שטראוס קונה מניות המיעוט בשטראוס מים לפי חצי מיליארד ש'

רוכשת 12.44% תמורת 66 מיליון שקל ■ ב-5 השנים האחרונות צברה שטראוס מים הפסדים של 223 מיליון שקל בשל ניסיון חדירה שלא צלח לשוק הסיני

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

לאחר שסיכמה לפני שבוע את הרבעון השלישי של השנה במגמה חיובית, דיווחה הבוקר (ג') שטראוס  כי חתמה על הסכם עם בעלי מניות המיעוט לרכישת מניותיהם (12.44%) בחברת-הבת שטראוס מים. שטראוס תקנה את המניות תמורת 66 מיליון שקל. כלומר, לפי שווי של כ-530 מיליון שקל לשטראוס מים.

שטראוס מים פעילה בשוק המים בפיתוח, הרכבה, שיווק ושירות של מערכות מים לסינון, טיהור והגזה (מערכות תמי 4) של מי שתייה, בעיקר בישראל, סין ואנגליה.

שטראוס מים פועלת בתחום המים הביתיים מאז תחילת 2007, עת חתמה על הסכם השקעה במיזם טיהור המים H2Q, שפיתחה קבוצת יזמים ומדענים מהאוניברסיטה העברית. באוקטובר 2009 ביצעה הקבוצה רכישה משמעותית יותר, של חברת תמי 4 העוסקת בייצור מתקנים ביתיים המספקים מים מטוהרים לשתייה, מידי קבוצת משקיעים בראשות קרן פימי וקיבוץ נתיב הל"ה, תמורת 303 מיליון שקל.

"עדיין מנוע צמיחה"

כשנה לאחר רכישת תמי 4, דיווחה שטראוס על הקמת מיזם עם ענקית האלקטרוניקה הסינית האייר (HAIER) להקמת שותפות לשיווק פתרונות ביתיים לטיהור מים. אלא שמבדיקת "גלובס" עלה כי החלום של ראשי קבוצת שטראוס לחדור לשוק הסיני ולשחזר את ההצלחה של מכשירי תמי 4 בישראל - רחוק כיום מלהתממש.

בקבוצת שטראוס מעידים כי בשנים 2011-2015 צברה שטראוס מים הפסדים של 223 מיליון שקל, כאשר הכנסותיה בסין מסתכמות בעשרות מיליוני שקלים בודדים לשנה. בדוח השנתי של 2015 רשומה שטראוס מים במאזני שטראוס בשווי שלילי של 163 מיליון שקל, המעיד על הידרדרות מצבה לאורך השנים.

מכירות שטראוס מים הסתכמו ברבעון השלישי של 2016 ב-133 מיליון שקל, גידול של 8.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה ההכנסות צמחו ב-2.5% ל-371 מיליון שקל.

מכירות המיזם בסין, בו מחזיקה שטראוס ב-34%, עמדו ברבעון האחרון על 98 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה על 240 מיליון שקל.

בהנהלת שטראוס מציינים כי "מבחינה אסטרטגית מדובר במהלך נכון להחזיק בבעלות מלאה בשטראוס מים, ויהיה בכך כדי לסייע לחברה למצות את פוטנציאל הסינרגיה העסקית והתפעולית בין שתי החברות".

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, הוסיף כי "שטראוס מים ממשיכה להוות אחד ממנועי הצמיחה הגלובליים של הקבוצה. ההשקעה שהקבוצה מבצעת היום היא חלק מאסטרטגיה ארוכת-טווח שלנו להמשיך ולפתח את הקטגוריה, כמו גם ביטוי נוסף לאמון שיש לקבוצה בחברה וביכולתה להמשיך ולצמוח. הבעלות המלאה תאפשר לקבוצה למצות סינרגיות עתידיות עסקיות ותפעוליות בין שטראוס מים לשאר הקבוצה".