אובמה: עתה כולנו מייחלים להצלחת הנשיא טראמפ

אובמה: עתה כולנו מייחלים להצלחת הנשיא טראמפ ■ "בבוקר, השמש תמיד זורחת" ■ קלינטון בנאום הפרידה: צריכים לקבל את טראמפ בראש פתוח ולתת לו הזדמנות ■ "לא הצלחנו לנתץ את תקרת הזכוכית שמגבילה נשים – אבל זה יגיע"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ברך הערב (ד') את יורשו, דונלד טראמפ והכריז: "עתה כולנו מייחלים לנצחונו של הנשיא טראמפ".

"אין זה סוד שביני לבין טראמפ יש חילוקי דעות עמוקים, אך זה טבעו של מסע בחירות - תמיד יש מי שמרוויח ומי שמפסיד", אמר הנשיא היוצא.

אובמה לא עמד לבחירה, כמובן, אבל מבחינות רבות נאומו הקצר באכסדרת הבית הלבן היה נאום הפסד. הוא נאבק יחד עם קלינטון לא רק למענה אלא גם למען המורשת שלו. ההפסד שלה הוא ההפסד שלו. לחלק מהישגיו הגדולים, ובמיוחד הרפורמה בשירותי הבריאות, נשקפת עתה סכנה.

ולמרות שבנאומיו בקמפיין של קלינטון לא חשך הנשיא היוצא את שבטו מטראמפ ותיאר אותו כאדם שאין לו הטמפראמנט להנהיג את האומה - בנאומו הערב הדגיש אובמה ש"כולנו אומה אחת" ושכל האומה הזו צריכה לייחל להצלחתו של טראמפ.

ובמאמץ לשים את מה שאירע בפרופורציה המתאימה אמר אובמה, בהומור האופייני שלו: "לא חשוב באיזה צד אתם, במי אתם תומכים, השמש תמיד תזרח בבוקר - ואכן השמש זרחה".

הוא סיפר, שטלפן לטראמפ לאחר שזכה בבחירות, בירך אותו על נצחונו והזמין אותו לבית הלבן כדי לוודא ש"יהיה מעבר מוצלח מהנשיאות שלי לנשיאות שלו". אובמה ציין, שהוא הורה לצוותו לסייע במלאכת המעבר.

"כל אחד עצוב לאחר שהצד שלו הפסיד בבחירות", אמר הנשיא. "אך כולנו באותו צוות. איננו דמוקרטים תחילה, איננו רפובליקאים תחילה. אנחנו אמריקאים תחילה.. וכולנו רוצים רק בטוב ביותר למען ארצנו".

קודם לכן נשאה הילארי קלינטון את נאום ההפסד - הנאום שמסיים את הקריירה שלה ואת הקמפיין שלה לנשיאות. היא קראה לעם האמריקאי לקבל את הנשיא המיועד הבא, דונלד טראמפ, בראש פתוח ולתת לו הזדמנות להצליח להנהיג כנשיא ה-45 של ארה"ב.

"אני מקווה שהוא יצליח כנשיא של כל האמריקאים", אמרה קלינטון למאות מתומכיה שנקבצו במלון "ניו-יורקר" בלב מנהטן. "... זה מכאיב... ויוסיף להכאיב עוד זמן רב.. אך אמני מאמינה באמירקה ואוסיף להאמין בה תמיד.

 

זה היה נאום ההפסד הרשמי של קלינטון. היא נמנעה מלשאת אותו אמש, במרכז כנסים ענקי במערב מנהטן, שם המתינו לה אלפי תומכים ואוהדים.

"אמש בירכתי את דונלד טראמפ והצעתי לעבוד עמו למען ארצנו", אמרה המועמדת הדמוקרטית. "אני מקווה שהוא יהיה נשיא מוצלח למען כל האמריקאים. זו לא התוצאה שבה רצינו ולשמענה עבדנו כל הקשה, ואני מצטערת על כך... אך אני גאה בקמפיין הנפלא שניהלנו ובנינו יחדיו ואני אסירת תודה על כך. זה היה קמפיין רחב ממדים, במה לדעות מגוונות, יצירתי, קשה לשליטה ומלא אנרגיה".

"היו לי הצלחות והיו לי כשלונות", היא אמרה. "גם לכם יהיו כשלונות. ההפסד הזה מכאיב. אך אנא אף פעם אל תפסיקו להאמין שצריך להאבק למען משהו שמאמינים בו".

"לכל הנשים, ובמיוחד הנשים הצעירות שנתנו אמון בי ובקמפיין שלי - אני רוצה שתדעו שמעולם לא הייתי גאה יותר לשאת הדגל שלכן", היא הוסיפה. "אני יודעת שטרם ניתצנו את תקרת הזכוכית הגבוה ביותר והקשה ביותר לניפוץ, אבל יבוא יום - ואני מקווה שהוא יבוא מוקדם יותר מאשר מאוחר - מישהי תנתץ אותו.... ולכל הילדות הקטנות שעדות למה שמתרחש, אף -פעם אל תטילו ספק בכך, שיש לכן ערך, שאתן עוצמתיות וראויות כל הזדמנות להצליח".