נתניהו מבטל את הפריפריה

לתשומת לבו של ראש הממשלה: הפריפריה חיה ובועטת, ויש לה כוח

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

רכבת העמק נחנכה בשבוע שעבר בפעם השלישית, והפעם בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו (שהפגין סולחה עם שר התחבורה ישראל כץ).

אבל פעם שלישית מילא. מה שקרה שם בפעם המאה היתה הכרזתו של נתניהו כי הוא "יבטל את המונח פריפריה" (לקט אקראי מהארכיון: בכנס הגליל בכרמיאל, בחודש יוני 2005, אמר שר האוצר נתניהו כי "אנחנו רוצים מדינה בלי פריפריה וזו אחת הרפורמות המרכזיות שלנו"; ערב הבחירות, בחודש דצמבר 2008, אמר נתניהו כי "במדינה כל כך קטנה כמו ישראל אין הצדקה למושג פריפריה"; בכנס הגליל, דצמבר 2013, אמר ראש הממשלה נתניהו: "צריך לבטל את הפריפריה. אין שום סיבה שבמדינת ישראל יתקיים המושג הזה - לא במהות ולא בתדמית", ועוד ועוד).

אבל לדאבוננו (ע"ע הגיליון הנוכחי), הפריפריה עדיין חיה ובועטת. חרף המחלפים והרכבות, הפערים בין מרכז לפריפריה רק הלכו והחריפו עם השנים, כמעט בכל פרמטר.

עם כל הכבוד לרכבת העמק שעושה את כל הדרך מחיפה לבית שאן, מרבית הצעירים ימשיכו להעדיף לגור במרכז הארץ, המקום שבו נמצאות מרבית אפשרויות התעסוקה. לדאבוננו, אבל לא בטוח שגם לדאבונו של ראש הממשלה נתניהו.

 

הבחירות שהיו שבוע שעבר בארה"ב, כמו הבחירה של אזרחי בריטניה בחודש יוני האחרון להתנתק מהאיחוד האירופי, כמו הבחירות אצלנו לכנסת לפני שנה וחצי, שבו והזכירו את כוחה של הפריפריה, שמפרגנת לכל מי שחורט על דגלו את המלחמה בעשירי המרכז. המלחמה במנותקים שגרים בעיר הגדולה. "העם" נגד ניו יורק/לונדון/תל אביב. העולם, ועוד יותר מכך כל מדינה ומדינה, לא כל כך שטוחים כמו שאולי חשבנו.

למי ששכח: הניצחון של נתניהו בבחירות האחרונות חידד במיוחד את הפער בין מרכז לפריפריה. בכל ערי הפיתוח נתניהו ניצח. ב-64 מתוך 77 הישובים היהודיים החלשים יחסית, המדורגים 4-7 במדד החברתי כלכלי של הלמ"ס, מפלגת הליכוד הגיעה ראשונה. בעפולה היו לה 44% מהקולות, בשדרות 43%, ובאשקלון ובקרית שמונה 40%. מנגד, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, הרצליה, רמת השרון, רעננה - משאת נפשם הנדל"נית של ישראלים רבים (הביקושים והמחירים יוכיחו) - בוז'י הרצוג ניצח בגדול.

המסקנה הפוליטית עגומה ומוכרת. אם נתניהו "יבטל את הפריפריה", הוא עלול לאבד רבים מתומכיו. במקום זה, הכי טוב להבטיח למתוסכלים שגרים בסוף העולם שהוא מתכוון לבטל את הפריפריה. אין כמו תקווה.