוספות.

מינוי שכזה נחשב ליצירתי, שכן חזקיהו אינו המועמד הברור מאליו לתפקיד. לחזקיהו בן ה-65 ניסיון רב, בעיקר בתחום הפיננסי, והוא נחשב לדמות מוערכת במערכת הבנקאית. לפני תפקידו כיו"ר הבנק הבינלאומי, הוא כיהן כמפקח על הבנקים ונחשב למפקח פעיל, שהוביל בין היתר את תהליך הדחת יו"ר בנק הפועלים דאז, דני דנקנר. כמו כן הוא כיהן כמפקח בתקופת המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, והטיל במהלך המשבר לא מעט מגבלות על הבנקים. לפני תפקידו כמפקח, כיהן חזקיהו בשורה של תפקידים בכירים בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט.

עבאדי-בויאנג'ו אמורה לסיים את תפקידה לאחר אישור תקציב המדינה בסוף ינואר. כהונתה של עבאדי-בויאנג'ו כבר הוארכה פעמיים, בכל פעם בשנה, כשבפעם האחרונה היא נעתרה לבקשתו של השר כחלון מתוך הבנה שהוא יתחיל באיתור מחליף פרק זמן משמעותי לפני סיום הקדנציה.

עבאדי-בויאנג'ו ביצעה במהלך כהונתה מספר מהלכים מרכזיים ביחידת החשב הכללי, כשהאחרון שבהם - שפורסם רק אתמול - היה החלטתה להחזיר לישראל את שליחי האגף לניו יורק ולצמצם משמעותית את מספר העובדים המקומיים בנציגות החשכ"ל המקומית.

בנוסף נדרשה עבאדי-בויאנג'ו להתמודד עם גורמים רבי עוצמה ובראשם מערכת הביטחון בסוגיית השקיפות והבקרה על השכר ובנושא אופן רישום העברת מחנות צה"ל לנגב. רק לאחרונה חשף מבקר המדינה שמערכת הביטחון העבירה לחשכ"לית נתונים חלקיים על תוספות הפנסיה שאישר הרמטכ"ל לאנשי הקבע.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: לתפקיד החשכ"ל נשקלים מספר מועמדים. אין בכוונתנו להתייחס לשמות כאלה ואחרים.