צפו: חיל הים מתקין סונאר משודרג בצוללות הדולפין

המוצר, שפותח ע"י חיל הים וחברת רפאל, מאריך באופן משמעותי את טווח הזיהוי והגילוי של צי הצוללות הישראליות ■ המערכת תחליף את הסונארים מתוצרת גרמניה, בהם היו מצוידות הצוללות עד כה

סונאר חדש שפיתחו חיל הים וחברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות משפר משמעותית את יכולות הגילוי והזיהוי של צי צוללות הדולפין של ישראל. פיתוח הסונאר החדש נמשך כשלוש שנים ובשנתיים האחרונות הוא הותקן בצי הצוללות שמפעיל חיל הים.

צי הצוללות של ישראל גדל בתחילת השנה בצוללת נוספת, אח"י רהב, שסופקה בידי חברת HDW הגרמנית וכיום הוא מונה 5 כלים. צוללת שישית תסופק לישראל במהלך 2019. המחיר של צוללת כזו מוערך בכ-350 מיליון דולר, מה שהופך כל אחת מהצוללות האלה לכלי הנשק הבודד היקר ביותר שבידי צה"ל. על פי פרסומים זרים מן העבר, צוללות אלה מסוגלות לשאת גם טילים שחמושים בראשי קרב גרעיניים, באופן שיאפשר לישראל - אם וכאשר תותקף בנשק גרעיני, להנחית "מכה שנייה".

עד לפני כשנתיים התבססה הפעילות של צוללות חיל הים על מערכות הסונאר הגרמניות. אלא שמתחת למעטה סודיות, הגדיר חיל הים למהנדסי רפאל את צרכיו העדכניים וביקש סונאר חדש שבכוחו לשפר את יכולות הגילוי, הזיהוי והלחימה של צי הצוללות שלו: "הכל בא מתוך צורך", מסביר ל"גלובס" ראש ענף מערכות לחימה תת-מימיות בחיל הים, סא"ל טל שוורצמן: "ניתחנו אירועים שאירעו לנו בעבר, ולמדנו על מקרים שבהם כלי שייט שונים היו בקרבת צוללות שלנו - אך לא שמנו לב אליהם בזמן אמת. הקרבה של הצוללות שלנו לאותם כלי שייט התבררה רק בתחקירים שנעשו בדיעבד".

 

העיניים והאוזניים

מערכות הסונאר הן העיניים והאוזניים של צוללת: מדובר במערכות שבנויות כך שיקלטו רעשים וקולות שעולים מתוך התרחשויות שונות מעל ומתחת לפני הים, באופן שיאפשר לנתח אותם ולתרגם אותם למידע מבצעי. בכל צוללת יושבים מנתחי מערכות סונאר, הם ה"סונאריסטים" שעוברים הכשרה מיוחדת, מורכבת וארוכה במסגרת קורס צוללן של חיל הים. אגב, מחזור נוסף של קורס צוללן מסתיים היום.

ה"סונאריסטים" צמודים לאזניות ותפקידם לעקוב אחר רעשים - שיתורגמו למידע. בים, כמעט כל דבר מייצר רעש ייחודי, ותפקידם של הסונאריסטים לשייך קולות, לעתים צורמים למדי, לסוג של פעילות שמתרחשת בקרבת מקום: מנועים של אניות סוחר; דולפינים; כלי שיט בלתי מאוישים; ספינות קרב - ואפילו תשתיות שמונחות עמוק בקרקעית הים. בצוללת, אין דבר כזה שמישהו שומע רעש, פותח חלון ומברר מה בדיוק קורה בחוץ.

הסונאר החדש מופעל בצוללות הדולפין לצד מערכות הסונאר האורגניות שהותקנו בהן, עם אספקתן לחיל הים בידי היצרן הגרמני. אלגוריתמים שעל בסיסם הסונאר פועל, מאפשרים לו להתעלם מרעשים רבים שיכולים לשבש את טווח הפעילות שלו - ולקלוט גם רעשים ממרחק גדול, שאין בכוחם של הסונארים הגרמניים לקלוט. הטווחים המורחבים שמזמנים הסונארים החדשים לצוללות הישראליות הם טווחים משמעותיים מאוד ביחס לכיסוי שסיפקו עד כה הסונארים הגרמניים ששימשו את הצוותים בצוללות: "בתנאי פעילות של צוללת בלחימה אין זמן, ויש אצלנו אמרה שלפיה מי שמגלה ראשון איום - הוא זה שיתקוף וישמיד את הצד השני", אומר סא"ל שוורצמן: "הסונאר החדש מעלה את שיעורי הגילוי שלנו ואת שיעורי הניתוח של רעשים בעד 40% וכך הוא מאפשר לנו לנטרל רעשים שמפריעים לעבודת הצוללת".

לפי סא"ל שוורצמן, היכולות החדשות שמזמן הסונאר הישראלי לצוללות הדולפין, כוללות גם גילוי של כלי שיט עם חתימת רעש נמוכה. משמעות הדבר, שגם כלי שיט המונעים במנועים מתקדמים ושקטים - יתגלו מהר מאוד בידי הסונאריסטים שעוקבים אחר המתרחש במרחב שבו פועלת הצוללת שלהם - על בסיס הסונאר החדש: "במקרה של כלי שיט עם חתימת רעשים נמוכה, אנחנו לא מדברים על אניות סוחר - שכן בתחום הזה אין השקעות בתקציבים גדולים על הורדת חתימת הרעש תוך הפעלת אותם כלי שייט באמצעות מנועים מתקדמים וחדישים. אנחנו מדברים על כלי שיט מסוגים אחרים. צוללת עם הסונאר החדש, תגלה ראשונה גם צוללת אחרת ותיכנס למצב 'עקיבה' אחריה, וזה עוד הרבה לפני שהצוות בצוללת השנייה יבין שהוא התגלה - אם בכלל".