לא מיתון ולא סוף העולם

הבחירה המפתיעה בטראמפ הכניסה חרדות מוגזמות בשווקים הפיננסיים

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

הבחירה המפתיעה בדונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, הפילה את הלסת של המשקיעים והכניסה חרדות מוגזמות בשווקים הפיננסיים. השווקים אוהבים ודאות ובחירת הילארי קלינטון לנשיאות הבטיחה למשקיעים עוד "הרבה מאותו דבר", בעוד שההשלכות הכלכליות של בחירת טראמפ נותרו עלומות עבור המשקיעים הגלובליים.

כלכלת ארה"ב מצויה במומנטום חיובי, ועל כך יעידו נתוני הצמיחה לרבעון השלישי של השנה, אשר הצביעו על צמיחה בשיעור של 2.9%, האבטלה הנמוכה והעלייה בסביבת האינפלציה. מדובר בכלכלה אשר נשמת אפה היא הצריכה הפרטית, והיא פגיעה באופן מתון יחסית למעצמות כלכליות אחרות להאטה בסביבת הסחר העולמי. הצרכן האמריקאי חש בנוח עם הסביבה הכלכלית הנוכחית, והדבר נותן אותותיו במדדי אמון הצרכנים הגבוהים ובשיעור הצמיחה בצריכה הפרטית.

קשה לנו לראות את הצרכן האמריקאי משנה הרגלי צריכה בעתיד הנראה לעין כפועל יוצא מן המפץ הפוליטי, ונכנס לעמדה דפנסיבית אשר תפגע בכלכלה. עונת החגים בארה"ב נמצאת מעבר לפינה, ולהבנתנו המהפך הפוליטי לא יגרע מתיאבון הקניות של האזרחים האמריקאים. כל זמן שהצריכה הפרטית בארה"ב בריאה, כלכלתה תוסיף לצמוח בקצב שנתי של 2% בקירוב, ולפיכך להבנתנו אין מקום לפאניקת טראמפ ולבהלת מיתון.

אנו לא מייחסים משקל רב לסיסמאות הכלכליות של טראמפ ערב הבחירות ולפיכך איננו סבורים כי פניה של ארה"ב להרחבה פיסקאלית בלתי מבוקרת אשר תגדיל באופן דרמטי את הגירעון הלאומי ותביא לירידות חדות בשוק אגרות החוב הממשלתי. טראמפ, בניגוד לקודמו בתפקיד, אשר קיבל לידיו כלכלה במשבר קשה מקבל לידיו כלכלה אמריקאית במצב טוב יחסי ולפיכך יש לו גמישות רבה יחסית בבואו לבצע הרחבות פיסקאליות מדודות ולייעד את התקציבים האמורים להשקעה בתשתיות. ואולם מכאן ועד השתוללות תקציבית המרחק רב ולהערכתנו זה לא יקרה.

טראמפ הוא אמנם נשיא רפובליקני, מפלגה המייצגת עמדות כלכליות ששוק ההון מעדיף בהשוואה לעמדות הכלכליות של המפלגה הדמוקרטית, ואולם נזכיר כי דווקא בתקופת הנשיאות של אובמה, אשר הינו נשיא דמוקרטי, הבורסה האמריקאית פרחה. לפיכך אין לייחס משקל רב לשיוך המפלגתי בבואנו להעריך את המגמה העתידית בשווקים, מה עוד שטראמפ הוא אאוטסיידר במפלגתו שלו, ולפיכך רמת המחויבות שלו לעמדות הרפובליקניות המסורתיות מוטלת בספק.

סוגיית מערכת היחסים של טראמפ עם הנגידה האמריקאית ילן עשויה למשוך תשומת לב רבה בעתיד הקרוב. ראשית, הנגידה ילן צפויה להכין לנשיא החדש מתנה קטנה בדמות העלאת ריבית ב-14/12, ערב כניסתו לבית הלבן. העלאת הריבית בתזמון הנוכחי עשויה להגביר את התנודתיות בשווקים.

טראמפ אינו מסתיר את סלידתו מן הנגידה המכהנת. לתפישתו מדובר בנגידה אשר ניהלה את המדיניות המוניטרית מתוך רצון לתמוך בשלטון הדמוקרטי ולא בהתאם למדיניות הכלכלית. נשיא אמריקאי בוחר את נגיד הבנק המרכזי אך אינו יכול לפטרו כך שהיה וילן לא תתפטר על רקע חוסר האמון של טראמפ הם צפויים לבלות יחד עד סוף הקדנציה של ילן בשנת 8201. ניסיונות לפגוע בעצמאות הבנק המרכזי עלולות לייצר עצבנות בשווקים הפיננסיים ולהוביל להתפטרותה של ילן.

זירת יחסי החוץ של ארה"ב הייתה זירה רגועה יחסית עבור המשקיעים בארה"ב ובעולם כולו בשנים האחרונות ולא היוותה פקטור כלכלי מבחינתם של הראשונים. אובמה קידם נמרצות את השתבלולתה של ארה"ב וריכז את מאמציו בענייניים פנימיים דוגמת קידום תוכנית ביטוח הבריאות תוך חתירה לפתרון מחלוקות צבאיות בכלים דיפלומטיים.

העצמאות האנרגטית של ארה"ב ובידודה הגיאוגרפי של ארה"ב אפשרו לאובמה להתנתק. ההסכם שגיבש אובמה עם איראן בסוגיית הגרעין, התנהלותו במשבר בסוריה ובמשבר באוקראינה שידרו מסר ברור שארה"ב לא חפצה עוד לתקן את העולם וכי אין בכוונתה לשלוח חיילים אמריקאים להלחם מלחמות יקרות ועקובות מדם.

לא ניכנס כאן לפולמוס האם מדיניותו של אובמה היא מדיניות נכונה עבור האמרקאים ואולם היה וטראמפ יבחר לחשב מסלול חדש בכל האמור ביחסים הבינלאומיים של ארה"ב, עשויה להיות לכך השפעה לא מבוטלת על התנודתיות בשווקים ופרמיית הסיכון הגלומה בהם.

רטוריקה מתלהמת וצעדים אופרטיביים לוחמניים ביחס למעצמות כמו רוסיה בזירה הביטחונית, סין בזירת הסחר הבינלאומי ומקסיקו בסוגיית ההגירה עלולות לייצר מציאות לא נוחה עבור המשקיעים אשר התרגלו לכך שארה"ב היא אי של יציבות וגורם ממתן בזירה הגיאופוליטית.

אנו, כישראלים, מכירים היטב מצבים בהם פוליטיקאים מתהלמים מקבלים תפקיד בכיר והופכים ממהדורה אנושית של רוטוווילירים מאיימים למהדורה אנושית של לברדורים חביבים. דוגמה אחת שכזו יושבת היום על כסא שר הביטחון בישראל. היה והתפקיד הרם של טראמפ ימתן אותו בדומה לתהליך שראינו אצל ליברמן, שרון ואחרים, יתברר כי החששות מטראמפ היו מופרזים.

היה וניתן ללמוד מן הרטוריקה של טראמפ מיד היוודע תוצאות הבחירות הבוקר, אזי קיים סיכוי טוב שטראמפ יכנס בצורה מניחה את הדעת לחליפת הנשיא החדשה ולא ישבור את הכלים הדיפלומטיים לרסיסים.