פלוג: "בהשוואה בינלאומית מחירי הדירות בארץ לא חריגים"

נגידת בנק ישראל: "תגובת ההיצע לעליית מחירי הדירות הייתה מאד איטית. מלאי הדירות שעומדות למכירה מגיע לשיא; כשהן יימכרו, תהיה לכך השפעה על המחירים"

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג (צילום: תמר מצפי)

"בפרספקטיבה בינ"ל אכן מחירי הדירות עלו בצורה מאד משמעותית מ-2008, אבל בהשוואה בינ"ל אנחנו לא חריגים". כך אמרה היום (ב') נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בדיון בוועדת הכספים בדיון על מחירי הדירות.

לדברי פלוג, "תגובת ההיצע לעליית מחירי הדירות הייתה מאוד איטית. הגענו לקצב התחלות בנייה של 47 אלף דירות לשנה רק ב-2011 ובגמרי הבנייה רק ב-2015. רק עכשיו ההיצע הדביק את קצב הביקושים השנתי ובינתיים נצבר פער - שם הפתרון היסודי. 

"‏הפיתרון לבעיית הדיור הוא היצע, היצע והיצע, תופעה שאנחנו רואים לאחרונה היא שמלאי הדירות שעומדות למכירה מגיע לשיא. כשהדירות האלה יימכרו, תהיה לכך השפעה על המחירים", אמרה.

עוד התייחסה פלוג לצעד החדש של ייבוא חברות נדל"ן: "הפריון לעובד בענף הבנייה הוא הנמוכים בעולם. הבאת חברות בנייה מחו"ל - צעד בכיוון הנכון", לדבריה.

פלוג טענה עוד, כי "ריבית בנק ישראל, שהופחתה לרמה כמעט אפסית על מנת לתמוך בצמיחה, בתעסוקה, וביציבות המחירים במשק, השפיעה כמובן גם על ריבית המשכנתאות. חשוב לזכור בהקשר זה, כי הריבית על המשכנתאות מושפעת גם מהתשואות ארוכות הטווח בשוק אגרות החוב, מהערכות הסיכון של הבנקים אודות שוק האשראי לדיור, ועוד, ועל רקע זה אנו עדים לעלייה מסוימת בריבית המשכנתאות בשנה האחרונה".

לפי פלוג, "המדיניות המרכזית הנדרשת לטיפול בשוק הדיור כדי לסייע למשקי הבית היא המשך המאמצים להגדלת היצע הדירות, בדגש על אזורי ביקוש. חשוב לזכור שהמדינה היא ששולטת במרבית הקרקעות וגם בהליכי התכנון. משרד האוצר עושה מאמצים חשובים מאוד בתחום זה, ויש להמשיכם".

בתחום המשכנתאות ממליצה פלוג להקל על הלווים בדרכים הבאות:

1. סיוע באמצעות הלוואות זכאות גבוהות יותר, במחירים נוחים יותר - כפי שהיה בעבר. לדבריה, "היקף ההלוואות לזכאים כמעט התאפס בשנים האחרונות. לאחרונה הופחתה הריבית על הלוואות מסוג זה, וניתן להרחיב את השימוש בכלי זה כדי לסייע לאוכלוסיית הזכאים".

2. הגדלת משקלם של המוסדיים במתן אשראי לדיור, בין השאר באמצעות איגוח, תוכל להגדיל את היצע האשראי ולהפחית את מחירו. לפי פלוג, "יש לעשות זאת במשורה, על מנת לוודא שתהליך זה לא יביא להתגברות מחודשת של הביקושים למשכנתאות ולדירות, ובכך לעלייה נוספת במחירי הדירות".