פילבר מעכב השקת שירות ה-LTE Advance בפרטנר והוט מובייל

משרד התקשורת הודיע לפרטנר ולהוט מובייל כי הן חייבות לקבל אישור מוקדם לכל שינוי בתדרים שברשותן ■ המשמעות היא ברורה: השירות ששתי החברות תכננו להשיק נבלם לעת עתה

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

משרד התקשורת בדרך לעכב את פרטנר והוט מובייל מהשקת שירות ה-LTE Advance. כפי שנחשף ב"גלובס", פרטנר והוט מובייל תכננו להשיק את השירות בחודשים הקרובים, ואולם בעקבות פניות של פלאפון ושל סלקום, שולח משרד התקשורת היום (ג') מכתב לחברות המעורבות בעניין ומודיע להן שהוא מבקש מהן פרטים על השינוי בתוכניות ההנדסיות הצפויות כפי שהופיעו בתקשורת, ומודיע להן ששינויים כאלה מחייבים את אישור המשרד.

במלים אחרות המשרד לא מונע רשמית מפרטנר והוט מובייל להשיק את השירות, אך בפועל המשמעות של המכתב ברורה, והיא שללא פיתרון מקיף לסוגיית התדרים של פלאפון וסלקום, פרטנר והוט מובייל לא יוכלו להשיק את השירות המתקדם. המשרד נשלח על ידי חיים גרון, סמנכ"ל בכיר הנדסה ורשוי במשרד התקשורת.

שירות ה-LTE Advance מאפשר באמצעות שילוב של רצועות תדרים, הגדלת רוחב הפס בצורה משמעותית. בישראל בשל הזנחה וטיפול בעייתי בפינוי תדרים לאורך השנים, נוצר מצב שכיום לפלאפון ולסלקום, אין אפשרות להשיק את השירות משום שהתדרים שיש ברשותן ושהיו יכולות לשמש לטובת השירות, הם תדרים שהמשרד הודיע שבכוונתו לפנות.

בשל כך, המשרד חייב להקצות לשתיהן תדרים בתחומים שכיום הם תפוסים על ידי הצבא וגופים נוספים, ופינויים ידרוש זמן רב. יוצא שהפלונטר שנוצר מחייב את משרד התקשורת למצוא פתרון שיוויוני כלפי כל החברות, כך שפרטנר והוט מובייל לא יוכלו ליהנות מיתרון טכנולוגי-שיווקי, רק בזכות העובדה שהמשרד לא עשה את עבודתו כראוי ולא דאג לפינוי מוקדם של תדרים.

פלאפון פנתה בעניין למשרד התקשורת, וגם סלקום פנתה בימים האחרונים בשל אותה סיבה, ושתיהן דורשות למצוא פתרון שיבטיח מדיניות שווה לכל השחקנים בשוק. שתיהן דרשו לדעת האם משרד התקשורת מתכוון להעניק לפרטנר ולהוט מובייל אישור להפעיל את השירות החדש ולהסב תדרים שיש ברשותן וביקשו לערוך שימוע ציבורי בנושא.

במכתב שיצא ממשרד התקשורת נכתב, כי המשרד מברך על כל קידמה טכנולוגית ויסייע בהטמעה טכנולוגיות מתקדמות ככל הניתן. יחד עם זאת, כל שינוי בתוכנית ההנדסית, המצורפת לרישיון כנספח ומהווה חלק ממנו, מחייב אישור המנהל להגדרתו ברישיונות.
לפיכך נדרש כל מי שמעוניין בתיקון כאמור להגיש בקשה מנומקת ומפורטת לשינוי התוכנית ההנדסית, לרבות השלכות על השירותים הקיימים, ועל כלל מנויי הרשת לרבות הממשיכים להשתמש בדור טכנולוגי קודם.

למען הסר ספק, שינוי השימוש בתדר שהוקצה לבעל הרישיון, לדוגמא מטכנולוגיית UMTS, או GSM, לטכנולוגיית ה-LTE Advance מחייב אישור המנהל כאמור.