"הורדת רמת הבחינות זה לתת רישיון עו"ד לאדם לא כשיר למקצוע"

פרופ' יובל אלבשן מהקריה האקדמית אונו קרא להוציא את בחינות ההסמכה מלשכת עוה"ד ולהעבירן לגורם אובייקטיבי ■ עו"ד ברוריה לקנר: "במקום לעשות חשבון-נפש ולבחון איך קרה שכ"כ הרבה סטודנטים שלו נכשלו, אלבשן עושה ספין"

עו``ד ברוריה לקנר / צילום: תמר מצפי
עו``ד ברוריה לקנר / צילום: תמר מצפי

בראיון שפורסם אמש (ג') בג"גלובס" טען פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, כי יש להפקיע מידי לשכת עורכי הדין את בחינות ההסמכה לעריכת דין אשר מהוות שער כניסה הכרחי למקצוע המבוקש, ולהעביר את הפיקוח על הבחינות וניהולן לידי גורם אובייקטיבי חיצוני כמשרד המשפטים.

על רקע ההקשחה של הבחינות ואחוזי הכישלון הגדולים של מתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה האחרונה שנערכה בחודש אוקטובר, הזהיר אלבשן כי העלאת הרף של מבחני ההסמכה תביא לכך ששערי המקצוע יהיו פתוחים בעיקר בפני הסטודנטים למשפטים שמגיעים מהשכבה הסוציו-אקונומית החזקה בארץ - בעוד שערבים, אימהות חד-הוריות, ומעוטי יכולת וכו' לא יצליחו להשיג את הגלימה השחורה הנכספת. 

"לאוניברסיטאות מגיעים סטודנטים שמצוידים במיומנויות לימוד וידע גדולות יותר משל הסטודנטים במכללות, כי התמזל מזלם לגדול ברחביה או בלב תל-אביב", אמר אלבשן, "ואילו המכללות למשפטים פתחו את הדלת לערבים, לחרדים, לאימהות חד-הוריות, לעניים. כשהסטודנטים מהמכללות לומדים לבחינה, ונכשלים כי היא כל-כך לא הוגנת, המשמעות היא שהם צריכים לפנות חודשים נוספים ללימוד - ומדובר באנשים בעלי משפחות, חד-הוריות, שאין להם את האפשרות לפנות זמן כה רב ללימוד חוזר". 

דבריו של פרופ' אלבשן זוכים להתנגדות נמרצת של חלק מעורכי הדין הוותיקים והמוכרים בארץ. עו"ד ברוריה לקנר, ליטיגטורית בכירה, שותפה מייסדת במשרד בן-שחר, לקנר ושות', אומרת כי היא נדהמה לקרוא את דבריו של אלבשן.

"במקום לעשות חשבון-נפש ולבחון איך קרה שמתוך 624 סטודנטים שלו (בקריה האקדמית אונו. ח',מ') רק 99 מהם עברו את הבחינה, יוצא פרופ' אלבשן להתקפה על לשכת עורכי הדין, עושה ספין וקורא להוציא את בחינות ההסמכה מידי לשכת עורכי הדין", אומרת עו"ד לקנר. 

לדברי עו"ד לקנר, "להוריד את רמת בחינות ההסמכה זה בעצם לתת רישיון לעריכת דין לאדם שאינו כשיר לעסוק במקצוע. זה פתרון עקום. זה בדיוק כמו לתת רישיון נהיגה לנהג לא כשיר רק בגלל שאין לו את היכולת לקחת שיעורים נוספים לקראת הטסט החוזר. עורך דין לא כשיר כמו נהג לא כשיר מסוכן לציבור ובעיקר לעצמו. מעציבה אותי עוד יותר הידיעה שהקורבנות העיקריים של הורדת רמת בחינת ההסמכה יהיו אותם סטודנטים שיעברו את הבחינה המקלה על הקשקש, יזרקו לזירת המשפט בלי מספיק ידע ומיומנויות, וימצאו את עצמם, מהר מאד, מסובכים בתלונות אתיות ובתביעות בגין רשלנות מקצועית". 

- 70% מהסטודנטים שניגשו לבחינת ההסמכה האחרונה, רובם תלמידי מכללות, נכשלו. אולי הבחינה באמת הייתה קשה מדי ולא הוגנת?

"במקום לדרוש את הורדת רמת בחינת ההסמכה, אני מציעה לפרופ' אלבשן לספר לסטודנטים שלו את האמת. מקצוע עריכת הדין הוא מקצוע שדורש מומחיות ומקצועיות. אין מנוס, צריך להגיע אליו מצוידים בידע ובמיומנויות. שם, בחיים האמיתיים, אין בחינה חוזרת. אם הענקת שירות משפטי לא מקצועי על בסיס ידע לקוי, ובגללך נכנס לקוח לכלא או הפסיד בית או עסק - האחריות כולה שלך". 

- אלבשן מזהיר כי במצב הנוכחי רק בני ובנות עשירים יצליחו לעסוק בעריכת דין. 

"גם אני, כמו פרופ' אלבשן, רוצה לראות יותר עורכי דין חרדים, ערבים, מעוטי יכולת, אימהות חד-הוריות בקרבנו - אדרבא, שידאג שהמתאימים מבניהם יקבלו מלגות שתאפשרנה להם לפנות זמן ללימוד מעמיק יותר לקראת בחינת ההסמכה. זו הדרך הנכונה והיחידה להכשירם להיות עורכי דין מקצועיים ולא על-ידי 'הקלה' בבחינה שמשמעותה מסוכנת, בעיקר להם".