עימות בין נתניהו לבנט: "ילדותי וחסר אחריות"

(עדכון) - בנט הודיע כי הוא מתכוון להעלות בוועדת שרים לחקיקה את החוק שנועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

ישיבת הממשלה הסלימה היום (א') בדיון על חוק ההסדרה שנועד למנוע את פינוי המאחז הלא חוקי עמונה. יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, הציע לפתוח את נושא חוק ההסדרה לדיון, אך נתניהו תקף אותו ואמר: "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע, בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

חוק ההסדרה השנוי במחלוקת חזר היום לסדר היום של ישיבת ועדת השרים לחקיקה. יו"ר הבית היהודי הודיע כי הוא מתכוון להעלות את החוק, שנועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות, למרות ההתנגדות הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע ביום חמישי כי דיון בחוק יתקיים קודם כל בפורום ראשי המפלגות, עוד לפני שתתכנס ועדת השרים לחקיקה, ובבית היהודי מעריכים כי הוא עשוי לנסות לסכל את קידום החוק, שזוכה גם לתמיכת שרי הליכוד. לפני שבועיים החליטו ראשי הקואליציה לדחות את הדיון בנוסח הקודם של הצעת החוק, למרות התנגדותו של שר החינוך נפתלי בנט.

גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה מחשש להתנגדות בזירה הבינלאומית וכן בשל התנגדות נחרצת של מנדלבליט, שסבור כי מדובר בחוק שאינו מידתי ואינו עומד במבחן בג"ץ. ביום חמישי כינס נתניהו דיון מיוחד בנוסח האחרון של החוק, שגובש בשבועיים האחרונים על ידי הבית היהודי. בדיון, שבו השתתפו שר הביטחון אביגדור ליברמן ושרי הבית היהודי, שב והסביר מנדלבליט את התנגדותו לחוק, ואמר כי אישורו יביא לדחיית בקשת המדינה בבג"ץ לדחות את פינוי עמונה.

הנוסח האחרון של חוק ההסדרה גובש בשבועות האחרונים וקובע כי הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים תיושם, לא לצמיתות אלא רק עד להגעה להסדר קבע מדיני. בבית היהודי קיוו כי יצליחו לעקוף באמצעות הנוסח החדש את הביקורת המשפטית, אך לפי ההערכה, גם ההצעה המתוקנת לא מרפאת את הפגמים המשפטיים והיועץ המשפטי לממשלה מתנגד גם לה.

על רקע בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, ונוכח העובדה שתאריך היעד שקבע בג"ץ לפינוי המאחז עמונה הולך ומתקרב, בבית היהודי מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה. בנט אמר בסוף השבוע כי "לא אסכים שיהיו בישראל אזרחים סוג ב'". לדבריו, "הגיע הזמן שרבבות תושבי יהודה ושומרון, המשרתים במילואים ומשלמים מיסים יפסיקו להיות אזרחים סוג ב'. למענם אנו מגישים את חוק ההסדרה והנורמליזציה יחד עם שרי הליכוד. אני מצפה מראש הממשלה לתת רוח גבית לחוק זה, שכל כך מתבקש".

חברי הכנסת מהבית היהודי, בצלאל סמוטריץ ושולי מועלם-רפאלי, יוזמי החוק, שלחו בשבוע שעבר מכתב לנתניהו שבו כתבו כי הם מבקשים "לפעול בחלון הזמנים שנוצר" ולאשר את הצעת החוק. "תוצאות הבחירות בארצות הברית מביאות לסיום מערכת יחסים מורכבת עם הממשל הקיים, ויצירת מערכת יחסים אחרת עם הממשל החדש", כתבו סמוטריץ' ומועלם-רפאלי, "שילוב של רוח חדשה בבית הלבן והעובדה כי ארצות הברית נמצאת בתקופה של חילופי שלטון יוצרים כאן הזדמנות היסטורית, המאפשרת להסדיר את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".