אחרי 7 שנים: פייסבוק תצנזר תכנים כדי לחזור לפעול בסין

בתמיכת המנכ"ל מארק צוקרברג פיתחה פייסבוק תוכנה המונעת מפוסטים להופיע בפיד החדשות של אנשים באזורים גאוגרפיים ספציפיים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

פייסבוק פיתחה כלי צנזורה שעשוי לשכנע את ממשלת סין להתיר לרשת החברתית הגדולה בעולם להיכנס מחדש לכלכלה השנייה בגודלה בעולם לאחר איסור של 7 שנים, על-פי דיווח של "ניו-יורק טיימס".

בתמיכת המנכ"ל מארק צוקרברג, פיתחה פייסבוק את התוכנה, המונעת מפוסטים להופיע בפיד החדשות של אנשים באזורים גאוגרפיים ספציפיים, לדברי העיתון, שהסתמך על דברים שאמרו עובדי החברה בהווה ובעבר.

במארס נפגש צוקרברג עם הממונה על התעמולה בסין, ליו יונשן, שאמר כי הוא מקווה שפייסבוק תוכל לחזק את הקשרים ההדדיים ולשפר את ההבנה ההדדית עם חברות האינטרנט הסיניות, לדברי סוכנות הידיעות הממלכתית של סין, שינהואה.

"זה זמן רב שאנו אומרים שיש לנו עניין בסין, ואנו משקיעים זמן בהבנה ובלמידה של יותר דברים על המדינה", אמרה דוברת פייסבוק, אריאל אריאה. "עם זאת, עדיין לא לקחנו שום החלטה בנוגע לגישתנו כלפי סין. ההתמקדות שלנו כעת היא לסייע לעסקים ולמפתחים סינים להרחיב את פעילותם לשווקים חדשים מחוץ לסין באמצעות שימוש בפלטפורמת הפרסומות שלנו".

מנהלת ביטחון הסייבר של סין, רגולטור האינטרנט של המדינה, לא הגיב לדברים, וכך גם משרד החוץ של סין.

על חברות זרות בסין, בייחוד חברות מדיה, מופעל לחץ פוליטי באמצעות מגוון של תקנות. העיתון הצבאי של סין מתאר את האינטרנט כחזית החשובה ביותר במאבק האידיאולוגי נגד "כוחות מערביים אנטי-סיניים".

סין, שבה נמצא מספר משתמשי האינטרנט הגדול בעולם, הטילה איסור על פייסבוק בעקבות מהומות אורומקי ביולי 2009, בניסיון לבלום את זרימת המידע על התסיסה האתנית שגבתה את חייהם של 140 בני אדם.

למרות שפייסבוק פיתחה את הכלי החדש, אין הוא מיועד להסרת הפוסטים עצמם, לדברי "ניו-יורק טיימס".

במקום זאת, תציע פייסבוק לצדדים שלישיים להשתמש בתוכנה כדי לפקח על סיפורים פופולריים ונושאים בעלי רמת נראות גבוהה שאותם משתפים המשתמשים ברחבי הרשת, לדברי "ניו-יורק טיימס". לצד השלישי תהיה שליטה מלאה, והוא יוכל לקבוע אם יופיעו פוסטים אלה בפיד של המשתמשים.

אין שום אינדיקציה שפייסבוק הציעה את התוכנה לרשויות בסין, לדברי "ניו-יורק טיימס". זהו אחד ממספר רב של רעיונות שבהם דנה פייסבוק בהקשר של כניסה מחודשת לסין, וייתכן כי רעיון זה מעולם לא יראה אור, הוסיף העיתון.