סערה ברשת: 53% תמכו באילנה דיין, 47% ברה"מ נתניהו

מבדיקה של Vigo מקבוצת יפעת עולה כי הרוב המוחלט של התגובות עסק בדיין ובנתניהו, ורק 9% מהם נגע לתחקיר עצמו של "עובדה" ■ כצפוי - בטוויטר נרשמה תמיכה רבה בדיין, בעוד בפייסבוק התמונה התהפכה

בנימין נתניהו ואילנה דיין / צילומים: מארק ניימן, לע''מ
בנימין נתניהו ואילנה דיין / צילומים: מארק ניימן, לע''מ

תוכנית פתיחת העונה של "עובדה", ששודרה אמש (ב') בשידורי קשת בערוץ 2 והוקדשה לתחקיר על הנעשה בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו, זכתה לרייטינג של 26% מקרב בתי-האב במגזר היהודי ול-699 אלף צופים בכלל האוכלוסייה. ברבע השעה שבה הוקראה תגובת ראש הממשלה, החריגה באורכה ובתוכנה, נרשם רייטינג של 27%, ומספר הצופים (במגזר היהודי) עמד על 732 אלף.

התגובה החריגה של ראש הממשלה והאופן שבו היא הובאה בשידור - כשאילנה דיין עמדה והקריאה במשך דקות ארוכות תגובה שכמעט כולה הייתה מתקפה אישית עליה - עוררה כמובן עניין רב ברשתות החברתיות.

מבדיקה שביצעה חברת Vigo מקבוצת יפעת עולה כי ב-12 השעות שבין תחילת שידור התוכנית ועד 9 בבוקר הוקדשו לנושא 5,700 תגובות ברשתות החברתיות. סביר להניח כי השיח הזה יימשך בהיקף גבוה גם בשעות שלאחר תום המדידה (לשם השוואה, מציינים ב-Vigo, השיח סביב תאגיד השידור במשך תקופת זמן ארוכה בהרבה זכה ל-20 אלף שיחות).

אחד המאפיינים הבולטים של הרשתות החברתיות בישראל הוא העובדה שבטוויטר מיוצגות בעיקר עמדות שמזוהות עם השמאל, בעוד בפייסבוק העמדות הן ימניות יותר. מהבדיקה שבוצעה עלה כי בסך-הכול 53% מהתגובות שהובעו בנושא ניתן לסווג כעמדות שמאל, ו-47% כעמדות ימין.

בטוויטר נרשמו 1,800 עמדות שמאל, מול 1,200 עמדות שתומכות בראש הממשלה סביב הנושא; בעוד בפייסבוק התמונה מתהפכת: 2,100 הודעות שתומכות בנתניהו, מול 1,200 עמדות שמבטאות ביקורת עליו. 

הרשת געשה
 הרשת געשה

עניין נוסף שעולה מהבדיקה הוא כי רק מיעוט קטן מהתגובות התייחסו לממצאי התחקיר. 48% מהתגובות עסקו באישיותה של אילנה דיין, 43% התייחסו לתגובת נתניהו, ורק 9% עסקו בתחקיר עצמו.

בקרב העמדות הימניות - 71% התייחסו לאישיות של דיין (כינויים כגון "שמאלנית" ו"עלובה" ואף קללות חריפות), בעוד 29% התייחסו לתגובת נתניהו (ושיבחו אותה). בקרב התומכים בדיין, 27% התייחסו לאישיותה, 55% תקפו את תגובת נתניהו, ו-18% התייחסו לתחקיר עצמו.

ממצאים נוספים מצביעים על כך שרק 300 שיחות עסקו בשרה נתניהו, ועשרות תגובות עסקו בנושאים אחרים שעלו בתגובת נתניהו כמו התחקיר בעניין סרן ר' או התחקיר שעסק בעזרא נאווי.

עמוד הפייסבוק של "עובדה" נהנה על-פי הממצאים מהסערה, כשבימים האחרונים הוא זכה לעלייה של יותר מ-5% בהיקף העוקבים אחריו, והתחקיר עצמו שהועלה לעמוד זכה שם ללמעלה מ-300 אלף צפיות.

רביב טל, מנכ"ל Vigo, מסר: "התחקיר של אילנה דיין הצליח להסעיר את הרשת ולהפוך לאחד מנושאי השיח המרכזיים בה. אולם ברשת החברתית, הנשענת על תגובות קצרות ומתלהמות, מרכז תשומת-הלב ניתן דווקא לתגובה של נתניהו ולשיח על אישיותה של אילנה דיין, ולא למהות התחקיר. בשיח שכזה לא פלא שקרוב ל-600 תגובות כוללות קללות אלימות שחורגות מגבולות השיח הנורמטיבי". 

אילנה דיין: "אני לא אחמדיניג'אד - לא יכול להיות שנתניהו פוחד ממני"