גיוסי אג"ח של 4.5 מיליארד שקל בנובמבר בבורסה בת"א

אמש הבטיחה חברת האנרגיה פז גיוס של כ-1.1 מיליארד שקל במסגרת השלב המוסדי, לאחר שקיבלה ביקושים בסכום של 2.5 מיליארד שקל

יונה פוגל / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

אחרי קיפאון כמעט מוחלט בפעילות בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות המקומי בחודש אוקטובר, בהשפעת עיתוי חגי תשרי (עם שני גיוסים בלבד בהיקף של 800 מיליון שקל), חזר השוק ותפס קצב בחודש נובמבר, עם גיוסי אג"ח בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל - קפיצה של כ-50% ביחס להיקף הגיוסים בנובמבר אשתקד.

זו נרשמה לאחר שאמש, רגע לפני סיום החודש, דיווחה חברת האנרגיה פז על הבטחת גיוס סכום של כ-1.1 מיליארד שקל במסגרת השלב המוסדי בהנפקת אג"ח שהיא מבצעת.

מהלך הגיוס של פז, בניהולו של יונה פוגל, יכול להעיד שוב על הביקושים הגבוהים המאפיינים את שוק האג"ח הקונצרני המקומי במקרים רבים, והשלב הציבורי שלו צפוי להתבצע מחר, ובו מתכננת החברה להשלים גיוס של עד כ-1.3 מיליארד שקל, וזאת לעומת סכום מקורי של כ-600 מיליון שקל בלבד שהחברה תכננה לגייס בתחילה.

בפז, המבצעת את הגיוס באמצעות שתי סדרות (ה' ו-ו') דיווחו כי בשלב המוסדי של ההנפקה, בהובלת לידר הנפקות, התקבלו בסה"כ ביקושים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל לשתי הסדרות. בעקבות הביקושים הגבוהים, פז החליטה להגדיל את סכום הגיוס הכולל לסדרה ה', בריבית שנתית קבועה של עד 3%, ל-475 מיליון שקל, ולסדרה ו', בריבית שנתית צמודה למדד של עד 1.95%, ל-820 מיליון שקל.

גיוס החוב של פז נעשה ימים ספורים לאחר שהחברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 300 מיליון שקל לבעלי מניותיה, ועל אימוץ מדיניות חלוקת דיבידנד בהיקף של 70% מרווחיה השנתיים החל מ-2017. מלבד מהלך הגיוס של פז, מנתוני חברת מידרוג עולה כי בסיכום חודשי בלטה הנפקה של חברת אנרגיה נוספת - רציו מימון, שגייסה כ-630 מיליון שקל - סכום המיועד לפיתוח מאגר הגז "לוויתן".

עוד בנובמבר, חברות הנדל"ן והבינוי היו אחראיות על כ-1 מיליארד שקל מסך הסכום שגויס, מהן ניתן להזכיר גיוס חוב ראשון שביצעה חברת המלונאות ישרוטל, בהיקף של כ-175 מיליון שקל, וגיוס בהיקף של 255 מיליון שקל שביצעה חברת הנדל"ן האמריקאית דה-זראסאי. פעילות חברות הפיננסים הייתה יחסית מינורית, ובסיכום חודשי המגייס היחיד בענף היה בנק אגוד שהנפיק אג"ח בהיקף של כ-430 מיליון שקל.

אולם, במידרוג מוסיפים כי בהמשך היקף הגיוסים צפוי לגדול, וזאת "לאחר שבנק הפועלים הכריז על כוונתו לגייס אג"ח בסכום של כ-2.5 מיליארד שקל וכתבי התחייבות נדחים בעלי מנגנון לספיגת הפסדים ("קוקו") בהיקף של כ-700 מיליון שקל". הנפקת הקוקו של הפועלים צפויה להצטרף להנפקות מסוג דומה שביצעו לפניו כבר השנה הבנקים לאומי, מזרחי-טפחות, הבינלאומי ואגוד, בהיקף מצטבר של 2.3 מיליארד שקל.

לפי מידרוג, "היקף ההנפקות האמור, לצד ההנפקה המתוכננת של בנק הפועלים, משקפים המשך רמת פעילות גבוהה בשוק החוב הקונצרני, וזאת על אף הציפייה לעליית ריבית בארה"ב, עלייה בתשואות האג"ח במהלך החודשים האחרונים והיקף גיוסים גבוה במהלך החודשים הקודמים".

לפי נתוני מידרוג, היקף ההנפקות מתחילת השנה עומד על כ-63 מיליארד שקל - סכום המשקף צמיחה של כ-20% ביחס להיקף ההנפקות שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד, שהצטברו לכ-52 מיליארד שקל. במידרוג ציינו כי "עיקר הגידול הוא בגיוסי החוב של הסקטור העסקי, אשר הגדיל בצורה משמעותית את היקף הגיוסים במאמץ להאריך מח"מ ולנצל את סביבת הריבית הנמוכה נוכח ציפיות לעליית ריבית ועליית תשואות בטווח הזמן הקצר-בינוני".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, מסר כי "בניגוד להתייחסות השכיחה בימים אלו אל הבורסה, שוק האג"ח הוכיח השנה שהוא יודע לקלוט מוצרים חדשים כמו הקוקו ומנפיקים חדשים מהארץ ומחו"ל".

הנפקת רציו מימון, שבוצעה "ללא דירוג אשראי, אולם בגיבוי ביטחונות חזקים בדמות שיעבוד על התגמולים שיתקבלו מרציו", השפיעה על פילוח דירוג החוב המונפק בנובמבר, ש-25% ממנו בנובמבר היה לא מדורג, לעומת 5% בשנים 2015-2016. במידרוג מציינים כי בנטרול הנפקת רציו, "איכות האשראי של החוב המונפק אינה שונה באופן מהותי מחודשים קודמים", עם 85% ממנו בדירוג A3 ומעלה.

עוד אמריקאית: קורנרסטון תנסה לגייס 240 מיליון ש'

חברת נדל"ן אמריקאית נוספת מעוניינת להצטרף למה שמסתמן כתחילתו של גל גיוסי חוב נוסף של אותן חברות זרות שהציפו את הבורסה רק לפני פחות משנה ונעלמו בחודשים האחרונים בעקבות קריסתה של חברת אורבנקורפ הקנדית.

כעת מי שעומדת על הפרק היא חברת קורנרסטון פרופרטיז (Cornerstone Properties) שבשליטת ג'ורג' לופז, לאון וולף, ומארה מיידס, שפרסמה היום תשקיף להשלמה, לקראת גיוס אג"ח מתוכנן בהיקף של 240 מיליון שקל. קורנרסטון מצטרפת לחברת נמקו של יגאל נמדר ולחברת סאותרן פרופרטיס שפרסמו מוקדם יותר החודש טיוטות תשקיף לקראת גיוס של כ-300-350 מיליון שקל כל אחת.

קורנרסטון, שכמו עמיתותיה האמריקאיות שגייסו חוב בישראל מאוגדת באיי הבתולה, מציעה באמצעות דיסקונט חיתום אג"ח בריבית שנתית של עד 6.25% שייפרעו בחמישה תשלומים שנתיים, בסוף חודש ינואר בין השנים 2019-2023.

החברה המונפקת היא חלק מקבוצת קורנרסטון, והיא פועלת בתחום הנדל"ן המניב למגורים, בדגש על דיור בר-השגה להשכרה במדינת פלורידה. הנכסים הנכללים במסגרת החברה המונפקת הם נכסים שסיימו ליהנות מתקופת זיכוי מס, וקורנרסטון קנתה אותם מהשותף הפיננסי שלה בהם, או עשויה לנסות ולרכוש את חלקו.

אחד הפרטים המעניינים שמעלה התשקיף זה כי את עיקר כספי הגיוס - כ-40 מיליון דולר - מייעדת קורנרסטון לעסקה שנחתמה באוקטובר 2015 לרכישת זכויותיו בנכסים של סטיוארט מאיירס (Stuart I. Meyers). סכום זה כולל כ-27 מיליון דולר - יתרת החוב למאיירס בגין רכישת הנכסים, וכ-13 מיליון דולר נוספים שיועברו לבעלי השליטה בגין סכומים שהם שילמו למאיירס עד כה במסגרת העסקה.

גיוסי אגח בולטים בנובמבר
 גיוסי אגח בולטים בנובמבר