הצביעות של חדשות 2

שידור הראיון עם משפחת אזריה בערוץ 2 שייך לתוכניות מהסוג הירוד

שידור הראיון עם משפחת אזריה אולי נחשב בערוץ 2 להישג עיתונאי. למעשה, הוא שייך לתוכניות כמו "האח הגדול" ושאר תוכניות מהסוג הירוד בהן משתבח הערוץ הזה. אין ספק שמשפטו של החייל היורה אלאור אזריה פוגע קשה בבני משפחתו. את הדבר הזה היינו מבינים גם ללא עזרת חדשות ערוץ 2, שראיינו את האם והאחות של החייל. אבל מערכת הערוץ החליטה בכל זאת לקיים את הראיון, שכמובן הדגיש את כאבם של בני המשפחה. השאלה היא אם יש מקום לראיון כזה ממש ערב מתן פסק הדין, כאשר ברור שהכתבה תשפיע, אם לא על השופטים באופן ישיר, הרי באמצעות דעת הקהל.

מטרת הראיון

בשביל מה ולמה הלך דני קושמרו אל בית משפחת אזריה? השדר המוכשר הסביר כי זה לא קשור למשפט נגד אלאור - לא, בוודאי שלא. מטרת הראיון האחת והיחידה, הסביר קושמרו, היא להראות מה מתרחש במשפחה בגלל האירוע והמשפט. אתם הבנתם? - הסבר המהווה נדבך נוסף בגלגול העיניים המאפיין את ערוץ 2. 

אם באמת המשפחה היא הסיבה לכתבה, אז למה רק משפחת אזריה? בתי הכלא והמעצר מלאים באנשים שיש להם אבות ואמהות שלבם שבור מכך שבן משפחתם אזוק וכלוא. מדוע ערוץ 2 מעולם לא פנה אל הורים כאלה? מה השיקולים את מי כן לראיין ואת מי לא? למעשה, יש שיקול אחד. מקרה אזריה הפך למאוד מפורסם. ראיון עם משפחתו יביא הרבה רייטינג, בניגוד לראיון עם משפחה לא מפורסמת, גם אם לא פחות כואבת. כלומר, לא הכאב קובע, אלא הפרסום.

למה עכשיו?

ולמה עכשיו? אם רוצים להראות מה קורה למשפחה ראוי להמתין עד לאחר פסק הדין. אלא שבכך היה סיכון מסוים שהחייל יקבל עונש מקל או זיכוי ואז אין כתבה, מכל מקום לא עם דמעות. עכשיו זה זמן טוב. טוב מאוד למשפחה המבקשת, וזה טבעי, ליצור דעת קהל אוהדת לאלאור, בתקווה שזה ישפיע גם על בית המשפט הדן בפרשה. ומצוין לערוץ 2 מבחינת הרייטינג.

ההתחסדות והחוק

אני מאוד מעריך את דני קושמרו. דווקא משום כך היה לי קשה לראות אותו מספק הסברים כל כך מתחסדים ולא נכונים. אבל כנראה שאין לו ברירה, זה טיבו של הערוץ בו הוא עובד. שידור הראיון אולי נחשב בערוץ 2 להישג עיתונאי. למעשה, הוא לא שייך לעיתונות אלא לתוכניות כמו "האח הגדול" ושאר תוכניות מהסוג הירוד בהן משתבח הערוץ הזה.

ואולי יש גם עבירה על חוק הסוב - יודיצה? - כנראה שלעולם לא נדע, כי במשרד המשפטים לא מעיזים לחקור פרסומים כאלה. בכך הם מעודדים עבירות סוב - יודיצה הפוגעות בחוק ובאנשים, אבל זה לא משנה, העיקר לא להרגיז את התקשורת.