עוה"ד של משפחת דיין: "בשלב זה עסקת אפריקה לא רלוונטית"

כך אומר עוה"ד של המשפחה ■ פעיל בתחום הנדל"ן: "בכל עסקה הם קודם כל מבקשים להוריד במחיר"

מיקי ואמיר דיין
מיקי ואמיר דיין

בדיוק כשחשבנו שפסו הטייקונים מהעולם, וכי דינן של קבוצות אחזקה להיעלם, צצו המגעים לרכישת אפריקה ישראל על-ידי "משפחה". ולא סתם משפחה - כזאת שמצד אחד ההון מצוי בכיסיה ומצד שני, מתנהלת זה שנים מתחת לרדאר התקשורתי. מי ומהי משפחת דיין אשר נמצאת כעת בתהליכי משא ומתן מול מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, והאם היא מסוגלת בכלל לבלוע רכישה של חברת ענק עמוסת חובות וסבוכה כזאת?

תשעה אחים ושלוש אחיות כוללת משפחת דיין: מיקי בן ה-65 הוא הבכור, אמיר בן ה-43 הוא הצעיר, ובטווח ישנם שלום, רוני, מרים, אבי, איציק, יעקב, יפה, טובה, דודו ויהודה. שלא כמו עסקים משפחתיים טיפוסיים, שבהם האחים ממשיכים את דרכו של אב או סב המשפחה, כאן האחים הם שבנו את העסק בעצמם. מי שהחל במהלך הוא הבכור מיקי: הוא נסע לארצות הברית כדי לחפש את מזלו, התחתן, פתח עסק בתחום מכירת מכוניות משומשות ובהמשך נכנס בהצלחה גם אל תחום הנדל"ן. "הוא עשה הון אדיר בחו"ל", מעיד עליו דווקא מתחרה בתחום הנדל"ן. "מיקי הוא שבנה את ההון המשפחתי".

אחריו הצטרפו שאר האחים, ועם השנים נוצר מעין אגד של חברות, עם עסקים נפרדים שבכל אחד מהם שותפים אחים שונים - מעסקים לכלים סניטריים, דרך ריהוט למלונות (שותפות של האחים איציק, אמיר ורוני), דרך תחנות הדלק בארצות הברית של האח שלום, ועד לזירת המכוניות המשומשות עם הבעלות על טרייד מוביל (שותפות של האחים יעקב, דודו, אבי ומיקי). אולם ההון שלהם רחוק מלהיות טמון נטו במפעלי התעשייה ובצמיגים השחוקים של המכוניות הישנות. עיקרו נובע בפעילות נדל"ן ענפה, שהחלה בארצות הברית בעבר וכיום נמצאת באירופה, בעיקר בגרמניה, בהולנד ובשבדיה - על פי רוב בשיטה של ניהול והשבחה של נכסים.

"הם שחקנים של מאות מיליוני אירו", אומר אחד הפעילים הישראליים בנדל"ן בגרמניה. "ועכשיו", כפי שמספר מקורב למשפחה, "הם החליטו להיכנס יותר להשקעות בישראל. הם התחילו בגרמניה לפני 20 שנה, בתקופה שבה כמעט אף אחד לא רצה להשקיע שם - וכמו יקיר גבאי ומני ויצמן, שהתחילו גם הם לפעול בגרמניה באותה תקופה, עלו על הגל. הם קנו נכסים במחירים מגוחכים, חבילות של 5,000 דירות, בנייני משרדים, פרויקטים שלמים, משרדים ומלונות, כמו הקראון פלאזה בברלין, שהיה בית הדואר והוסב למלון".

"יש להם קשרים טובים עם בנקים בחו"ל", מתאר אדם אחר המכיר היטב את פעילות הנדל"ן של המשפחה, "ולכן הם מקבלים ישירות נכסים מכינוס נכסים, נכסים שכלל לא מגיעים למתווכים בשוק. הם יודעים לקחת נכס מניב, לעשות את הפיתוח, השיפוצים והחידושים כדי להשביח אותו, ולעשות זאת יפה מאוד. הם יושבים על לא מעט מזומנים. הנזילות שלהם גבוהה והם מחפשים השקעות.

"עד כה, הם רכשו נכסים אחד-אחד, וכל אחד מהם נוהל בנפרד, אבל עכשיו הם בשלב של רה-ארגון של הנכסים האלה, ומזה כחצי שנה חושבים על הקמת חברת אחזקות אחת מסודרת, אולי במטרה להנפיק מתישהו".

מאיראן לבית שאן

הוריהם של האחים הגיעו מאיראן (פרס) ב-1950 ויושבו במעברה בשער העלייה. מיקי (משה) הבכור נולד באוהל. לאחר ארבע שנים עברו לבית שאן. האם עבדה במשביר וגידלה את הילדים, האב עבד כפועל בניין בסולל בונה וחפר בורות של יסודות. אבל באחד הימים נפל מפיגום, הפך לנכה, ונאלץ לעבוד בשמירה ובניקיון. "אף פעם לא הרגשתי שהיה חסר משהו בבית", סיפר לגלובס לפני כשנתיים האח אבי. "למרות שההורים עברו חיים קשים, הם אף פעם לא התלוננו ולא נתנו לנו תחושה שאנחנו מקופחים. להיפך, למדנו מהם שאנחנו קובעים את הגורל של עצמנו".

את עסקי הרכב של המשפחה השיק מיקי, ששב ארצה מארצות הברית ב-1987 מתוך געגועים לארץ ולמשפחה, ופתח מרכז שירות של מרצדס, תוך שהוא נעזר באחיו יעקב שהשתחרר אז מהצבא, למד והוציא את התעודות הנדרשות כדי לפתוח מוסך. לשמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל יבואנית מרצדס (וגם מיצובישי ויונדאי) יש זיכרונות טובים ממי שנתנו לו אז שירות. "בזמנו, הם היו מוסך מורשה שלנו. אני מכיר אותם כמשפחה רצינית שעוסקת בתחום רכב יד שנייה. זו משפחה מלוכדת שעובדת שנים רבות, והם אנשי עסקים רציניים".

בשלב הבא, הקימו האחים מוסך בשכונת מונטיפיורי שעד היום פועל בו מרכז שירות של מרצדס, אבל הם רצו להתרחב מעבר לכך, והחליטו לנסות את כוחם במסחר ברכב משומש. לדברי מקורב למשפחה, מיקי הוא זה שזיהה את הגל של הטרייד אין, כאשר האח דודו הוא זה שנבחר להקים את טרייד מוביל ובשנים הראשונות שימש כמנכ"ל, עד שהחליף אותו האח יעקב. הסניף הראשון נפתח בראשון לציון, ובשנים הבאות נפתחו סניפים נוספים ברחבי הארץ. בתוך נגזרת הרכב נציין כי למשפחה חברות נוספות משיקות, כשהעיקרית שבהן היא פטרוטק, חברה לייבוא תוספי דלק ושמנים, מן הגדולות בארץ לציוד למוסכים.

כמו רוב השחקנים בענף הרכב, גם הם ניסו את כוחם בעבר בהפיכה ליבואנים, כאשר לפני כשלוש שנים, לאחר שרכשו את נכסי הנדל"ן של יבואן יפנאוטו דאז גד זאבי, זה פנה אליהם - כך סיפר אבי דיין בשעתו - "ושאל אם אנחנו מעוניינים בחברה. בזמנו, יפנאוטו הייתה זקוקה לכסף והלווינו לה סכומים נכבדים. "הייתה הזדמנות עסקית", סיפר בזמנו האח יעקב, "הם רצו למכור, וזה עניין אותנו, אז התמודדנו".

השותף לרכישה היה שמעון ברזילי, הבעלים של מרכז שירת סובארו בירושלים. אלא שבשלב מסוים העסקה נתקעה, וברזילי חבר למתמודדת אחרת - סמל"ת, יבואנית פיאט (שלימים, רכשה גם את חלקו של ברזילי). במשפחת דיין כעסו, פנו לבוררות, ובסופו של דבר, קיבלה המשפחה פיצוי שגודלו לא פורסם.

המשא ומתן תקוע

נחזור לאפריקה ישראל. האח הדומיננטי בכל הנוגע למגעים הללו הוא האח הצעיר אמיר, שעסקיו העיקריים הם בנדל"ן בגרמניה. מיקי, מתאר מקורב אל המשפחה, אמנם לא מעורב בכל העסקים ברמת המניות, אבל "הוא כן האח הגדול, ולא יוצאת עסקה בלי התייעצות עמו. אמיר לא סוגר שום עסקה בלי לקבל את ברכתו. יש להם כבוד אחד לשני, והם מאוד מלוכדים ועושים חגים ביחד, למרות שיש ביניהם עשירים יותר ופחות. הם גם פילנתרופים גדולים שתומכים במאות אם לא אלפי משפחות דרך בתי כנסת ובתי תמחוי".

המגעים החלו אחרי שבמאי השנה סיכמה המשפחה על רכישת מלונות קראון פלאזה מידי אפריקה ישראל, בעסקה בסדר גודל כולל של 786 מיליון שקל, וקיבלה הצעה שרבים היו דווקא מסרבים לה: רכישת השליטה באפריקה ישראל עצמה. משפחת דיין יוצגה בעיסקה זו בידי עורכי הדין טל בננסון ויובל טילינגר ממשרדו.

"נוצרה כימיה בעקבות עסקת המלונות", מספר מקורב למשפחה. "בעלי האג"ח רוצים למצוא קונה, וגם בהנהלת אפריקה הביעו עניין, אבל מדובר בשלב ראשוני, ויש הרבה פרמטרים שצריך לעמוד בהם".

בינתיים, פורסם כי המשא ומתן בין הצדדים נתקע קצת כיוון שהסכום (כ-700 מיליון שקל שאמורה המשפחה להזרים), מתחלק לשניים, חלק במזומן וחלק פרוס קדימה, ועל הסכום העתידי הזה בעלי האג"ח דורשים ביטחונות שאינם מניות של אפריקה ישראל. מקורב למשפחה אומר שאמיר לא ייעתר לכך ובינתיים, עד שיתרצו מחזיקי האג"ח, קיים נתק.

עו"ד טל בננסון, המייצג את עסקי משפחת דיין, אמר ל-G כי "נעשו פניות למשפחת דיין ולקבוצה נוספת שמיוצגת על ידי, ובשלב זה החלטנו שהעסקה לא רלוונטית ולא מעניינת, נוכח הגיבנת הגדולה והבעיות שיש בחברה". 

האם מדובר בצעד טקטי של משא ומתן שבסופו יחזרו אל השולחן? שחקן בכיר בתחום הנדל"ן בארץ מתרשם ש"הם עשו בדיקת נאותות לכל מיני עסקות. מתעניינים בהרבה דברים, אבל לא השלימו את העסקות, לא יודע כמה הם רציניים, בכל עסקה הם קודם כול מבקשים להוריד במחיר". שחקן אחר שמכיר אותם היטב אומר ש"הם אנשים זהירים. לקחת פוזיציה כזאת באג"ח זה לא פשוט, יעשו עליהם עליהום".

מה שבטוח הוא שהדיינים אכן מחפשים עסקה גדולה: לפני שנה למשל הם ניסו לרכוש את מלון הנסיכה, שהיה בקשיים ותחת כינוס נכסים, ואף זכו במכרז, אלא שחברת נצבא עקפה את המכרז והגיעה להסדר ישיר עם משפחת טסלר שהייתה בעלת המלון. אדם שהיה מעורב אז בפרשה אומר כי בשלב מסוים רצתה המשפחה לחבור לנצבא לשותפות על המלון. "הם ישבו עם קובי מימון (בעל השליטה בה) ורצו לעשות זאת ביחד, אבל זה היה מסובך מדי, והתשומות הניהוליות כבדות מדי, ובכלל, משפחת דיין מעדיפים לעבוד בלי שותפים".

כיוון שידוע שהם נזילים ומחפשים עסקות, פנו אליהם גם כדי לרכוש את מגה, אבל עסק תפעולי של קמעונאות איננו כוס התה של המשפחה, והיא סירבה. היא כן התעניינה ברבוע כחול נדל"ן, השנה, וחברה לאזורים של הרשי פרידמן. אלא שההצעה של קבוצת דיין אזורים עמדה על 950 מיליון שקל ואילו גינדי החזקות הציעה מעל מיליארד שקל (וגם כן לא רכשה אותה בסופו של דבר).

עסקה שכן הוציאו הדיינים אל הפועל הייתה רכישה בפירוק (על-ידי חברה שלהם שנקראת הרברט סמואל על הים) של מגדל הזוהר (בעבר של היזם דודי אפל), חברה שיש לה זכויות בפרויקטים של מגורים בגבעת שמואל ולוד. הם הגיעו לבית המשפט לאחר שכבר הוחלט שהיזם משה אהרוני יקנה את החברה, וגרמו לבית המשפט להפוך את ההחלטה ולהעדיף את ההצעה שלהם, שהייתה עדיפה כלכלית. וכמובן, העסקה לרכישת מלונות אפריקה ישראל, שפתחה בפניהם את הדלת להתמודדות על אפריקה ישראל כולה.

"אני מתרשם מהם מאוד לטובה כמשפחה וכאנשי עסקים, אבל עד עכשיו הם מנהלים את זה באווירה משפחתית ובכוחות משפחתיים ואותו אדם עושה הכול, גם קונה, גם מפתח, גם מנהל", מסכם אדם העושה איתם עסקים בתחום הנדל"ן. "עם ההתרחבות העסקית שהם נתונים בה, ובעיקר אם הם ירכשו את השליטה בחברה גדולה כמו אפריקה ישראל, הם יצטרכו להשתנות, לתת לפעילות צבע של חברה, למנות מנהלים לא מהמשפחה.

"שני האחים שפעילים כרגע בתחום הנדל"ן הם אמיר ומיקי, אבל לא משנה כמה שהם מוכשרים, זה לא יוכל לעבוד ככה. הם יצטרכו דירקטוריון ו-ועדת ביקורת ומבקר פנים, ואני לא יודע כמה הדברים האלה מדברים אליהם. בחברות משפחתיות אין דפוסי עבודה כאלה, אבל אם לא יעשו את זה, תהיה להם בעיה לשלוט בגוף כמו אפריקה ישראל".

על המדף: על מה חולשת אפריקה ישראל השקעות?

אפריקה ישראל מגורים. חברת בנייה למגורים בישראל ושווי השוק שלה עומד על כ-974 מיליון שקל

אפריקה ישראל נכסים. עוסקת בנכסים מניבים בישראל, ובנכסים מניבים ובנייה למגורים באירופה. שווי השוק שלה מתקרב ל-2 מיליארד שקל

אפריקה תעשיות. תחתיה מאוגדות מה שהיה פקר פלדה, ונגב קרמיקה. נסחרת לפי שווי של כ-100 מיליון שקל

אחזקות נוספות. דוגמת חברת התשתיות דניה סיבוס, מלונות ונכסים

לא בקבוצה. אפי פיתוח, שתחתיה מרוכזים העסקים ברוסיה, ושאת רכישת מניות אפריקה ישראל בה השלים לב לבייב בספטמבר החולף