"על הפוליטקאים הישראלים להימנע מהצורך לייצר כותרות"

באירוע "שבתרבות" אמר יאיר לפיד כי יש להמתין עם הביקורת עד שנבסס את יחסינו עם ארה"ב שלאחר הבחירות ■ ומה בנוגע להעברת השגרירות לירושלים? "ירושלים היא שלנו"

יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר
יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לקח חלק היום (שבת) באירוע שבתרבות בתאטרון הבימה בתל-אביב בהנחיית בן כספית.

בדבריו התייחס לפיד לאירוע המסעיר של השבוע, הבחירות בארה"ב, ולתגובות חברי הקואליציה לנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, ולקריאות לפעולות מדיניות על רקע הבחירה: "אנחנו צריכים לחכות, אני יודע שלפוליטקאים קשה, אבל הממשל הזה נבחר לפני 3 ימים, רק ב-20 לינואר תהיה ההשבעה, הם עוד לא החליטו איך תראה הכוורת, הם עוד לא קבעו קווי מדיניות מסודרים.

"הפוליטקאים הישראלים צריכים לנשוך שפתיים, להימנע מהצורך לייצר כותרות ולחכות, כדי שנתחיל לעצב את היחסים עם הממשל האמריקאי, והפעם הרבה יותר טוב. אנחנו צריכים לדעת לדבר עם האמריקאים על הכול. בשביל זה צריך משרד חוץ שינהל את זה. לצערי אין לנו משרד חוץ מתפקד, ואין לישראל שר חוץ במשרה מלאה". 

לפיד הודה כי הוא תומך בהבטחתו המסויגת של טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים: "ירושלים היא שלנו, היא הבירה ההסטורית שלנו ואין סיבה שהשגריריות לא תהיה בירושלים. וכל מי שמדבר על חלוקה צריך לדעת שירושלים היא בירתנו והיא לא תחולק. כמו שפריז לא תחולק וכמו שלונדון לא תחולק".

גם נושא חוק ההסדרה שצפוי לעלות מחר לוועדת השרים לא חמק מסדר היום: "אני נגד החוק. צריך להבין, חוק ההסדרה לא מיועד להסדיר את עמונה אלא שהממשלה תוכל להגיד שהיא לא אשמה אלא בית המשפט העליון אשם.

"הם רוצים להגיד שהם רוצים למשול אבל בית המשפט לא מאפשר להם. המטרה שלהם היא להאשים את בית המשפט העליון בכל דבר שהם לא רוצים להחליט לגביו. המטרה שלהם היא לא למשול אלא להאשים את בית המפשט העליון בכל המחדלים שלהם ואנחנו צריכים להגן על על בית המשפט בכל כוחנו. זה לא עניין של שמאל וימין."

לפיד נשאל מה ההבדל בין מה שהוא מציע למדינה לבין מה שנתניהו מציע ואמר: "יש עתיד היא קודם כל אלטרנטיבה והיא מדברת אחרת ומציגה תוכניות. יש לנו תוכנית מפורטת של 7 נקודות שעוסקת בכל התחומים שנוגעים לציבור בהסתכלות קדימה.

"השאלה הכי גדולה בפוליטיקה זה השאלה איפה נהיה עוד 5 שנים, והדיון הזה לא מתקיים כרגע, כי המערכת הפוליטית עסוקה בהכפשות והשמצות ובעצמה במקום במה שחשוב. הדבר השני הוא שיש כאן תרבות של שסע ופילוג. שכרגע אנחנו מפצלים את עצמנו לדעת. ואת זה צריך לעצור. לא הלכתי לפוליטיקה בשביל להשמיץ אלא כדי שתהיה מדינה טובה יותר."