"כיסיתי 7 מערכות בחירות בארה"ב, ודבר כזה עוד לא היה"

ניצן הורוביץ עשה קאמבק לתקשורת כדי לסקר מארה"ב עבור חדשות 2 את מערכת הבחירות ■ "ההגדרות המסורתיות לפוליטיקה ולאיך נראית מערכת בחירות התנפצו כאן לגמרי", הוא אומר בראיון ל"גלובס"

ממש לפני יום הבחירות הגורלי בארה"ב, בדיוק אחרי שהמשדר המרכזי של חדשות 2 מניו-יורק הסתיים, ורגע לפני שיעלה לעדכן גם ב"חי בלילה" וב"חדשות הלילה", ניצן הורוביץ, שליח הערוץ לבחירות, מצא כמה רגעים לדבר איתנו, ואולי אפילו לנסות להתבונן קצת על המסע שעבר עליו בחודשים האחרונים.

"אני כאן מאז אפריל, זה 7 חודשים של סיקור מאוד אינטנסיבי. לא רק של הבחירות עכשיו, אלא גם של שלבי הפריימריז בשתי המפלגות, ואחר-כך הוועידה הרפובליקנית והדמוקרטית והעימותים וכל הסקנדלים. לא היה פה רגע דל מאז שהתחילו הבחירות, זה באמת אירוע דרמטי בצורה חסרת תקדים. אני אומר לך - כיסיתי 7 מערכות בחירות בארה"ב, ודבר כזה עוד לא היה".

- נראה כי גם מבחינת חלקה של התקשורת באירוע יש משהו חסר תקדים. היא לא רק מדווחת בהרחבה, אלא בעצמה מהווה מעין נושא שהקמפיין עוסק בו.

"דונלד טראמפ תוקף את כלי התקשורת, את העיתונאים ואת הצלמים, וגם את זה לא מפסיקים להראות. הוא כל הזמן אומר שהתקשורת מוטה נגדו, אבל אני לא חושב שזה נכון. הוא הגיע לאן שהגיע בבחירות האלה כי הוא קיבל סיקור תקשורתי עצום. אם תשאל את היריבים שלו במפלגה הרפובליקנית, הם יגידו לך שהוא פשוט קיבל מצלמה ומיקרופון פתוחים במשך חודשים ארוכים בלי הגבלה. שידרו את הנאומים שלו יום אחר יום, במשך שעות, בשידור חי בכל הערוצים".

 

- כי זה מביא רייטינג.

"זה מביא רייטינג, כי יש לו סגנון פרוע, כי זה מעניין לראות. אני חושב שהתקשורת לא נגדו בשום צורה, היא בנתה אותו".

- ועכשיו הרבה כלי תקשורת עושים חשבון-נפש.

"בוודאי. העיתונאים בפירוש אומרים שהם הגזימו עם העניין הזה, והם לא עשו עריכה ולא הפעילו שיקול-דעת. גם בשלב הפריימריז של המפלגה וגם בשלב הבחירות הכלליות, והוא ניצל את זה. ההוכחה היא שבמשך חודשים הוא לא הוציא דולר אחד על פרסום, כי הוא קיבל אותו בחינם". 

"טראמפ גרם למהפך מוחלט"

עניין חסר תקדים נוסף בבחירות הוא הסיקור הנרחב של התקשורת הישראלית. הבחירות בארה"ב תמיד עניינו אותה - שבדרך-כלל לא מקדישה תשומת-לב ניכרת לחדשות חוץ - אבל הפעם חדשות 2 וחדשות 10 הקדישו להן נפח סיקור גדול במיוחד ובעלויות לא מבוטלות. בשני הערוצים פתחו במהלך השבוע שלפני הבחירות אולפני בחירות שמשדרים מניו-יורק ופרשו כתבים ברחבי ארה"ב, כמעט כאילו מדובר בקמפיין שבסיומו יוחלף השלטון בישראל.

- יכול להיות שהיקף הסיקור הישראלי חרג מפרופורציה?

"בכל העולם הבחירות האלה מעוררות עניין עצום ומקבלות סיקור גדול. התופעה של טראמפ מרתקת את הישראלים, כמו שהיא מרתקת את הצרפתים ואת הפולנים ואת היפנים. ובדקתי את זה. מדובר בשידורים בהיקפים חסרי תקדים בכל העולם, ולידינו יש טלוויזיות מכל מיני מדינות - ראיתי את זה עוד בשלבים של הוועידות והעימותים. הם נותנים לזה סיקור שיא עם שידורים חיים ממש כמו שאנחנו עושים.

"בסופו של דבר זה מאוד חשוב, כי יש פה שני אנשים - הילארי קלינטון ודונלד טראמפ - שמייצגים תפיסות עולם שונות, וברור שהבחירות האלה כבר מחוללות שינוי גדול, ובהמשך הן יחוללו שינוי גדול על-פי מי שינצח, וזה באמת מרתק את העולם כולו".

אחר-כך, בתשובה לשאלה אחרת, מפרט הורוביץ חלק מהשינוי שהבחירות יביאו לדעתו. "אחד הדברים שצריך לשים אליהם לב הוא שבמערכת הבחירות הזאת נחצו כל הקווים וכל ההגדרות לגבי מה זה בכלל פוליטיקאי. אחרי מה שראיתי כאן אני יכול להגיד לך - וזה לא רק אני אומר - שאין שום מניעה שאנשים שמגיעים לגמרי מחוץ למערכת הפוליטית, ממקומות פופולריים של טלוויזיה ואינטרנט ורשתות חברתיות, אמנים, בדרנים וכל מיני דמויות ססגונית, נראה אותם נכנסים למשחק הפוליטי ונבחרים לכל מיני תפקידים.

"מה שטראמפ עשה כאן באמת משנה את ההסתכלות גם על הפוליטיקה מצד הציבור. זה עשה מהפך מוחלט, האיץ את התהליך שאנחנו כבר נמצאים בו כמה שנים, ואנחנו נראה את זה לא רק בארה"ב. ההגדרות הוותיקות והמסורתיות לפוליטיקה ולאיך נראית מערכת בחירות התנפצו כאן לגמרי".

"זו חוויית חיים"

הורוביץ עצמו, למי שהספיק לשכוח, היה עד לא מזמן פוליטיקאי. קודם כחבר כנסת מטעם מרצ, שאליה הצטרף לקראת בחירות 2009, ובהמשך התמודד מטעם המפלגה, ב-2013, על ראשות עיריית תל-אביב, מול רון חולדאי.

- אחרי הניסיון שצברת מצאת את עצמך מסתכל אחרת על הפוליטיקאים?

"הניסיון הפוליטי שלי בהחלט עוזר לי לסקר את הבחירות האלה ולהבין ולנתח דברים שאני רואה כאן. למדתי הרבה דברים חדשים, אבל פוליטיקה זה פוליטיקה, ותקשורת זה תקשורת, ואני לא יכול להגיד שאני רואה עכשיו את הדברים אחרת".

- ותקשורת ועבודה עיתונאית זה משהו שהתגעגעת אליו? זה היה חסר לך?

"אני מאוד אוהב את זה, וניתנה לי פה אפשרות לכסות את האירוע המסעיר הזה, ובאמת מבחינתי זו חוויית חיים. זה משהו שאני עושה אותו כבר הרבה מאוד שנים, אבל כזה דבר עוד לא ראיתי. וההזדמנות לעשות את זה עבור כלי תקשורת מרכזי כמו ערוץ 2, עם צפייה גבוהה ועם אמצעי שידור טובים, זה בהחלט משהו שאני מאוד שמח עליו. בטח כשאני מסתכל לאחור על כל החודשים שאני פה".

- מה התוכניות לאחרי הבחירות? תמשיך בעיתונות? בחדשות 2?

"אני עוד לא יודע, עוד לא החלטתי. נגמור את זה ונראה מה הלאה. אני בטוח שיהיה משהו מעניין".