יוצרי תוכן: פייסבוק משתיקה את קולנו ורומסת את חופש הביטוי

לאחר שבסוף השבוע האחרון נחסמו חשבונות ברשת החברתית של עשרות יוצרי תוכן ועיתונאים, הם קוראים למנכ"לית פייסבוק ישראל להסיר את החסימות ולפרסם תקנון ברור המגדיר את התכנים האסורים

עדי סופר–תאני / צילום: רוני שיצר
עדי סופר–תאני / צילום: רוני שיצר

קבוצה של עיתונאים ויוצרי תוכן פנו במכתב חריף למנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, ובכירים בפייסבוק העולמית, בו הם דורשים מסופר-תאני להסיר חסימות מחשבונות של מספר פעילי רשת ולפרסם תקנון ברור ונהיר המגדיר בדיוק את המילים האסורות ואת התכנים האסורים לשימוש ושיתף ברשת החברתית.

המכתב - עליו חתומים מספר אושיות ועיתונאים, בהם יותם זמרי, אלדד יניב, חנוך דאום, דנה ספקטור, חזקוש ישורון, עמית סגל ועוד רבים וטובים - נשלח לאחר שבסוף השבוע האחרון חסמה פייסבוק חשבונות של עשרות יוצרי תוכן מוכרים על שימוש במילה "קוקסינל".

לא מדובר בחסימת חשבונות רק של בשל פוסטים בימים האחרונים אלא גם של חודשים ושנים אחרונה. למוצר לציין כי החסימות נעשו מבלי שלנחסמים ניתנה התראה או אפשרות להתגונן.

במהלך סוף השבוע האחרון פנו לפייסבוק ולמשרד שלום תל-אביב, המשמש כיועץ תקשורתי של פייסבוק, חלק מיוצרי התוכן, בהם דורי קריו בן ישראל, יותם זמרי, רז ציפריס ואבישי עברי, בניסיון להגיע לפתרון שיביא להסרת החסימות.

בפייסבוק ישראל בחרו להציג לפונים עמדה לפיה מדובר במהלך שהוא "באחריות חו"ל", שלא ניתן בשלב זה לפתור בארץ.

כאמור, הפעם החליטו יוצרי התוכן להוריד את הכפפות ופנו לשורה ארוכה של עיתונאים ויוצרי תוכן על-מנת שיחתמו על מסמך הקורא לפייסבוק להוריד את החסימות. 

"אנו, שורה של עיתונאים ואנשי תקשורת המהווים חלק משדרת הפעילות המרכזית של פייסבוק בישראל מבחינת תנועת גולשים תפוצה ותוכן, לא מוכנים להשלים עוד עם פגיעתה האנושה של פייסבוק בחופש הביטוי שלנו של חברים ושל קהילה שהחלה לפני כ-3 חודשים והגיעה לשיאה בימים האחרונים, עת נחסמנו על פוסטים שנכתבו לפני שנה, שנתיים ובמקרים מסוימים אף למעלה מ-7 שנים. 

"פייסבוק הפכה לחלק משמעותי בחיים ובעבודה של כולנו, ואנחנו, יצרני התוכן בפייסבוק, רוצים להמשיך לייצר תוכן ולתחזק את עמודי הפייסבוק שלנו ללא חשש תמידי מחסימות אקראיות ובלתי מוסברות. לא נעמוד עוד בשקט בזמן שפייסבוק משתיקה את קולנו ורומסת את חופש הביטוי שלנו ללא סיבה, תוך שהיא מתעמת לחלוטין מהמצב, מסרבת לפעול בהוגנות ומונעת הסבר מפורט של סיבות החסימה ומתן אפשרות לאלה שלכאורה הפרו אותו ללא ידיעתם ובתום-לב להסיר את התוכן.

"אנו מצפים כי פייסבוק תתנהל בצורה שקופה, אחראית וישרה בכל הנוגע למדיניותה וליחסיה עם הקהילה ויוצריה, תפעל ללא דיחוי להסרת החסימות ותפרסם תקנון מפורט ונהיר בכל שפה מדוברת במדינת ישראל, שיגדיר בדיוק את המילים ואת התכנים האסורים לשימוש ושיתף ברשת החברתית", נכתב במכתב. 

מפייסבוק ישראל נמסר: "אנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים כשהם משתמשים בפייסבוק, ואין מקום לתוכן המעודד דברי שטנה. לכן פיתחנו אוסף של כללי קהילה, המבהירים שאנו מסירים תוכן שתוקף ופוגע באנשים על רקע גזע, מוצא אתני, השתייכות לאומית, זיקה דתית, נטייה מינית, מגדר, זהות מינית או מוגבליות רציניות ומחלות. אנו מעודדים אנשים להיות מודעים לקהל שלהם כאשר הם משתפים סוג כזה של תוכן". 

המכתב לפייסבוק
 המכתב לפייסבוק