עיר ללא מכוניות ופקקים: כך תגיעו לעבודה באמצעות מסוע

חוקרים מצרפת הגיעו למסקנה כי מסועי לכת, מסלולים נעים המסיעים את העומדים עליהם, יחליפו בעתיד את המכוניות ויסיעו אלפי נוסעים בשעה, ביעילות גבוהה פי כמה מהאוטובוסים המודרניים

מסוע לכת, דרכנוע, מסלול נע המסיע את העומדים עליו, תחבורה עירונית / צילום: וידאו
מסוע לכת, דרכנוע, מסלול נע המסיע את העומדים עליו, תחבורה עירונית / צילום: וידאו

מרבית המומחים הבינלאומיים לתכנון ערים היו מעדיפים לבטל או לפחות לצמצם למינימום את מספר המכוניות הפרטיות שנוסעות בתוך הערים. השאלה הגדולה היא מה יחליף אותן?

חוקרים מהפוליטכניון הפדרלי של לוזן בשוויץ חקרו את הרעיון של ערים ללא מכונית, והשתמשו בז'נבה כמודל. הם הגיעו למסקנה כי מסועי לכת, כלומר מסלולים נעים המסיעים את העומדים עליהם, לא רק יחליפו את המכוניות, אלא יוכלו גם להסיע 7,000 נוסעים בשעה ביעילות גבוהה יותר מאשר אוטובוסים.

ואם חשבתם שמסועי לכת הם המצאה של העשורים האחרונים, תתפלאו לגלות שהראשון הוצג בשיקאגו כבר בשנת 1893. אבל למרות שהם נמצאים אתנו הרבה זמן, השימוש במסועי לכת מוגבל לכמה מאות מטרים, ומיושם בעיקר בשדות תעופה ומרכזי תערוכה.

על מנת לבדוק את ההנחות שלהם החוקרים הצרפתים בנו מודל מתמטי המתבסס על ז'נבה כמקרה מבחן, בה אין מכוניות פרטיות וכל התחבורה העירונית, למעט מסועי הלכת, מתבססת על מטרו, רכבות, חשמליות, אופניים, מוניות או מכוניות משותפות.

באשר למסועי הלכת עצמם, החוקרים בחנו מספר טכנולוגיות והגיעו למסקנה שמסועי לכת שמאיצים לאחר שהולך הרגל עלה עליהם הם הסוג המתאים ביותר. מערכת מסועי הלכת העתידנית תגיע למהירות של 15 קמ"ש ותכלול מסלולים עיליים ומהירים ומסלולים איטיים יותר עם עצירות מרובות.

המבנה האידאלי של המערכת יהיה בצורת טבעת מסביב לעיר נטולת המכוניות. הרשת תהיה באורך של 32 ק"מ ותכלול 47 לינקים ועשרה שערי כניסה. בנוסף לכך, יהיו 37 מחלפים שיאפשרו עליה או ירידה מהמסלולים האיטיים למסלולים המהירים באמצעות גשרים ומעברים תחתונים. על פי החוקרים, מסועי הלכת העתידניים יהיו ברוחב של 1.2 מטרים בלבד, כך שהם יתפסו מעט מאד מקום בהשוואה לכבישים שרוחבם 2.5 עד 3.5 מטרים. יכולת ההכלה של מערכת כזו היא כ-7,000 נוסעים לשעה בכל מסוע לכת, לעומת 750 עד 1,800 מכוניות בשעה על הכביש.