אשטרום חיסלה את השקעתה הוותיקה במבטח שמיר

מכרה את מניותיה תמורת 77 מיליון שקל ■ המניות שנרכשו יהפכו ל"מניות רדומות" בבעלות מבטח שמיר ■ מכירת המניות תניב לאשטרום נכסים רווח של יותר מ-12 מיליון שקל

מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

חברת הנדל"ן המניב אשטרום נכסים נפרדה אתמול מהשקעתה ארוכת-השנים במניות מבטח שמיר, חברת ההחזקות שבשליטת מאיר שמיר. אשטרום מכרה את החזקותיה (כ-9% מהון המניות) לידי מבטח שמיר עצמה תמורת 77 מיליון שקל. המניות שנרכשו יהפכו ל"מניות רדומות" בבעלות מבטח שמיר.

המחיר בעסקה עמד על 84 שקל למניה - גבוה בכ-3%-4% ממחיר השוק, אשר משקף למבטח שמיר שווי של 840 מיליון שקל, לאחר התחזקות של כ-15% מתחילת השנה. המכירה תניב לאשטרום נכסים הכנסות מימון של יותר מ-12 מיליון שקל לפני מס בדוחות הרבעון הרביעי של 2016.

השותפות בין קבוצת אשטרום למבטח שמיר החלה לפני קרוב ל-20 שנה, וכבר ב-1998 הקצתה מבטח שמיר לקבוצת הנדל"ן והתשתיות נתח מהון מניותיה. קבוצת אשטרום נמצאת בשליטת משפחות נוסבאום, גירון, משורר, רובין וליפשיץ, ובעלת מניות מרכזית נוספת בה היא חברת אלייד החזקות המנוהלת על-ידי רו"ח יצחק סוארי.

לאחר העסקה מחזיק מאיר שמיר 36% מהונה של מבטח שמיר, בשווי של יותר מ-300 מיליון שקל. שותפיו המרכזיים בחברה הם ליאון רקנאטי עם 8.5% מהמניות, וחברות הביטוח כלל ומנורה מבטחים.

מבטח שמיר מחכה עדיין להזדמנות לביצוע השקעה גדולה, לאחר הכסף הרב שהרוויחה אשתקד במכירת מניותיה בתנובה. במסגרת העסקה שהושלמה בחודש מארס 2015 מכרה מבטח שמיר את מלוא החזקותיה בתנובה לברייטפוד הסינית תמורת כ-1.1 מיליארד שקל, מכירה שהניבה לה רווח לפני מס של יותר מ-500 מיליון שקל. מאז היא פועלת בשני תחומים עיקריים - השקעות בתחום הנדל"ן והטכנולוגיה. בסיכום מחצית השנה הראשונה החזיקה מבטח שמיר נכסים נזילים בהיקף של 520 מיליון שקל והונה העצמי התקרב ל-1.2 מיליארד שקל.

אגב, עסקת המניות בין מבטח שמיר לאשטרום נכסים נעשית כשבועיים בלבד לאחר שהשתיים דיווחו על קבלת הלוואה מגוף מוסדי בהיקף של 350 מיליון שקל עבור חברת מגדלי הוד השרון המשותפת שלהם, בריבית שנתית של אג"ח ממשלתי בתוספת של 2.75%. מבטח שמיר ואשטרום מחזיקות במגדלי הוד השרון במשותף (כ-42% מהמניות כל אחת).

מגדלי הוד השרון היא בעלת כ-30 דונם באזור התעשייה נווה נאמן שבהוד השרון, שם פועל פארק משרדים לתעשיות עתירות ידע. במחצית השנה הראשונה הציגה מגדלי הוד השרון הכנסות של 22 מיליון שקל ונהנתה גם משערוכים כך שהרווח הנקי של החברה המשותפת לתקופה זו הצטבר לכ-30 מיליון שקל.