אחרי קריסת מגה: זינוק ברווחי רמי לוי, ויקטורי ושופרסל ברבעון

רמי לוי רשמה קפיצה של 88% ברווח הנקי לכ-30 מיליון שקל, והרווח של רשת ויקטורי זינק ב-114% ל-7 מיליון שקל ■ גידול משמעותי גם ברווחי שופרסל

רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי
רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי

רשתות השיווק המקומיות המובילות סגרו רבעון שלישי חזק. שופרסל, ויקטורי ורמי לוי ממשיכות ליהנות מהתרסקות הרשת המתחרה מגה, שהובילה לצמצום בתחרות ולעלייה במכירותיהן (אצל רמי לוי וויקטורי נרשם זינוק חד לאחר שרכשו חלק מסניפי מגה).

רמי לוי , ששווי השוק שלה עומד על כ-1.9 מיליארד שקל, הציגה מכירות של 1.24 מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2016, גידול מרשים של 21.2% לעומת הרבעון השלישי של 2015. הסיבה העיקרית לעלייה במכירות - פתיחתם של 10 סניפים חדשים. הגידול במכירות חנויות זהות (הפועלות יותר משנה תחת הרשת) היה צנוע והסתכם ב-1.1%. בשורה התחתונה דיווחה הרשת על קפיצה של 88% ברווח הנקי לסכום של כ-29.7 מיליון שקל.

רשת רמי לוי, שמפעילה היום 45 סניפים (ומתכננת לפתוח עוד חמישה עד סוף 2017), דיווחה כי המכירות למ"ר הסתכמו ברבעון ב-16.64 אלף שקל, ירידה של 4.1% לעומת הרבעון המקביל, בעיקר על רקע פתיחת הסניפים החדשים וסניפים שרכשה רמי לוי ממגה (6 חנויות של You).

הרווח הגולמי גדל בכ-22.7% לכ-270.8 מיליון שקל, ושיעורו מסך המכירות גדל מעט ל-21.83%, לעומת 21.56% ברבעון המקביל. העלייה בשיעור הרווח הגולמי מיוחסת ליבוא בשר טרי וגבינות, להפעלה העצמאית של רכישה והפצת פירות וירקות מתחילת השנה ולהרחבת פעילות במותג הפרטי.

גם שורת הרווח התפעולי מצביעה על עלייה חדה, של 82% לכ-38.7 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי מסך המכירות גדל ל-3.12% לעומת 2.07% ברבעון המקביל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה רמי לוי גידול של 13% בהכנסות לכ-3.38 מיליארד שקל, עלייה של 32% ברווח התפעולי ל-101.9 מיליון שקל, וגידול של 31.4% ברווח הנקי, ל-76.6 מיליון שקל. החברה תחלק דיבידנד בהיקף של 16 מיליון שקל במהלך דצמבר.

ויקטורי: עלייה של 48% בהכנסות

גם רשת ויקטורי  נהנתה מקריסת מגה ורשמה ברבעון האחרון עלייה של 48% בהכנסות, ל-366 מיליון שקל, בעיקר על רקע רכישה של 11 סניפי רשת מגה (שישה סניפים נוספים שרכשה ויקטורי עדיין לא נכנסו לדוחות). הרשת מונה כיום 42 סניפים ותגיע ל-48 בקרוב.

המכירות בחנויות זהות קטנו במהלך הרבעון ב-1.7% לעומת הרבעון המקביל, והפדיון הממוצע למ"ר עמד על כ-7,800 שקל, ירידה של 8.3% לעומת הרבעון המקביל. הירידה נובעת בעיקר מהירידה במכירות בחנויות זהות, ומכך שגודל החנויות שנפתחו הנו גדול יחסית לממוצע השטח של החנויות הוותיקות של ויקטורי.

הרווח הגולמי ברבעון גדל ב-55.3% ל-88.5 מיליון שקל, ושיעור הרווח הגולמי גדל ב-1.2% ל--24.2% מהמכירות. בויקטורי מציינים כי העלייה בשיעור הרווח הגולמי נבעה בעיקרה משיפור תנאי הסחר מול הספקים עקב צמיחת החברה, רכישת סניפי מגה, איחוד מחסני החברה למחסן מרכזי אחד ותחילת יבוא עצמאי של מוצרי בשר ודגים.

שורת הרווח התפעולי הצביעה על קפיצה של 73% ברבעון, לכ-9.2 מיליון שקל, וגם שיעור הרווח התפעולי גדל ב-0.3% ועמד ברבעון על 2.5% מהמכירות. בשורה התחתונה הציגה ויקטורי זינוק של 114% ברווח הנקי, שעמד על 7 מיליון שקל ברבעון.

בתשעת החודשים הראשונים רשמה ויקטורי גידול של 46.4% במכירות לרמה של 1.05 מיליארד שקל, עלייה של 57.5% ברווח התפעולי ל-27.9 מיליון שקל וקפיצה של 56.9% ברווח הנקי לרמה של 19.8 מיליון שקל.

מניית ויקטורי התקדמה ב-30% בשנה האחרונה, ושוויה של הרשת בבורסה הגיע ל-514 מיליון שקל. החברה תחלק דיבידנד בהיקף של 2 מיליון שקל בדצמבר.

שופרסל: שיפור בשיעורי הרווחיות

גם הרשת הגדולה בישראל, שופרסל , נהנתה מירידת התחרות בענף קמעונות המזון בעקבות קריסת המתחרה מגה. הרשת סיכמה רבעון חיובי נוסף עם קפיצה של כ-9% ברווחיה, שהצטברו ל-51 מיליון שקל, אחרי שהצליחה לשפר את הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה. הכנסותיה ברבעון השלישי של השנה צמחו בקרוב ל-2%, והסתכמו ב-3.04 מיליארד שקל.

שופרסל הציגה עלייה של 3.3% במכירות בחנויות זהות, שאותה היא מייחסת בעיקר לשינויים במרכיבי הסל ובתמהילי המבצעים שלה. שופרסל גם דיווחה על עלייה רבעונית נאה של קרוב ל-6% במכירות למ"ר, ל-6,174 שקל, המיוחסת לעלייה במכירות ולצמצום שטחי מסחר וסגירת סניפים מפסידים.

כאמור, שופרסל הצליחה להגדיל את הרווח הגולמי והתפעולי שלה ברבעון תוך שיפור שיעורם מהמכירות - זה הגולמי עמד על 25.3% מהמכירות לעומת 24.7% ברבעון המקביל אשתקד, ושיעור הרווח התפעולי הגיע ל-3.4% לעומת 2.7% ברבעון המקביל.

לדברי שופרסל, השיפור בפרמטרים אלה נובע "בעיקר מגידול בזכיינים בחברה" - העמלות שמשלמים זכיינים שמפעילים עמדות מכירה בסניפים, וכן בזכות "גידול בנתח המותג הפרטי, משיפור בתנאי הסחר, מרכיבי הסל, תמהיל המבצעים והתייעלות בעקבות יישום התוכנית העסקית".

במסגרת התוכנית העסקית שאימצה שופרסל לפני כמה שנים, נקטה הרשת כמה צעדי התייעלות משמעותיים, ובהם סגירת סניפים מפסידים וצמצום הוצאות. על רקע תוכנית ההתייעלות, השיפור בתוצאות שופרסל בא לידי ביטוי כבר ברבעונים קודמים השנה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016 זינקו רווחיה בכ-120% והגיעו ל-166 מיליון שקל, וזאת לצד שיפור של 4.5% במכירותיה לתקופה זו, שהתקרבו לרף של 9 מיליארד שקל, ושיפור הרווחים הגולמיים והתפעוליים.

שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, עם 271 סניפים בשטח כולל של כ-503 אלף מ"ר, ומעסיקה כ-12,700 עובדים. מנייתה טיפסה בכ-20% בשנה האחרונה, ושווי השוק שלה הגיע לכ-3 מיליארד שקל.

השוואת תוצאות
 השוואת תוצאות