אישום: ניהל עסק להפעלת והשכרת מוניות והעלים 1.9 מיליון ש'

לפי האישום, רפאל אדרי השתמש בחשבונות הבנק של אחיינו ואחייניתו ולא דיווח לרשויות על היותו בעל עסק ועל הכנסותיו ממנו

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

בשנים 2007-2006 היה רפאל אדרי בעלים של "טקסי דיל" - עסק להפעלה, השכרה, קנייה ומכירה של מוניות. אדרי ניהל את עסקו, העסיק נהגי מוניות כשכירים בעסק ושילם להם משכורות חודשיות בגין עבודתם. בנוסף השכיר אדרי לנהגי מונית עצמאיים מוניות ורישיונות להפעלת מוניות תמורת דמי שכירות. העסק עבד. הכסף נכנס. ואדרי הגיע להכנסות של מאות אלפי שקלים, ויותר, בשנה. אך כפי הנראה הוא לא הסתפק בכך.

מכתב אישום שהוגש נגדו השבוע לבית משפט השלום בתל-אביב עולה כי אדרי החליט שלא לדווח על כל הכנסותיו לרשויות המס. לפי כתב האישום, על-מנת להעלים הכנסות מרשויות המס רשם אדרי את העסק על-שם אחיינו, וניהל את כספי העסק בחשבון על-שם אחייניתו.

"אדרי השתמש במירמה, עורמה ותחבולה, במזיד ובכוונה להעלים את ההכנסות שהופקו מהעסק ולהתחמק ממס", נכתב באישום.

היקף ההכנסות שהופקו מהעסק בשנתיים הרלוונטיות לאישום, ועליהן לא דווח, עומד על כ-1.9 מיליון שקל. על-פי הנטען, בשנים 2006 ו-2007, הפיק אדרי מעסקו הכנסות בסכום בלתי ידוע, ובכתב האישום צוין כי היקף ההכנסות שהופקו מהעסק בשנתיים הרלוונטיות לאישום, ועליהן לא דווח, עומד על לפחות 1.9 מיליון שקל.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ענת זהר מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), אדרי רשם בכזב את העסק בשם "טקסי דיל" בתיק העוסק המורשה של אחיינו, מאיר אביר, על אף שהעסק היה בפועל בבעלותו, ולמרות שלאחיין לא היה כל קשר לעסק. זאת, על-מנת להסתיר את פעילותו העסקית ואת הכנסותיו מהעסק. עוד נטען כי אדרי נרשם בכזב כשכיר בעסק וקיבל משכורות מהעסק, למרות שבפועל לא היה שכיר אלא הבעלים והמנהל של העסק.

בנוסף, אדרי מואשם כי פתח חשבון עו"ש בבנק הפועלים על-שם אחייניתו, אורטל וקנין, נרשם בו כנהנה והשתמש בחשבון עבור העסק. לפי האישום, בחשבון זה הופקדו הכנסות שהופקו מהעסק, וזאת על-מנת להסתיר את פעילותו העסקית של הנאשם ואת הכנסותיו מהעסק.

הצהרת הון כוזבת

באישום נכתב כי "במעשים אלה, הנאשם לא הודיע לפקיד השומה על פתיחת עסקו; ניהל פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים; הגיש לפקיד השומה דוח כוזב באשר להכנסותיו מהעסק בשנת המס 2006, שבו דיווח על היותו שכיר בעסק ועל הכנסותיו ממשכורת בסכום של 42,016 שקל, אך לא דיווח על היותו בעל העסק ועל הכנסותיו מהעסק; לא הגיש לפקיד השומה דוח באשר להכנסותיו מהעסק בשנת המס 2007".

עוד על-פי האישום, בנובמבר 2007 נדרש אדרי להגיש דוח הצהרת הון לסוף שנת המס 2006 על מצב הרכוש וההתחייבויות שלו, של בת זוגו ושל ילדיו שטרם מלאו להם 18 שנה. במענה לדרישה להגשת הצהרת ההון, מואשם אדרי כי הגיש ביולי 2008 הצהרת הון כוזבת, שבה הוא לא דיווח על חשבון העו"ש בבנק הפועלים, שאותו פתח על-שם אחייניתו. "במעשים אלה, הנאשם רשם תרשומת כוזבת בהצהרת ההון שאותה נדרש להגיש לפקיד השומה, במזיד ובכוונה להעלים הכנסות שהופקו מהעסק ולהתחמק ממס", נכתב באישום.

אדרי מואשם בעבירות המס הבאות: השמטת הכנסה שיש לכלול בדוח, תרשומת כוזבת בדוח, הכנה וקיום של פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

על הכוונת של רשות המסים

בעלי חברות המוניות נמצאים "על הכוונת" של רשות המסים מזה תקופה. רשות המסים בהנהלתו של משה אשר בוחנת בשנים האחרונות מספר עסקים ובודקת אם ההכנסות המדווחות על-ידי בעלי עסקי המוניות תואמות את היקף השכרת המוניות ומספר המוניות המשמשות את העסק.

במסגרת מאבקה של רשות המסים בהעלמת הכנסות בענף המוניות נחשף גם סיפורו של עמאר חרחש, שהשכיר לא פחות מ-491 מוניות בשלב מסוים בעסקו, קצר רווחים של עשרות מיליונים, אך לא דיווח על הכנסותיו לרשויות המס.

בשבוע שעבר גזר בית משפט השלום בתל-אביב על חרחש 6 שנות מאסר, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 750 אלף שקל. זאת, לאחר שבית המשפט הרשיע אותו בהעלמת הכנסות בהיקף של כ-21 מיליון שקל במשך כ-6 שנים. היקף החוב של חרחש למס הכנסה עומד על כ-5.7 מיליון שקל.