מסתמנת הסכמה: הוט תעוכב זמנית משימוש ברשת בזק

מו"מ בין גופי הממשלה השונים כדי להעביר את סעיף התשתיות בחוק ההסדרים ■ הוט תוכל להשתמש בתשתיות בזק כחצי שנה לאחר היכנסה של הרפורמה לתוקף

תשתיות של הוט / צילום: איל יצהר
תשתיות של הוט / צילום: איל יצהר

מסתמנת הסכמה שתאפשר להעביר את רפורמת התשתיות בתיאום בין כל משרדי הממשלה.

בימים האחרונים מתקיימים דיונים שעשויים להוביל לכך שהוט תוחרג לתקופה מסוימת בסעיף התשתיות בחוק ההסדרים, כך שהיא לא תוכל להשתמש בתשתיות בזק מיד עם היכנסה של הרפורמה - אלא היא תעוכב לתקופה שנאמדת בחצי שנה. 
הרפורמה שמוביל האוצר מדברת על שימוש הדדי בתשתיות כל חברות התקשורת, כך שכל חברה תוכל להשתמש בתשתיות של רעותה. בפועל המשמעות היא בעיקר שימוש בתשתיות בזק, שהיא היחידה שיש לה תשתיות ראויות לשימוש על ידי מתחרים בהיותה מונופול התקשורת בארץ.
לא ברור מה הרציונל של הפשרה אחרי שהאוצר פעל בכל כוחו למנוע את החרגת הוט כפי שביקש משרד התקשורת, אבל ניתן להניח שאם מדובר על החרגה לתקופה קצרה בלבד, ובמקביל העברת ההצעה ללא התנגדויות - באוצר הגיעו למסקנה שעדיף לאמץ את הפתרון שנזקו הוא הנמוך ביותר.


נסביר שמלכתחילה היו ספקות האם יש בכלל סיבה לאפשר להוט ליהנות מההצעה, שכן החברה מחויבת בפריסה ארצית אוניברסלית של תשתיות, וויתור על חיובה לפרוס בעצמה משמעו לתת לה זכות להשתמש בתשתיות בזק במחיר מוזל מאוד - ולהעניק לה בכך יתרון גדול ומשמעותי.
הרציונל של האוצר היה שהחוק צריך להיות שוויוני כלפי כולם ולא ניתן, מבחינה ציבורית, להחריג חברות ספציפיות.

חשוב לזכור שהוט כבר קבלה החרגה על ידי משרד התקשורת בכל הקשור לחובת הפריסה האוניברסלית שלה, וזאת על מנת שתוכל להעביר את שידורי הטלוויזיה שלה על גבי האינטרנט דרך רשת בזק ל-270 יישובים ברחבי הארץ שבהם היא לא פרסה תשתיות פיסיות. ההחרגה הזו נתקלה בביקורת ציבורית ותקשורתית רבה מאד, כיוון שהיא מהווה מעין פרס על כך שהוט פעלה בניגוד להוראות הרישיון שלה שמחייבים אותה בפריסה אוניברסלית, וגם פעלה בניגוד לסיכום שהיה לה עם משרד התקשורת להשלמת הפריסה באופן מדורג.


כעת, בהצעה של האוצר מדובר על הקלה נוספת, שאמורה הייתה לאפשר להוט שימוש ברשת בזק כמו מתחרה חדש בשוק. המשמעות היא שהוט יכולה לנצל את תשתיות בזק כדי להגיע לכל אזורי התעשייה והעסקים שבהם יש לה חיסרון מובנה מול בזק, וזאת במחירים מאד נמוכים. בזק ומשרד התקשורת מתנגדים בתוקף להצעה, והם מתמודדים בעניין זה מול משרד האוצר.

כעת נראה שמשהו השתנה בטון השיחות בין הצדדים, והצפי הוא שהוט תוחרג - אך לתקופה קצרה בלבד ומתוך הסכמה, וכך שני הצדדים יוכלו לבוא על סיפוקם.