פיתוח ישראלי: ללמד את ילדי העולם את שפת המחשב

שוק התוכנות הלימודיות והמוצרים הטכנולוגיים שמיועדים לתחום החינוך נמצא בשנים האחרונות בצמיחה מואצת בארץ ובחו"ל ומגלגל מיליארדי דולרים בשנה ■ הכירו חברה ישראלית די אלמונית שפעילה בשוק הזה

בדרך לאקזיט, קוד מנקי, תכנות לילדים, סטארט אפ ישראלי, קודמאנקי / צילום: וידאו
בדרך לאקזיט, קוד מנקי, תכנות לילדים, סטארט אפ ישראלי, קודמאנקי / צילום: וידאו

שפת התכנות כיום היא כבר לא נחלתם של אחוז קטן באוכלוסייה שעוסק בהיי-טק או במחקר אקדמי, אלא מקצוע בסיסי כמו מתמטיקה או אנגלית. השנה הכריז נשיא ארה"ב היוצא ברק אובמה על היוזמה CS For All המעמידה תקציב של 4 מיליארד דולר להכנסת מקצוע מדעי המחשב לבתי הספר האמריקאים.

היוזמה האמריקאית היא חלק מצורך ברור בכל מדינות העולם לשלב את מדעי המחשב בתוכניות הלימודים בבתי הספר. מקבלי ההחלטות מכירים בצורך, אבל נתקלים בקושי למצוא דרכים ליישם את המהלך בצורה אפקטיבית. הסטארט-אפ הישראלי קוד-מאנקי קם על מנת לתת מענה לקושי הזה ולספק דרך ישימה ללמד את ילדי העולם את שפת המחשב.

הפתרון של קוד-מאנקי למשוואת התכנות הוא פשוט: משחק מחשב שמלמד ילדים מגיל תשע שפת תכנות אמיתית בצורה אינטואיטיבית ומהנה. מאחורי הקלעים פועל מנוע של בינה מלאכותית המנתח את פעולותיו של הלומד, ומציג חוויה אישית של משוב, רמזים והוראות בהתאם לכך. מצד מערכות החינוך, המוצר בנוי כתוכנית לימודים שאיננה דורשת ניסיון מוקדם, וכוללת הכשרה בסיסית, כלי ניהול ודיווח למורים ורכזים, מתן ציונים אוטומטי, ואפילו מערכי שיעור מפורטים.

התפיסה של קוד-מאנקי נשענת במידה רבה על שפת הלימוד הקלאסית שנקראת "לוגו", אך מרחיבה אותה ומוסיפה רעיון חדש של חווית משחק אונליין המלמד שפת תכנות אמיתית. המוצר בנוי מרצף של שלבים שבהם הלומד נדרש להביא את הקוף לתפוס כמה שיותר בננות על ידי כתיבת קוד בשפת מחשב. תוך כדי התהליך התלמידים רוכשים לא רק את יסודות מדעי המחשב, אלא גם את "מיומנויות המאה ה21" כגון פתרון מרובה שלבים ומחשבה אנליטית.

המודל העסקי של החברה מבוסס על מכירת רישיונות שימוש במשך שנתיים כאשר השוק העיקרי הוא שוק בתי הספר. החברה גייסה מימון לתוכנית המו"פ מהמדען הראשי במשרד הכלכלה, בנוסף להשקעות בסכום כולל של 1.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ואסטרטגיים.