מאבקים מרובי חזיתות: האתגרים של מניות התקשורת המקומיות

כל אחת מחברות התקשורת הישראליות מתמודדת בימים אלה עם כמה אתגרים מורכבים, וכל אחת מהחזיתות הללו עשויה להוביל לשינוי מבני נוסף בשוק התקשורת הישראלי - ולעצב אותו באופן שונה

שוק התקשורת לא נח לדקה. כל חברה מתמודדת עם מספר חזיתות בו זמנית, שבחלקן הרגולציה מכבידה מאוד. כל אחת מהחזיתות עשויה להוביל לשינוי מבני נוסף בשוק. בינתיים נראה שסדרי עדיפויות, שיקולים פוליטיים, ושיקולים זרים אחרים, מובילים להתקדמות איטית מדי, אם בכלל, ביישום ובהובלה של הרפורמות הנחוצות לשינוי פני שוק התקשורת.

החזית של גולן

ביום שישי, 4 בנובמבר, פג הסכם הרומינג של גולן טלקום. את ההסכם צפוי להחליף הסכם שיתוף אתרים, ונראה כי הוא עתיד להיחתם שוב עם סלקום. אבל זה לא כל כך פשוט. גולן, שלא יחול עליה יותר סעיף ה-"Non Shop", יכולה לנסות ולסגור הסכם עם פלאפון.

נוסף על כך, נראה כרגע שלנוכח הניסיונות למכור את החברה, עשוי הבעלים מיכאל גולן להתאמץ לסגור עסקה רק אם הוא יבין שהסכם שיתוף אתרים ייחתם לפי סכומים אשר יעלו את שווי החברה לצורך רכישה.

כיום גולן טלקום משלמת כמחצית מהסכום שאותו יהיה עליה כנראה לשלם בעתיד בהסכם שיתוף אתרים. הסכם שיתוף אתרים עם סלקום צפוי להסתכם בכ-220-250 מיליון שקל בשנה עבור חברת גולן טלקום, והכנסותיה השנתיות מסתכמות בכ-500 מיליון שקל. הסכם שיתוף בהיקף זה מוביל את החברה, להערכתנו, פחות או יותר לאיזון תפעולי.

נוסף על כך, לגולן חוב כלפי סלקום, שכנראה צפוי להאמיר ל-700 מיליון שקל, הנובע מחוב עבר של כ-600 עד 650 מיליון שקל, שאליו מתווספים עשרות מיליוני שקלים הנובעים מתשלום חלקי עבור שירותי הרומינג בחודשים האחרונים. חוב זה משמש את סלקום להערכתנו כחרב המונחת על צווארה של גולן בבואה לשקול חלופות להסכם שיתוף אתרים.

החזית של גולן הפכה מאתגרת מאוד בשנה האחרונה. זאת בעיקר נוכח השינוי החד בגישה, שהפכה ללא אוהדת, מצד משרד התקשורת; מדובר באובדן של עשרות אלפי מנויים (כ-62 אלף מתחילת השנה, המהווים כ-7% ממצבת המנויים שלה), בעיקר עקב החששות לגבי המשך פעילותה של החברה; קושי במציאת רוכש לחברה, והחשש מפוטנציאל להקפאת הליכים; ולקינוח, גם ניסיונות החדירה של חזי בצלאל לשוק הסלולר, המהווים סוג של פוטנציאל לתחרות נוספת.

החזית של סלקום

מלבד המאבקים בנוגע להפיכתה לקבוצת תקשורת, הכוללים את המאבק על השוק הסיטונאי והחדירה לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, החזית העיקרית של סלקום כרגע היא כמעט תמונת מראה לחזית של גולן.

סלקום מסתפקת כיום בתשלום חלקי עבור שירותי הרומינג שלה. היא כמובן יכולה לנסות לגבות את החוב דרך הגשת תביעה ובקשה לפירוקה של גולן, במקרה שהחוב לא משולם. אבל גולן היא הלקוחה הגדולה ביותר של סלקום, שאחראית לכ-15% מהתזרים התפעולי של סלקום כיום. אנו מעריכים שסלקום מעוניינת לחתום על עסקה חדשה עם גולן, ולכן לא "תשבור את הכלים".

גולן מצדו ינסה, להערכתנו, להשיג הסכם יותר טוב באמצעות מו"מ גם עם פלאפון. חזית זו מעלה את הסיכון במניית סלקום, וזאת על אף חרב החוב המונפת על צווארה של גולן.

החזית של פרטנר

לאחר שפרטנר הצליחה להעביר אליה את הוט מובייל (שהייתה בהסכם רומינג עם פלאפון), ולסגור איתה הסכם שיתוף אתרים לעשר שנים, החברה התפנתה לטפל גם בנושאים אחרים. למעשה, סלקום ופרטנר מנהלות חזית דומה, אך לא בהכרח באופן דומה.

בתחום הקווי החברה נאבקת ברגולטור שאינו אוכף את כל הסעיפים הקשורים לרפורמת השוק הסיטונאי. המנכ"ל החדש מעוניין בכניסת החברה לתחום הקווי, וביצירת חברת תקשורת כוללת באופן מסודר, שיאפשר תחרות אמיתית ומתן פתרון כולל ואיכותי ללקוחות החברה.

בהקשר זה פועלת החברה גם בכניסתה לתחום שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית, ולהערכתה היא צפויה להתחיל לשווק את הפתרון בתחום זה במהלך המחצית הראשונה של 2017.

גם נושא התוכן נמצא בחזית המאבק של החברה, והיא פועלת נחרצות כדי שתוכל למכור פתרון רחב ככל הניתן כבר בשלבים הראשונים, ובמחיר תחרותי.

לצד אלו, החברה איחדה את פעילות 012 ופעילות פרטנר לפני כחודשיים, כדי להביא להמשך חיסכון בהוצאות, אך בעיקר בכוונה לאפשר שיווק פתרון כולל ללקוחות פרטיים ועסקיים, הכולל פתרונות אינטרנט וסלולר משולבים.

החזית של בזק

בזק עסוקה בשנים האחרונות בהדיפת רגולציה ובהגנה על הפעילות הרווחית ביותר שלה, התקשורת הקווית. עיסוק זה תפס כמובן תאוצה עם אישור הרפורמה על השוק הקווי באמצעות השוק הסיטונאי, ולאחר שבזק הייתה עדה להתרחשויות בשוק הסלולר, ולאיבוד השליטה המוחלט של החברות הוותיקות עם כניסת התחרות.

בתקופה האחרונה נפתחו שתי חזיתות שאיתן החברה תצטרך להתמודד ממש בקרוב. דוח מבקר המדינה צפוי להתפרסם בעוד מספר שבועות. על פי ידיעות בעיתונות צפויה להתפרסם בדוח ביקורת על ההחלטות שקיבל משרד התקשורת.

אחת ההחלטות המונחות על שולחן המשרד היא ביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק, וזאת בהתאם להמלצות ועדת חייק ולפתיחת השוק הסיטונאי (אשר כולל כיום כבר מעל 300 אלף מנויים, כ-20% מכלל מנויי האינטרנט של בזק). לפי הפרסומים המבקר ביקש מהמשרד להמתין עם הוצאת ההמלצות עד לקבלת טיוטת הדוח.

לביטול ההפרדה משמעות רבה עבור קבוצת בזק. הביטול טומן בחובו החזרי מס בהיקף כספי מצטבר. ההסכם שאליו הגיעה החברה עם רשויות המס מגלם הפסדים צבורים בהיקף כספי של 5.26 מיליארד שקל, נוסף על 315 מיליון שקל בגין 2014-2015, הגוזרים לחברה נכס מס בגין הפסדים צבורים הגלומים בדי.בי.אס בסך של 1.1 מיליארד שקל, אשר יוכרו לה במשך שמונה שנים, וזאת לצד חיסכון בעלויות ואפשרות לשיווק חבילות טריפל.

החזית השנייה נוגעת לחוק ההסדרים. אחד הסעיפים הבולטים בחוק ההסדרים נוגע לשימוש חברות התקשורת בקנים של בזק. חברות הסלולר טוענות כי בזק עושה כל שביכולתה למנוע את השימוש שלהן בקנים של החברה לצורך העברת סיבים אופטיים. אם סעיף זה יעבור, יוביל הדבר ליצירת תשתית קווית עצמאית של חברות הסלולר.

פיתוח תשתית עצמאית אורך בדרך כלל יותר מחמש שנים, אך שימוש בקנים של בזק צפוי לקצר את התהליך, וכמובן להביא לחיסכון דרמטי בהשקעה בתשתית. התוצר הסופי של תהליך מסוג זה הוא תשתית סיבים אופטיים לחברות הסלולר, שתרחיב את היקף ואת איכות השירותים שלהן, תהפוך אותן לקבוצות תקשורת ותגביר את התחרות בענף.

החזית של הוט

קבוצת הוט ממוקדת נתח שוק, וזו החזית העיקרית שבה היא פועלת זה תקופה ארוכה. בהשוואה לכל חברות התקשורת בשוק המקומי, הוט היא היחידה שפועלת באופן אבסלוטי כקבוצת תקשורת. הגדרה זו נובעת בין היתר מיכולת החברה לשווק טריפלים. בזק לא יכולה לעשות זאת, נוכח ההפרדה המבנית, ואצל סלקום, אשר לה פתרון טלוויזיה, הטריפל הנו מוצר נחות, בעיקר מאחר שאינה משווקת חבילות הכוללות טלפון קווי, אלא את תחליף ה-VOB.

נוסף על כך, על הוט לא מוטלות מגבלות הנוגעות להפרדה בתוך הקבוצה, היא בעלת תשתית קווית (טלפון ואינטרנט), משווקת ISP, ובשנים האחרונות הצטרפה לקבוצה גם הוט מובייל. החברה מנצלת את היתרון על-ידי שיווק חבילות תקשורת מוזלות, ובכך צברה לעצמה את נתח השוק המרבי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית.

גם בתחום הסלולר החברה פועלת תחת אסטרטגיית נתח שוק, ובתקופה האחרונה היא פועלת במלוא העוצמה, תוך ניצול חולשתה של גולן טלקום - שעד לפני מספר חודשים הייתה המובילה בגיוסים. הוט מובייל ממשיכה בקו המבצעים האגרסיביים, שמובילים למעבר לקוחות מכלל החברות, ובעיקר מגולן טלקום.

לסיכום, החברות בשוק התקשורת המקומי מתמודדות עם מספר לא מבוטל של אתגרים. כל שינוי צפוי לעצב את השוק באופן שונה. כיום מתמודדות חברות הסלולר עם המשך התחרות האגרסיבית ועם שיעורי נטישה גבוהים. מכירת גולן טלקום עשויה להוביל לירידה בלחץ על המחירים ולירידה ברמת הנטישה, בעיקר על רקע הפחתת המבצעים.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

ההמלצה ומחיר היעד של פסגות
 ההמלצה ומחיר היעד של פסגות