סופי השבוע התרבותיים בחו"ל של מנכ"לית עיריית חולון

מבקר המדינה: המנכ"לית נסעה לשלל יעדים בסופי שבוע, כאשר היה ברור שלא תוכל לקיים בהם פגישות ■ נסיעותיה עלו לעירייה יותר מ-14.5 אלף שקל

חנה הרצמן / צילום: תמר מצפי
חנה הרצמן / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית עיריית חולון, חנה הרצמן, אישרה השתתפות של העירייה במימון נסיעות לחו"ל של עובדי תאגידים עירוניים, ליועץ חיצוני ולעובדת במשרד החינוך - בלי סמכות ובלי שהסדירה זאת עם מעסיקיהם הישירים, כך לפי דוח מבקר המדינה. בשתי נסיעות של הרצמן ליעדים שונים בעולם היא צירפה אליה מלווה והעירייה מימנה את נסיעתו אף שאינו עובד עירייה ואף שלא נמצא במשרדיה הסכם המסדיר את אופן ההתקשרות לקבלת שירותיו. עוד מעלה הדוח כי העירייה שילמה ליועץ שליווה את המנכ"לית במהלך נסיעתה לניו-יורק במארס 2015, אך נסיעה זו הוסדרה בידי הגורם המוסמך בעירייה רק חודשיים לאחר שהסתיימה תקופת ההתקשרות איתו.

הרצמן מכהנת בתפקיד מנכ"לית עיריית חולון מאז 1993 ובאמצע השנה היא הודיעה לראש העירייה, מוטי ששון על כוונתה לסיים את תפקידה. ששון ביקש ממנה להמשיך בו עד אחרי החגים. לפי דוח המבקר, בין 2012 ל-2015 הרצמן נסעה 8 פעמים מטעם העירייה ליעדים שונים בעולם ובהם ספרד, הולנד, בריטניה, גרמניה, רוסיה וארה"ב. לפי ממצאי הביקורת, לא נמצא תיעוד לכך שניתנו להרצמן אישורים מראש ובכתב לחלק מנסיעותיה.

ליקויים נמצאו גם בנסיעתה של הרצמן בקיץ 2014 ללימודים בקיימברידג', אנגליה, לאחר שזכתה חודשים לפני כן במענק השתלמות בסך 10,000 שקל מארגון הג'וינט. המענק כלל את מימון עלויות הלימודים והשהייה במקום, אך למרות זאת ההוצאה של העירייה עבור מימון חלקי של נסיעה זו הסתכמה בכ-7,300 שקל. סכום זה כולל את עלות הטיסה, שהייה בבתי מלון בלונדון ושימוש בטלפונים ניידים.

5 מתוך 8 נסיעות שעשתה בתקופה האמורה היו קצרות ימים, כללו ערבי חג או סופי שבוע ומבקר המדינה מציין כי השיתו על העירייה עלויות של יותר מ-14.5 אלף שקל. בפועל, באותן נסיעות עמדו למנכ"לית ימים ספורים שבהם היא הייתה יכולה לקיים פגישות עבודה: "נסיעות המנכ"לית נקבעו בסופי שבוע, אף שהיה ידוע לה או לאנשי לשכתה כי לא תוכל לקיים פגישות עם בעלי תפקידים בימים אלה", נכתב בדוח המבקר. "בתכתובת בין המנכ"לית לבין שניים מבעלי התפקידים שאיתם היא תכננה להיפגש בחו"ל נכתב כי לא יהיה ניתן להיפגש איתה כי מדובר בסוף שבוע".

באשר לנסיעה להולנד, נאמר להרצמן מראש כי בסופי שבוע מקומות שבהם היא עתידה לבקר סגורים. נסיעה אחרת ללונדון נקבעה למועדים שבהם ממילא הצוותים במוזיאונים שבהם תכננה לבקר מתוקף תפקידה נעדרו מעבודתם.

עיריית חולון מסרה למבקר כי "כיו"ר ועדת האמנות, יו"ר ועדת הרפרטואר בתיאטרון חולון וחברת ועדת התערוכות במוזיאון העיצוב בעיר, המנכ"לית עובדת גם בימי שישי ושבת. לכן נראה לה טבעי לקבוע נסיעות הכוללות סופי שבוע שבהם מבחינתה ניתן לקיים פגישות עבודה, לבקר במוזיאונים ובתערוכות, לפגוש אמנים ולצפות בהצגות. עובדה זו גם אפשרה לה לא להפסיד ימי עבודה".

מבקר המדינה העיר על כך וכתב: "שימוש בכספי העירייה למימון נסיעה לחו"ל בתפקיד בסופי שבוע בימים שאינם ימי עבודה - אינו ראוי. יש להביא במכלול השיקולים את עלויות הנסיעה הגבוהות בסופי שבוע ואת מרכיב היעילות והמועילות, בייחוד כשידוע מראש שפגישות עם בעלי תפקידים שנכללו בתוכנית הנסיעה לא יוכלו להתקיים באותו סוף שבוע".

עוד עולה מהדוח כי אף שעובד שירות המדינה אינו זכאי לצבירת נקודות במועדוני "הנוסע המתמיד" של חברות התעופה, הרצמן צברה נקודות במועדון זה על נסיעותיה בתפקיד לחו"ל והדבר הוא בגדר מתנה שקבלתה אסורה. כך, בטיסה שלה לארה"ב, הרצמן שידרגה את המושב שלה במטוס ממחלקת התיירים למחלקת עסקים. העירייה מצדה הבהירה כי כבר ב-2011 החליטה הנהלת העירייה כי ראש העיר, סגנו והמנכ"לית יוכלו לטוס ליעדים בארה"ב ולמזרח הרחוק במחלקת עסקים. עם זאת, העירייה ציינה כי תבדוק כיצד מתנהלות בנושא זה רשויות מקומיות אחרות.