טקס לכבאים יעלה 1.2 מיליון ש'; הנפגעים עוד מחכים לפיצויים

מינהל הרכש אישר למשרד התרבות להפיק אירוע ההוקרה בשיתוף עם עיריית חיפה, על אף שרבים מנפגעי השריפה מעידים כי עדיין קיבלו פיצוי על הנזקים ■ "לכבאים מגיע שאפו, אבל קודם שידאגו למי שאין לו קורת-גג"

שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס
שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס

כספי הפיצוי מטעם המדינה על הנזקים טרם הועברו לנפגעים בגל השריפות שהשתולל בישראל בחודש נובמבר, אך תקציב להפקת טקס הצדעה לכבאים דווקא אושר, ובעלות של יותר מ-1.2 מיליון שקל.

שבועיים לאחר שוך השריפות, אישר מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר פטור ממכרז למשרד התרבות והספורט על סך 1,220,640 מיליון שקל לצורך קיום אירוע הצדעה לכוחות הכבאות, ההצלה והביטחון, בשיתוף עם עיריית חיפה. זאת, בצל העובדה כי רבים מנפגעי השריפה מעידים כי לא קיבלו את כספי הפיצוי שהובטחו להם בידי האוצר, ונאלצים להתקיים מהון עצמי.

הפטור ממכרז שהוציא מינהל הרכש לא מפרט מה כוללת העלות הגבוהה של הטקס, ומסביר רק כי הכסף מופנה לשירותי עריכה, כתיבה, עיצוב, גרפיקה, הדפסה, הפקת וידיאו וכתיבה יצירתית. בהחלטת הפטור נכתב כי "בהתאם להחלטת הממשלה, משרד התרבות והספורט נדרש לפעול לייזום אירוע הצדעה לכוחות הכיבוי, ההצלחה והביטחון שפעלו באזורי השריפות בסוף חודש נובמבר 2016 בשיתוף עם המשרד לביטחון פנים".

כאמור, בסוף חודש נובמבר משרד האוצר הודיע כי קרן מס רכוש תשלח שמאים ותעביר בהקדם כספים לאנשים שבתיהם נפגעו בשריפה ביישובים שבהם הוגדרו כהצתות על רקע לאומני. זאת, לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה או לפי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, במקרה של נזק מלחמה לאומניות. רבים מתושבי אזור חיפה והרי ירושלים, שהוכרזו כזכאים לפיצויים, לא קיבלו אותם.

"אנחנו גרים בנטף , הבית שלנו לא נשרף אבל המסעדה שמפרנסת את כולנו נשרפה כליל", סיפר עוזי, בעלי "המסעדה של רמה" שביישוב. "אנחנו עכשיו חיים על החסכונות שלנו. זה שצריך להוציא יותר ממיליון שקל על טקס, זה מראה עד כמה מי שעושה את זה מנותק מהחיים של האזרחים שבשבילם כל שקל הוא משמעותי. זה ברור שיש אנשים שפשוט לא קולטים שכסף של אחרים זה גם כסף", הוסיף.

"מס רכוש לא מכסה אבדן הכנסה לעסקים כמוני. אנחנו ביקשנו מקדמה ונכון להיום עדיין לא אישרו לנו. השמאים היו אצלנו ויודעים מה סדר הגודל של הנזק, אבל המערכת עובדת לאט", אמר עוזי. "אני יכול להגיד על עצמי שזה לא מעיק עלינו כרגע, אבל אני יודע על המון אנשים שצריכים את הכסף הזה ועבורם זה נורא חשוב. זה מאושר והכל בסדר, רק שזה לא קורה, זה נורא עצוב".

יוני הללי, תושב חיפה שביתו נשרף באופן חלקי, הוסיף כי "נכון שלכבאים מגיע שאפו ענק, אבל קודם שידאגו לתת את הכספים שהבטיחו לאנשים שנמצאים ללא קורת-גג". לדבריו, "אני לא קיבלתי עדיין כסף מקרן מס רכוש, גם לא מקדמה, והרבה אחרים לא קיבלו כסף".

ממשרד התרבות נמסר כי ההחלטה על קיום האירוע התקבלה במסגרת ישיבת הממשלה המיוחדת שהתקיימה בעיר חיפה, כדי להוקיר את כוחות הכיבוי, ההצלה והביטחון שפעלו ללא לאות על מנת להציל חיי אדם, במקצועיות ותוך סיכון חייהם. "בהחלטת ועדת שרים לענייני טקסים וסמלים נקבע כי אירוע הצדעה יתקיים במהלך חג החנוכה. התקציב שהוקצה לאירוע על ידי משרד התרבות הוא כ-1.4 מיליון שקל.

"האירוע מופק על ידי עיריית חיפה בשיתוף משרד התרבות והספורט והמשרד לביטחון פנים. האירוע מיועד לכלל הלוחמים והלוחמות אשר סייעו בכיבוי השרפות ובני זוגם ובהשתתפות ראש הממשלה ורעייתו, שרים ואנשי ציבור. בימים הקרובים תצא הזמנה ובה פירוט המופעים המתוכננים באירוע".

לא התקבלה תגובת משרד האוצר.