הלמ"ס: זינוק של 1.3% במדד מחירי הדירות באוגוסט-ספטמבר

הנתון מבוסס על מאגר חלקי של העסקאות - עקב החגים ■ מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.2% ■ העליות הבולטות: פירות (4%), הלבשה והנעלה (3.9%) וחינוך (0.7%)

דירת 5 חדרים בקרית אונו
דירת 5 חדרים בקרית אונו

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב (ג') את מדד מחירי הדירות המעודכן, שהראה עלייה של 1.3% בחודשים ספטמבר-אוקטובר השנה. נתון זה מבטא האצה בקצב עליית מחירי הדירות לקצב של 8.5% בחישוב שנתי - לעומת עלייה של 7% בחישוב שנתי, בהתאם לעדכון הקודם מהלמ"ס.

בלמ"ס מדגישים, עם זאת, כי עקב החגים בחודש אוקטובר, הנתון מבוסס רק על מחצית מהעסקאות שנעשו בחודשים הרלוונטיים, זאת משום שלפי החוק יש 50 יום לדווח על עסקאות, ורוכשים רבים טרם העבירו את הדיווחים על העסקאות שעשו.

בתוך כך פורסם הערב גם מדד המחירים לצרכן, שעלה בשיעור של 0.2% בחודש אוקטובר - ומתחילת השנה בשיעור דומה. העליות הבולטות היו במחירי הפירות הטריים (4%), הלבשה והנעלה (3.9%) ושירותי חינוך (0.7%).

בתגובה לנתונים, אמר אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בהלמן-אלדובי: "למרות שמדד אוקטובר עלה מעט מעבר לציפיות, בנק ישראל לא צפוי להעלות ריבית בשנה הקרובה על אף שבארה"ב מועד העלאת הריבית הולך וקרב. למרות המדד, האינפלציה לא מתרוממת ולכן העלאת ריבית אינה אופציה כרגע. גם הורדת ריבית על מנת לעורר אינפלציה אינה אופציה בעיקר לאור מחירי הנדל"ן הגבוהים ולכן אנו צופים עוד תקופה ארוכה של יציבות בריבית".

גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר ואסטרטגיה בפסגות, הגיב גם הוא לנתונים: "יש לציין כי כל העדויות בשטח דווקא מצביעות על ניצנים של ירידה בביקוש לדירות - הריבית למשכנתאות ממשיכה לטפס באופן דרמטי, חלה ירידה משמעותית בביקוש לדירות חדשות ושיעור המשקיעים מסך עסקאות הרכישה מוסיף להיות נמוך. להערכתנו, למרות הגידול בקצב עליית המחירים לאחרונה, זהו רק עניין של זמן עד אשר נראה התמתנות של ממש בקצב עליית מחירי הדיור.

"בבנק ישראל יכולים לפחות להיות מעודדים מהשיפור בסביבת המחירים. המדד עלה מעט גבוה מהתחזיות המוקדמות, הציפיות האינפלציוניות עלו והנתונים השוטפים של הכלכלה הריאלית ממשיכים להצביע על האצה מסוימת בהתרחבות הפעילות הכלכלית. למרות שמאז היוודע תוצאות הבחירות, השוק מגלם הקדמה של העלאת הריבית בישראל לאמצע 2017, להערכתנו, התנאים להעלאת ריבית לא יבשילו לפני סוף שנה הבאה".