בנק ישראל לבנקים: להציע חלופות ללקוחות שנסגר להם הסניף

מתחילת השנה נסגרו ברחבי הארץ 39 סניפים ■ בנקים יחויבו לתת הודעה 60 יום מראש ולפרסם, בין היתר, את רשימת הכספומטים באזור

בנק ישראל פרסם היום מסמך הנחיות להסדרת תהליך סגירת סניפים. מהמסמך עולה, כי בנק שירצה לסגור סניף, יצטרך לבנות תוכנית עם אלטרנטיבות ללקוחות שהסניף שלהם נסגר, וזאת בהתאם לפרופיל שלהם. כך למשל, אם מדובר בלקוחות מבוגרים - יש למצוא להם פתרון שלא נשען על הערוצים הדיגיטליים.

"מטרת הוראה זו הינה להבטיח כי בנק יראה לנגד עיניו את מגוון השיקולים בעת תהליך קבלת ההחלטה על סגירת סניף או שירותי הטלר בסניף, מעבר לשיקולים העסקיים, ובכלל זה ההשפעות הפוטנציאליות של השינוי על מגוון לקוחות הסניף", כותבים בבנק ישראל.

בנק שירצה לסגור סניף יצטרך להודיע על כך ללקוחותיו 60 יום לפני הסגירה ולהעביר להם את המידע הבא: רשימת סניפים הנמצאים באזור, מיקום מכשירי כספומט הנמצאים באזור, שירותים אותם יוכלו לבצע בערוצים הדיגיטליים ואת המחיר שלהם - שיצטרך להיות נמוך יותר מהמחיר של השירות בסניף.

עוד דורש בנק ישראל כי דירקטוריון הבנק יוודא כי העקרונות בנושא סינוף והמעבר לבנקאות הישירה, יעוגנו במסגרת מסמך מדיניות ייעודי. ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים אמרה היום: "אנו ערים לקושי הקיים בקרב לקוחות משקי הבית, אשר סניף הבנק או שירותי הטלר בסניף שלהם נסגרו. באמצעות הוראה זו, אנו מוודאים כי בעת סגירת סניף יוצעו חלופות ללקוחות, ויינתן מענה הולם לצרכי הלקוחות השונים".

 

בשנים האחרונות מבצעים מרבית הבנקים תהליך של סגירת סניפים, כחלק ממהלכי ההתייעלות שלהם. עשרות סניפים נסגרו ב-3 השנים האחרונות, כאשר לפני נתוני בנק ישראל רק ב-2016 נסגרו 39 סניפים (ובמקביל נפתחו 20 סניפים). עיקר סגירת הסניפים מתבצעת בערים הגדולות, ואילו הפתיחה מתבצעת באזורי הפריפריה ובמגזר הערבי. במקביל לסגירת הסניפים, מבצעים הבנקים גם קיצוץ חד במספר עמדות הטלרים.

הליך סגירת הסניפים גרם לחוסר נוחות ולתלונות של לקוחות רבים, ובעקבות זאת החליטה הכנסת לחוקק כי בנק ישראל יצטרך לאשר כל סגירה של סניף. על רקע כניסת החוק לתוקפו, פרסם היום בנק ישראל הנחיות מפורטות לצורך קבלת אישור לסגירת הסניפים.

בנוסף להתערבות בנק ישראל באישור סגירת הסניפים, דורש הפיקוח על הבנקים כי אלו יפרסמו תעריפון חדש לביצוע פעולות בערוצים הישירים, שיהיה זול יותר מהתעריפון המסורתי, וזאת בכדי לוודא שהחיסכון בעלויות כתוצאה מסגירת הסניפים והמעבר לערוצים הדיגיטליים יגולגל אל הלקוחות.