טראמפ מנסה להרגיע: "לא צריך לפחד ממני"

ממסד ופופוליזם – שני מוקדי כוח מנוגדים בבית הלבן של טראמפ ■ הנשיא המיועד מינה את ריינס פרייבס, בכיר במפלגה הרפובליקאית, לראש מטה הבית הלבן ■ סטיוון בנון, מראשי "הימין האלטרנטיבי", יהיה "יועץ אסטרטגי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, הנשיא המיועד של ארה"ב, אייש אתמול (א') שניים מהתפקידים החשובים בממשלו העתידי. הוא מינה את ריינס פרייבס, ראש הוועדה הארצית של המפלגה הרפובליקאית, לראש מטה הבית הלבן, ואת סטיוון בנון, בנקאי השקעות לשעבר ומראשי מה שמכונה הימין האלטרנטיבי, כ"אסטרטג ראשי" ו"יועץ בכיר".

במקביל, במאמץ לשכך את גל ההפגנות הסוערות נגדו בערים רבות בארה"ב, אמר טראמפ, בראיון לתכנית "60 דקות", ב-CBS, כי המפגינים אינם צריכים לפחד מממשלו, וקרא לתומכיו להפסיק להתנכל לשחורים, היספנים, מוסלמים וקבוצות מיעוטים אחרות. "אני כה נעצב לשמוע (על ההתנכלויות)", אמר הנשיא המיועד. בפנותו לתומכיו הוא אמר: "הפסיקו זאת. אם זה יעזור, אני אומר הישר למצלמה: הפסיקו זאת".

המינויים של פרייבס ובנון שולחים מסרים מנוגדים: פרייבס הוא בשר מבשרו של הממסד הרפובליקאי. הוא יהיה איש הקשר של הנשיא טראמפ לגורמי השפעה במפלגה ולמחוקקים הרפובליקאים בקונגרס. טראמפ מעולם לא היה חבר בממסד הזה ולמעשה הוא תקף אותו ללא הפוגה במהלך הפריימריס, ואפילו לאחריהם, כשריד אנכרוניסטי שצריך לטאטא אל פח האשפה של ההיסטוריה.

במינוי קוטף פרייבס את פרי נאמנותו לטראמפ. בניגוד לרפובליקאים רבים אחרים, הוא נותר לצד המליארדר גם בתקופות השפל בקמפיין שלו ורתם את מנגנון המפלגה למסע הבחירות של טראמפ. המינוי של פרייבס הוא אפוא מסר מרגיע לממסד הרפובליקאי: טראמפ אינו מתכוון להתנער מהמפלגה ולמשול כנציג של מפלגה שלישית חזקה.

המינוי של בנון, לעומת זאת, הוא איתות של טראמפ לליבת תומכיו, ל"בסיס", שהוא יוסיף לדבוק בהתנהלות הפופוליסטית הלוחמנית שנהפכה לסימן ההיכר של הקמפיין שלו. בנון, שעבד פעם בגולדמן סאקס, נהפך לגורם מרכזי בעולם המדיה של הימין האמריקאי.

עד להצטרפותו לקמפיין של טראמפ, הוא היה היו"ר של אתר האינטרנט ברייטבראט והפך אותו לשופרו של "הימין האלטרנטיבי" (Alt Right), שמגדיר עצמו כחלופה נטולת תקינות פוליטית לחשיבה השמרנית העייפה והממסדית של הזרם המרכזי הרפובליקאי.

הצטרפותו של בנון לטראמפ הפכה את ההתמודדות על הבית הלבן לא רק למאבק בין מועמדת דמוקרטית למועמד רפובליקאי אלא גם למאבק בין הזרם המרכזי של הממסד הפוליטי האמריקאי - הדמוקרטי והרפובליקאי כאחד - לבין אגד של ארגונים ימניים קיצוניים, שבוחלים בממסד הרפובליקאי כפי שהם מתעבים את הממסד הדמוקרטי.

קלינטון אפילו בחרה לצאת נגד בנון, בלי לנקוב בשמו אלא בשם אתר האינטרנט ברייבארט שהוא ניהל: "המיזוג דה פקטו בין ברייטבארט לקמפיין של טראמפ משקף הישג ראוי לציון ל'ימין החלופי'. כמובן, מאז ומתמיד היו שוליים פרנואידים בפוליטיקה האמריקאית, שוליים שהיו ספוגים במשטמה גזענית, אך מעולם לא היה מועמד לנשיאות של מפלגה גדולה שמשלהב את הפרנויה הזו, מעודד אותה ונותן לה תהודה ארצית רבת עוצמה... טראמפ מכניס ארגוני משטמה לזרם המרכזי של הפוליטיקה האמריקאית". בכל זאת, הימין ניצח.

לאחר הצטרפותו של בנון לקמפיין של טראמפ, הוא התנגש עם הממסד הרפובליקאי לעיתים תכופות. אבל עתה, בעקבות נצחון המיליארדר, ההתנגשויות האלה נשכחו וטראמפ אמר אמש: "סטיב וריינס הם מנהיגים בעלי כישורים רבים שעבדו היטב יחדיו במהלך הקמפיין שלנו".

בעוד שמינוי פרייבס התקבל במורת רוח בחוגי הימין הקיצוני, המינוי של בנון חולל מיד גל תגובות שליליות מארגונים יהודיים וקבוצות שנלחמות למען זכויות למיעוטים. ג'ונתן גרינבלאט, ראש הליגה נגד השמצה, אמר אמש, בציוץ בטוויטר: "אנו בליגה מתנגדים למינויו של בנון מפני שהוא והימין האלטרנטיבי עוינים את ערכי הליבה של ארה"ב".

האתר ברייטבארט התפרסם בכותרות מעוררות מחלוקת שמצביעות על אג'נדה ארכי-שמרנית קיצונית וגזענית. למשל: "גלולות למניעת הריון הופכות נשים ללא אטרקטיביות ולמשוגעות"; "משפחה פקיסטנית מכרה את את בתה לזנות כדי לממן עלייה למכה"; "האם אתם מעדיפים שהילדה שלכם תהיה פמיניסטית או שיהיה לה סרטן?".

מאמר אחר באתר הסתער על ביל קריסטול, כותב שמרני, העורך של "וויקלי סטאנדארד" ואחד מידידיה החזקים ביותר של ישראל בוושינגטון, ותאר אותו כ"יהודי פורע חוק". קרסיטול היה אחד ממנהיגי התנועה "לעולם לא טראמפ".

בהליך גירושין ב-2007, טענה אשתו דאז, מארי לואיז פיקארד, כי בנון התנגד לרשום את בתם לבית-ספר אקסקלוסיבי מסוים משום שלומדים בו יהודים רבים מדי. בנון מכחיש שהוא אנטישמי.