200 עובדי דן באר שבע מתאגדים בהסתדרות

דן באר שבע החלה לפעול בעיר ביום שישי האחרון, במקומה של חברת מטרודן ■ אתמול חוללה החברה סערה ציבורית, כשהסירה את הכריזה בערבית באוטובוסים בגלל תלונות תושבים

אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי

יממה אחרי שערוריית הכריזה בערבית בקווים של דן באר שבע, הודיעה היום (ד') ההסתדרות על התאגדות 200 עובדי החברה החדשה במסגרתה. חברת דן באר שבע החלה לפעול בעיר ביום שישי האחרון, במקום חברת מטרודן שפעלה בעיר ב-12 השנים האחרונות. כ-130 מעובדי מטרודן נקלטו בחברה החדשה.

במכתב ששלח יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, למנכ"ל דן באר שבע, יורי בורנשטיין, הוא קרא לו לכונן יחסי עבודה פוריים בין נציגות העובדים להנהלה, ולהיכנס להידברות ומו"מ לקראת הסכם קיבוצי. לדבריו בביוף, "חשוב לנו מאוד שיהיה רצף של יציגות בין חברת מטרודן שאיננה קיימת עוד, לבין חברת דן באר שבע שבאה במקומה".

אתמול התפרסם כי ימים ספורים לאחר תחילת הפעילות של דן באר שבע ביום שישי האחרון, התקבלו תלונות של תושבים רבים על כך שלצד הכריזה בעברית באוטובוסים מושמעת כריזה גם בעברית. על פי דיווח בערוץ 2, הנהלת החברה פנתה למשרד התחבורה, שהורה להסיר מיידית את הכריזה, ומסר בתגובה לעיתונות: "הכריזה בערבית בתחבורה הציבורית באר שבע הופעלה טרם זמנה למשך פחות מיממה, ולכן גם הוסרה מיידית. בתום הבחינה יופעלו מערכות כריזה, בהתאם לתכנית שתקבע".

לאחר הפרסום והתעוררות ביקורת ציבורית, טענו במשרד התחבורה כי ההחלטה התקבלה לבקשת ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', "לאחר שקיבל תלונות רבות של נוסעים שביקשו להסיר את הכריזה. הוחלט כי הנושא יבחן בהמשך. יצוין כי הפעלת מערך התחבורה הציבורית החדש בבאר שבע התבצעה ומתבצעת בתאום מלא עם ראש העיר". במשרד הדגישו כי המידע הכתוב בתחבורה הציבורית עדיין מופיע גם בערבית.

בעיריית באר שבע לא הכחישו את תגובת משרד התחבורה, ומסרו תגובה מתחמקת: "בהתאם לתגובת משרד התחבורה לגבי כריזה דו-לשונית - לכשתיושם בכל רחבי מדינת ישראל, היא תיושם גם בעיר באר-שבע".

חבר הכנסת דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית שקידמה את מהלך המידע והכריזה הדו-לשונית, מסר היום ל"גלובס" כי הוא מתכוון להיכנס לדיאלוג בנושא עם עיריית באר שבע ומשרד התחבורה. אתמול מסר חנין: "הכריזה בערבית היא חלק ממהלך לשיפור נגישות התחבורה הציבורית לאזרחים דוברי הערבית, שהיא שפה רשמית בישראל, שיצא לדרך לפני כחודשיים. המהלך חיוני גם עבור הציבור שאינו דובר ערבית, כדי להזכיר לכולנו שאנו חיים כאן יחד, אלה לצד אלה, ערבים ויהודים. זאת עובדה, גם אם היא לא לטעמו של מישהו".