מועמד טראמפ למזכיר המדינה: מנכ"ל אקסון מובייל רקס טילרסון

טילרסון הוא אחד הקולות הבולטים בארה"ב נגד הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לחצי האי קרים

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

מנכ"ל אקסון מובייל רקס טילרסון הוא המועמד המוביל של נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ לתפקיד מזכיר המדינה, כך מסר אתמול (ו') גורם בכיר מצוותו של טראמפ. טראמפ פגש את טילרסון ביום שלישי, וייתכן כי ישוחח איתו שוב במהלך סוף השבוע.

טראמפ, כך נראה, נמצא בימים האחרונים של ההתלבטויות בנוגע לזהות הדיפלומט הבכיר ביותר שלו, וייתכן כי ההכרזה תיעשה השבוע.

מעמדו המועדף של טילרסון נחשף כשראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, ירד רשמית כאפשרות של מועמד לתפקיד.

לדברי הגורם הבכיר, טילרסון, בן 64, עלה למקום גבוה ברשימה של טראמפ מעל למועמד הרפובליקני של 2012 לנשיאות, מיט רומני, שנפגש עם טראמפ פעמיים, לרבות בארוחת ערב בניו-יורק. 

אולם לדברי אותו גורם, רומני עדיין נשקל כמועמד לתפקיד, לצד ג'ון בולטון, שגריר לשעבר של ארה"ב באו"ם; הסנטור האמריקאי מטנסי, בוב קורקר; ואדמירל הצי בדימוס, ג'יימס סטאוורידיס. 

הורדתו של ג'וליאני כמועמד באה לאחר בחינה מדוקדקת מצד צוותו של טראמפ, בעקבות קשריו העסקיים מעבר לים, במסגרת מה שתואר בידי אותו גורם בכיר בצוות טראמפ כ"מאמץ אינטנסיבי מצד עורכי דין וראי חשבון".  

ג'וליאני, המנהל חברת ייעוץ גלובלית, עבר את הבדיקות בהצלחה, ועוזריו של טראמפ הגיעו למסקנה שהאינטרסים העסקיים שלו לא יהוו סיכון לתפקיד. 

אם טילרסון ייועד לתפקיד, גם קשריו העסקיים יעבור בדיקה. לאקסון מובייל פעילות ביותר מ-50 ארצות, והיא עוסקת בחיפושי נפט וגז טבעי בשש יבשות. 

ב-2011 חתמה אקסון מובייל על עסקה עם רוזנפט, חברת הנפט הגדולה ביותר בבעלות ממשלתית ברוסיה, לחיפוש והפקה משותפת של נפט. מאז הקימו החברות 10 מיזמים משותפים לפרויקטים ברוסיה. 

ב-2013 העניק נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את אות הידידות של רוסיה לטילרסון. 

אולם הסנקציות האמריקאיות של ארה"ב נגד רוסיה בעקבות פלישתה לחצי האי קרים עלו לאקסון ביוקר, אילצו אותה לסגת מכמה פרויקטים ועלו לה לפחות ב-1 מיליארד דולר הפסדים. טילרסון היווה מבקר בולט של הסנקציות.  

טראמפ דיבר על רצונו ביחסים חמים יותר עם מוסקבה, מה שעורר חששות בקונגרס שהוא עלול לבטל או להחליש חלק מהסנקציות על רוסיה.

טילרסון מכהן כיו"ר ומנכ"ל אקסון מובייל מאז 2006. הוא צפוי לפרוש מהחברה בשנה הבאה.