ממתין לימים רגועים: הפועלים עצר גיוס של 3.2 מיליארד שקל

שתי הנפקות חוב שאמורות היו לצאת לפועל בימים הקרובים נעצרו בעקבות הטלטלה בבנק, שהביאה להתפטרות היו"ר יאיר סרוסי

ערב גיוס חוב גדול, בהיקף של עד 3.2 מיליארד שקל, שאמור היה לצאת לפועל בימים הקרובים, החליט בנק הפועלים  לעצור את המהלך בשלב זה ולהמתין לתקופה רגועה יותר.

גיוס החוב, שאותו אמורה הייתה להוביל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, נדחה ככל הידוע בעקבות הטלטלה שעוברת על דירקטוריון הבנק, ואשר הביאה בשבוע שעבר להתפטרותו של היו"ר יאיר סרוסי, ולמינויו של עו"ד עודד ערן תחתיו. בנוסף, הבנק איננו זקוק בדחיפות לכספי הגיוס.

גיוס החוב המתוכנן כלל שתי הנפקות: ההנפקה הראשונה כללה גיוס של עד 2.5 מיליארד שקל באמצעות שתי סדרות חדשות של איגרות חוב (סדרות 35 ו-36), שזכו לדירוג AAA מחברת S&P מעלות ו-Aaa מחברת מידרוג. ההנפקה השנייה כללה גיוס של עד 700 מיליון שקל בהנפקת כתבי התחייבות נדחים (סדרה ז') עם מנגנון לספיגת הפסדי קרן (Contingent convertibles, או COCO) על-ידי מחיקה מלאה או חלקית. אג"ח אלו, המסווגות כהון מרובד שני, זכו לדירוגים נמוכים יותר של AA מ-S&P מעלות ו-Aa3 ממידרוג.

הסיבה לכך היא שמדובר בחוב נחות ביחס לאג"ח רגילות, שגם עשוי לספוג מחיקה מלאה או חלקית של הקרן. בדוח מידרוג מצוין כי ה-COCO שתכנן הבנק להנפיק עומדות למחיקה מלאה או חלקית במקרה של ירידת יחס ההון העצמי מרובד 1 אל מתחת ל-5%, ולמחיקה מלאה במקרה שיחליט המפקח על הבנקים בבנק ישראל כי התקיים אירוע מכונן לאי-קיימות.

עזיבתו הצפויה של סרוסי מתרחשת על רקע פרשה שבמסגרתה התלוננה עובדת לשעבר בבנק על כך שהמנכ"ל לשעבר ציון קינן תקף אותה מינית לפני כעשור, ועל רקע ביקורת בנוגע לדרך טיפולו של סרוסי בנושא. סרוסי לא דיווח על האירוע לבנק ישראל ולדירקטוריון, ובליווי ייעוץ משפטי החליט למנות כבורר חיצוני לטיפול במקרה את השופט בדימוס סטיב אדלר, שאמנם קבע שלא הייתה הטרדה - אך המליץ על מתן פיצויים מוגדלים לעובדת.

בתחילת 2017 ייכנס עו"ד ערן לתפקיד יו"ר הפועלים, והוא זה שיוציא כנראה אל הפועל את ההנפקות המתוכננות. עם זאת, הוא עשוי להמתין עד לפרסום דוח הבדיקה של המפקחת על הבנקים, חדוה בר, בנוגע לטיפולו של בנק הפועלים בראשות היו"ר סרוסי בתלונה נגד המנכ"ל קינן.