שחקני פוטבול מקימים קרן שתתמקד בהשקעות ספורט

איגוד שחקני ליגת ה פוטבול הארצית בארה"ב משיק קרן הון סיכון , תוך עשיית שימוש במוניטין הקולקטיבי של הספורטאים

שחקן הפוטבול טום בריידי / צילום: רויטרס
שחקן הפוטבול טום בריידי / צילום: רויטרס

איגוד שחקני ליגת הפוטבול הארצית בארה"ב (NFLPA) משיק קרן הון סיכון, תוך עשיית שימוש במוניטין הקולקטיבי של הספורטאים - ולא במזומנים - כהון השקעה, לצד מיליוני דולרים שיזרימו משקיעים מנוסים, כולל Kleiner Perkins Caufield & Byers ו-Madrona Venture Group.

החברה, ששמה The OneTeam Collective, תסחור בזכויות למוצרים נלווים של שחקני הפוטבול תמורת מניות בחברות סטארט-אפ שקשורות לספורט. מדובר במתכונת ייחודית. משקיעי טכנולוגיה אחרים בעולם הספורט המקצועי, כולל קובי בראיינט וקבוצת הכדורסל פילדלפיה 76 יספקו הון התחלתי, אך לא נכסים בלתי מוחשיים כמו זכויות שיווק.

מכיוון שמדובר בשחקני ה-NFL, יש ערך לזכויותיהם. חברות כגון Electronic Arts ונייקי משלמות ל-NFLPA סכומים נאים כדי להשתמש בשחקנים בפרסומות, משחקי וידיאו ואמצעי קידום מכירות אחרים.

"הרעיון הוא שחברות צעירות יוכלו להרוויח מאותו מקור מבלי שייאלצו לשלם את אותו הכסף", אמר אחמד נסאר, נשיא NFL Players. זרוע הרישוי והשיווק של האיגוד מרוויחה כ-160 מיליון דולר בשנה, והיא עשויה להחליט להשקיע חלק מהכסף גם בחברות החדשות.

בתמיכת ששת המייסדים - קליינר פרקינס, קרן מדרונה, אינטל, Harvard Innovation Lad, Dead Dog Marketing ו-Sports Innovation Lab - מעוניינת הקבוצה בחברות שקשורות לספורט, טכנולוגיה ומדיה. קטגוריה רחבה זו כוללת נתונים, ביצועים ואימון, כושר, שעשועוני ספורט ומשחקי הימורים, טכנולוגיה לבישה ויישומי מציאות וירטואלית ומציאות רבודה.

"מבחינתם של המייסדים, הערך הוא בעצם כפול", אמר רוז ג'זיירי, שותף בקלינר פרקינס. חברות סטארט-אפ שכלולות כעת בתיק ההשקעות של החברה יכולות לקבל בהפניה ל-NFLPA ולזכות במצגות השקעה ממוקדות-ספורט.

המשקיעים אינם מגבילים את גובה ההון, ואין שום מגבלת זמן ספציפית בדומה למגבלות הזמן בתוכניות האצה אחרות. "זה ידמה יותר להצטרפות למועדון", אמר סקוט ג'ייקובסון, דירקטור בקרן מדרונה. חברות סטארט-אפ ינהלו מו"מ על עסקות על בסיס כל מקרה לגופו, כולל כמה מניות יימכרו תמורת הטבות שקשורות ל-NFL, וכן כל השקעת מזומנים של השותפים המייסדים.

למכשיר ההשקעה של האיגוד תהיה מועצה מייעצת שתכלול את מארק הרצליך מהניו יורק ג'יאנטס, ראסל אוקונג מדנבר ברונקוס, וכן השחקנים לשעבר דאני ג'ונס ואיסאייה קסיוונסקי.

OneLeague Collective יארח את יום המצגות הראשון שלו בפברואר ביוסטון, אתר הסופרבול.