יותר מזון וגינון, פחות ניקיון: הוצאות מעונות רה"מ ב-2015

למרות הביקורת הציבורית, ההוצאה במעון הפרטי בקיסריה נמצאת דווקא במגמת עלייה ■ משרד רה"מ סירב להציג את החשבוניות

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

הוצאות הניקיון במעונות ראש הממשלה בירושלים ובקיסריה נחתכו אמנם משמעותית בשנת 2015 לעומת השנה שקדמה לה, אולם באותה נשימה גדלו הוצאות האחזקה, המזון והגינון. כך עולה מהנתונים שהעביר משרד רה"מ לתנועה לחופש המידע. סך ההוצאה בשני המעונות, כך לפי הדיווח, הסתכמה ב-1.8 מיליון שקל בשנת 2015, לעומת 1.9 מיליון בשנת 2014.

בתנועה לחופש המידע מאוד לא מרוצים היום מאופן קבלת הנתונים, לאחר שבמשרד רה"מ הסתפקו רק בקטגוריות כלליות ולא פירטו כבעבר כמה מהווה למשל ההוצאה על מים מתוך קטגוריית האחזקה או כמה מהווה ההוצאה על "תיקון תריסים" מתוך קטגוריית התפעול.

בנוסף, במשרד רה"מ סרבו למסור לתנועה לחופש המידע צילומים של החשבוניות עצמן המעידות על אופי ההוצאות - חשבוניות שיצרו בעבר מבוכה רבה כשהתברר בין היתר כי חבר מרכז הליכוד אבי פחימה מופיע בחשבוניות כמי שביצע תיקוני חשמל כמעט מדי סוף שבוע לרבות ביום כיפור.  

במשרד רה"מ הסבירו כי הבקשה של התנועה לחופש המידע לוקה בחוסר סבירות, וכי היענות לדרישות הייתה מאלצת את המשרד להקצות משאבים רבים מדי, לפגוע בפרטיות של אישים שונים ואפילו בביטחון המדינה - עד כדי כך.

על פי המשרד, צילום הקבלות משנת 2014 הצריך למעלה מ-200 שעות עבודה, ולאור העובדה כי בשנת 2015 חל גידול במספר הקבלות, לא היה זה סביר להיענות הפעם. עוד נמסר כי על פי עמדת הגורמים הביטחוניים המוסמכים, אין להעביר שמות של ספקים כאלה ואחרים שעובדים מול מעונות ראש הממשלה או לספק פרטים ביחס להוצאות בתחום התשתיות.

 

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה על כך היום: "התשובה שקיבלנו חלקית, אינה מספקת ונערמת לכדי הר של תירוצים. משרד ראש הממשלה נמצא בנסיגה בכל הקשור לנאמנותו לציבור, לזכות הציבור לדעת, לחופש מידע ושקיפות בפעולותיו ובשימוש בכספי הציבור. ניכר כי הושקעה מחשבה או לפחות זמן בתגובת המשרד לבקשת התנועה לחופש המידע לחשיפת הוצאות מעונות רה"מ ב-2015, לכן מוטב היה לו השקיע המשרד את זמנו בארגון המידע וניהול ההוצאות כיאות. הוצאות וחשבוניות אינן מידע שיש ללקט רק עם קבלת בקשת חופש מידע. שימוש בכספי ציבור חייב להיות מסודר, מתועד היטב ונגיש תמיד. תגובת משרד רה"מ אינה סבירה ואין היא אלא התחמקות ממתן מידע בתירוצים חסרי הגיון ובסיס".

מה שכן ניתן ללמוד מהנתונים, זה שלמרות הביקורת הציבורית, ההוצאה הכללית במעון הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה נמצאת דווקא בעלייה: 298 אלף שקל בשנת 2015 לעומת 284 אלף שקל בשנת 2014 ו-183 אלף שקל בשנת 2013. כמה מזה הלך על מילוי הבריכה, כאמור - לא ניתן לדעת.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי: "הוצאות מעונות ראש הממשלה בשנת 2015 הן הנמוכות ביותר בשבע השנים האחרונות. כל התשלומים נעשו באישור גורמי המקצוע ועל-פי החוקים שחלו על כל ראשי הממשלה והם נובעים מהחלטות הכנסת והיועץ המשפטי לממשלה".