זהירות, פסיכופתים

מה זאת הצלחה: ל-21% מהמנהלים הבכירים בארה"ב יש מאפייני אישיות פסיכופתית, בעוד שבקרב האוכלוסייה מהווים הפסיכופתים 1% בלבד

חשבו רגע על המנהלים שלכם. כיצד הייתם מתארים אותם? מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי 21% מהמנהלים הבכירים הם פסיכופתים. לשם השוואה, בקרב האוכלוסייה הכללית שיעורם של הפסיכופתים מוערך בכ-1%.

הפסיכולוג המשפטי נתן ברוקס, שהוביל את המחקר, בדק 261 אנשי מקצוע בכירים בארה"ב. הממצאים הובילו אותו למסקנה שעסקים חייבים לשפר את תהליך גיוס המנהלים שלהם. לדבריו, חברות נוטות להעסיק מועמד בהתאם להישגיו, ולא בהתאם לתכונותיו האישיות, מה שמוביל אותן לשכור 'פסיכופתים מצליחים' לתפקידי ניהול.

ברוקס מסביר כי עבור הפסיכופתים הצלחת החברה והבונוס שיקבלו עקב כך הם האתגר, ולא אכפת להם אם בדרך הם מפרים כללי מוסר. מנהלים כאלה עלולים לנהוג באופן בלתי חוקי, או להשפיע באופן שלילי על עמיתיהם בעבודה. במקרים רבים הם יוצרים כאוס, ונוטים להסית את העובדים אחד נגד השני.

דוגמה עכשווית להתנהלות בעייתית כזאת אפשר היה למצוא בוולס פארגו, הבנק השני בגודלו בעולם, שלאחרונה חויב לשלם 185 מיליון דולר לרשויות לאחר שחשבונות רבים זויפו או נכפו על לקוחות שלא ידעו על קיומם. מנכ"ל הבנק האשים את כל 5,300 עובדיו בהונאה ובהתנהגות נבזית. מעניין שהוא לא מצא קשר בין פעולות עובדיו, ללחץ שהופעל עליהם מלמעלה לפעול בצורה לא מוסרית ואתית, תוך העלמת עין מצד ההנהלה הבכירה.

אגב, בסקר שנערך לפני כשנה בבריטניה נמצא כי התפקיד שהכי מושך אליו פסיכופתים הוא תפקיד המנכ"ל. במקום השני נמצאו עורכי הדין, ובשלישי אנשי טלוויזיה ורדיו. המשך הדירוג: אנשי מכירות, מנתחים, עיתונאים, קציני משטרה, אנשי דת, שפים ועובדי מדינה.

איך לזהות פסיכופת

דונאלד ג'יי טראמפ, נשיא ארה"ב. צריך להתרגל לצירוף המילים הלא פשוט הזה. במהלך מערכת הבחירות התבטא טראמפ באופן שזעזע חלק ניכר מהאוכלוסייה. הוא פיאר את עצמו, טען שגם אם יעמוד בלב ניו יורק ויירה במישהו עדיין ייבחר לנשיא. הוא העליב מהגרים ממקסיקו, כשקרא להם אנסים, פושעים ומסוממים; העליב נכים, כשחיקה בזלזול את תנועותיהם; העליב נשים, כולל את מיס יוניברס לשעבר, שכינה מיס פיגי, ואת המתמודדת קרלי פיורינה, לה לעג על מראה פניה. במהלך הקמפיין התגלה שבמשך שנים הטריד סדרתית נשים, לכאורה, גם בהיותו נשוי (בשלישית).

הוא שיקר ללא הכרה, התרברב שיעשה פעולות שברור שאין אפשרות לבצען, כמו בניית החומה בין ארה"ב למקסיקו במימון זו האחרונה, והצהיר שלא ייתן למוסלמים להיכנס לארה"ב. ברור היה לאורך כל הדרך שעיקר האינטרס שלו הוא לא טובתה של המדינה, אלא הוא עצמו. טראמפ הוא פסיכופת, ועצם היבחרו למנהיג העולם החופשי מעלה את השאלה המעניינת, כיצד אפשר לזהות פסיכופתים.

הכלי המקצועי הנפוץ והתקף ביותר הקיים כיום בהערכת אישיות פסיכופתית, הוא PCL-R, שפותח על ידי הפסיכולוג ד"ר רוברט ד. הייר. זוהי הערכה של מבנה האישיות של הנבדק באמצעות 20 פריטים, המסווגים לשני גורמים כלליים: גורם 1, שימוש אכזרי ואנוכי בזולת, הכולל מאפיינים רגשיים ובינאישיים של פסיכופתיה; וגורם 2, סגנון חיים בלתי יציב ואנטי חברתי כרוני, הכולל התנהגויות הסוטות מהמוסכמות החברתיות.

בין 20 הפריטים ב-PCL-R ניתן למצוא קלות לשון וקסם שטחי, ערך עצמי גרנדיוזי, שקרנות פתולוגית, הונאה ומניפולטיביות, רגישות שטחית - רגשות אמיתיים הם קצרי טווח ואגוצנטריים, שליטה עצמית נמוכה, אימפולסיביות, ורסטיליות קרימינלית וחשדנות מוגברת בחברים או באנשים.

חפש את המצפון

פסיכופתים הם 'טורפים' שמקסימים, עושים מניפולציות ומפלסים את דרכם בחיים באכזריות, כשהם מותירים מאחור שורה ארוכה של לבבות שבורים, ציפיות שהתמוטטו וארנקים מרוקנים. ללא מצפון, רגשות אשם או צער, הם עושים כרצונם ונוטלים באנוכיות את מה שברצונם לקחת, בעודם מפרים נורמות חברתיות וציפיות.

הפסיכופת הוא אדם שאינו מסוגל לחוש חרטה או אמפתיה לזולתו. בדרך כלל מדובר באדם ערמומי ומניפולטיבי, שמכיר את ההבדל בין טוב לרע, ובין מותר לאסור, אך סבור כי מוסכמות אלו אינן חלות עליו. הוא אינו מסוגל לחוש תחושות נורמליות, ובדרך כלל מגיב מבלי לקחת בחשבון את השלכות מעשיו, תוך שהוא מפגין התנהגות אגוצנטרית ונרקיסיסטית קיצונית.

מה שמאפיין אותו במיוחד הוא חוסר המצפון. ה'משחק' שלו הוא סיפוק עצמי על חשבון האחר. הוא חסר אמפתיה, ונעדר אהבה אמיתית בחייו (פסיכופתים הם מחליפים סדרתיים של בני זוג). היות והוא אינו חווה תחושות אמיתיות, הוא מפתח את אישיותו באופן כוזב במהלך חייו באמצעות חיקוי התנהגות הסובבים אותו. חוסר היכולת שלו לשלוט בהתפרצויות בלתי הולמות של כעס ועוינות מוביל לעתים קרובות לאובדן מקומות עבודה, התרחקות של חברים ובני משפחה וגירושים. מצבים אלו כשלעצמם מספקים לפסיכופת את ההצדקה להתנהגות אגרסיבית יותר.

בשל חוסר יכולתו לאמוד את חומרת מעשיו, הוא אינו מצליח לקבל את העובדה כי קיימת השלכה להתנהגותו. הוא מחזיק באמונה שהוא יכול תמיד להערים על רודפיו, וכי לעולם לא ייתפס. גם אם נתפס פעם אחת, הוא מאמין שימצא את הדרך החוצה.

הנטייה המוטעית היא לחשוב שפסיכופתים הם בעלי הופעה מפלצתית יוצאת דופן, אולם זה רחוק מאוד מהמציאות. הם נראים ומתנהגים ביומיום בדומה לשאר האוכלוסייה. ניקח לדוגמה את פרנק אנדרווד, נשיא ארה"ב בסדרה 'בית הקלפים', דמות עדכנית לאישיות פסיכופתית, שאין קו אדום העומד בדרכה כדי להגשים את שאיפותיה.

מיהו בעצם אנדרווד, מה מאפיין אותו? מה מוביל אותו קדימה? מחד, הוא מעורר שאט נפש, ומאידך, סקרנות ואולי אף הערצה. אנדרווד מטפס בזכות מניפולציות, שקרים, חוסר אמפתיה ומוסר ואף רצח, התנהגות ומהלכים שאדם מן השורה אינו יכול להעלות בדעתו.

כאמור, כלפי חוץ, אדם עם פסיכופתיה עשוי להקרין כריזמה שופעת וקסם אישי. יש לו יכולת חשיבה בשיקול דעת וקור רוח, התורמים לתפקוד גבוה ביומיום, גם במצבי לחץ. הוא בעל דימוי עצמי גבוה, ושואף באופן גרנדיוזי להצלחה יוצאת דופן בתחומים שונים בחיים, באופן שאינו מבוסס על יכולותיו הריאליות להשיג מטרות אלו.

הסבר אפשרי לכך הוא שלאורך חייו הפסיכופת אינו נרתע מלהתנסות בהפעלת מניפולציות, מאחר שעבורו הן נטולות מחיר רגשי - הפסיכופת לא חש תחושת אמפתיה וכישלון וגם לא תחושת אשמה, רחמים ובושה. הוא חסר יכולת לקבל עונש רגשי על פגיעה באחר.

אם כך, הפסיכופתים עושים רושם ראשוני טוב, והרבה אנשים שנתקלים בהם לא יכולים לדעת שהם כאלו בלי היכרות מעמיקה יותר איתם. היכרות כזו תגלה שהם מרוכזים בעצמם בצורה קיצונית, שקרנים, לא סומכים על אף אחד אחר, לא לוקחים אחריות על כישלונות, ומאשימים את האחר כשהם מעורבים בהתנהגות פוגענית או הרסנית. כל ביקורת על התנהגותם אינה עושה עליהם רושם, ורק מכעיסה אותם.

המוח מאחורי ההפרעה

הייר וחוקרים נוספים בדקו האם חוסר המעורבות הרגשית תורם להצלחת הפסיכופתים לשקר, ומצאו שלפסיכופתים יש השקעה רגשית מועטה מאוד במילים. כאשר בחנו את אמפליטודת הקול של פסיכופתים בזמן שהם מדברים על נושאים רגשיים, לא נמצא הבדל ברמת הקול בזמן ביטוי מילים נייטרליות או מילים רגשיות. המסקנה הייתה שפסיכופתים מתייחסים לביטויים רגשיים ללא כל רגש.

הגורמים לפסיכופתיה אינם ברורים לחלוטין. רוב החוקרים מדברים על תכונה מולדת, אחרים טוענים שלטראומות ילדות מוקדמות יש תפקיד בהתפתחות הפסיכופתולוגיה. מה שברור הוא שלפסיכופתים יש מבנה מוח שונה.

מחקר של ר. ג'יי. בלייר מראה שהם מתאפיינים בתפקוד לקוי של שני מרכזים במוח - האמיגדלה (מעורבת בוויסות הפעולה של המערכת ההורמונלית, ובין השאר מתפקדת כאזור רגשי המקושר לתהליכים של רגש ופחד); וקליפת המוח הקדם מצחית (מעורבת בתפקוד מחשבתי, חשיבה יצירתית ותפקודים ניהוליים).

אצל פסיכופתים ישנה פעילות נמוכה הן של האמיגדלה והן של קליפת המוח הקדם מצחית בתגובה לגירוי מפחיד. תפקודים תקינים של מרכזים אלה חשובים לסוציאליזציה, לאמפתיה, ללמידה של התנהלות מוסרית ותקינה ולקבלת החלטות נבונה. פגיעה בתפקודם של מרכזים אלו מביאה, אם כן, לתמונה של חוסר מעורבות רגשית, התנהגות לא מוסרית, לא אמפתית ואנטי סוציאלית המאפיינת את הפסיכופתים.

חלק מהפסיכופתים מגלים התנהגות עבריינית ומבצעים פשעים יוצאי דופן באכזריותם - כמו רצח שרון טייט על ידי צ'ארלס מנסון, שלווה בפולחנים שטניים. בארץ מפורסם המקרה של דניאל מעוז שרצח את הוריו נורית ונח מעוז עקב חובות הימורים, וניסה לטפול את ביצוע הרצח על אחיו התאום, או שמעון קופר שרצח את שתי נשותיו.

שלא במפתיע, אחוז גבוה של פסיכופתים נמצא בבתי כלא. הערכות שונות מדברות על כך שרבע מהאסירים הם בעלי אישיות פסיכופתית. מה שכן מפתיע הוא שאחוז דומה וגדול של פסיכופתים מתהלכים חופשי בינינו, וחלקם ממלאים תפקידים בכירים בעולם העסקים.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית