ועד העובדים בבנק מזרחי-טפחות נגד התוכנית האסטרטגית

בוועד מתרעמים על כך שזה עשור לא נחתם הסכם שכר חדש עם העובדים: "זו דוגמה לכך שההנהלה פועלת בזחיחות דעת; כשאתה יושב בכס ההנהלה, המשוואה נראית די פשוטה - העובדים הם רק כלי להגדלת הדיבידנדים של בעלי המניות והמנהלים"

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

ועד העובדים במזרחי טפחות לא התלהב, בלשון המעטה, מהתוכנית האסטרטגית שהציגה אתמול (ג') הנהלת הבנק, בראשות אלדד פרשר, לשנים הקרובות. "שמחנו לקרוא על אותן תחזיות אופטימיות אליהן צועד הבנק. עם זאת, נדהמנו לקרוא על הפער האדיר בין מה שמדווחת ההנהלה לדירקטוריון ולתקשורת ובין מה שהיא מוכרת לעובדים", כתב הוועד במכתב שהפיץ לעובדים. "לאורך כל הדרך טוענת הנהלת הבנק לעובדים שעל אף ההצלחה, אין לה כסף עבורם. אלה, אגב, אותם עובדים שאותם מגדירה ההנהלה בהודעה לתקשורת ולציבור כ'מנוע הצמיחה החשוב ביותר של הבנק'. כנראה שכשאתה יושב בכס ההנהלה, המשוואה נראית די פשוטה - העובדים הם רק כלי להגדלת הדיבידנדים של בעלי המניות ושל המנהלים", נאמר במכתב.

זה יותר משנה שהוועד, בראשות דניאל דהן, וההנהלה מנסים לגבש הסכם שכר שיחול רטרואקטיבית על העשור האחרון. עד עתה, מגעים אלה לא הבשילו לכדי חתימה על הסכם חדש. ועד העובדים מינה כנציג את פרופ' ירון זליכה, ואילו את ההנהלה מייצג פרופ' משה צבירן. אלא שנכון לעכשיו נראה כי הפערים עדיין עמוקים למדי, ואם לא יושג מתווה בקרוב, הצדדים צפויים למנות בורר שלישי להכרעה.

על רקע העובדה שההנהלה לא מוכנה להיענות לכל דרישות הוועד, נשלח המכתב הנוכחי ובו נכתב: "איך יעלה על הדעת שבנק, שהוא אחד הבנקים הרווחיים ביותר בישראל, שהתוכניות האסטרטגיות שלו מלמדות שהוא גם ימשיך להיות כזה בשנים הקרובות, מעז לשקר כל הזמן במצח נחושה ולטעון שאין לו מאיפה לשלם לעובדים. ההודעה מאתמול היא עוד דוגמה לכך שהנהלת הבנק שלנו פועלת בזחיחות דעת כאילו אין דין ואין דיין".

למרות המכתב הלוחמני, נראה כי בוועד לא צפויים לנקוט עיצומים בתקופה הקרובה, ומעדיפים בכל זאת להגיע להסכם באמצעות מנגנון הבוררות. נציין כי הסכם זה תקף רק לגבי דרישות העבר, ואילו באשר להסכם לגבי העתיד, הנושא נמצא רק בתחילת דרכו. ממזרחי טפחות נמסר בתגובה: "מתקיים זה שנה וחצי תהליך גישור בין הצדדים. אנחנו משוכנעים ששני המגשרים הנכבדים והמנוסים, פרופ' זליכה ופרופ' צבירן, ימשיכו לעשות מאמץ על מנת להביא את הנושא לידי סיום מוצלח. לדעתנו לא נכון לנהל את השיח בין הצדדים באמצעות התקשורת".

נזכיר כי אתמול פרסם מזרחי טפחות  תוכנית אסטרטגית שאפתנית לשנים הקרובות, שבמסגרתה מבקש הבנק להגיע לנתח שוק של 20%, תוך צמיחה מואצת במגזר העסקי ווהגעה למערך של כ-200 סניפים תוך חמש שנים. מזרחי טפחות מתגאה ביחס היעילות הטוב ביותר במערכת הבנקאית, והוא הבנק היחיד שגדל במצבת כוח האדם שלו ומתכוון להמשיך לצמוח. ואולם בכל הקשור למערכת היחסים עם ועד העובדים, הרי שמדובר במערכת יחסים לא פשוטה הכוללת תהליכים ארוכים ומייגעים של מו"מ עד להגעה לתוצאות. עם זאת, בניגוד לבנקים אחרים, מערכת יחסים זו כמעט ואינה כוללת עיצומים.