הערכות: המלצות שטרום יאושרו היום לקריאה שנייה ושלישית

אחרי הדיון הסוער אתמול, ועדת הרפורמות בכנסת צפויה לפתור היום את המחלוקות סביב התחרות בשוק סליקת האשראי בחוק ■ נתח השוק המקסימלי הוגדל ל-52%

דרור שטרום משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור
דרור שטרום משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור

החוק המיישם את המלצות ועדת שטרום להגברת התחרותיות בבנקאות יאושר היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית - כך העריכו היום בכנסת ובבנק ישראל. ועדת הרפורמות תתכנס הערב לישיבה שבה אמורות להיפתר שתי הסוגיות האחרונות שנותרו במחלוקת - הכנסת בנושאי הכללים לסולקים מאגדים (מעין חברות מתווכות בין העסקים לחברות הסליקה) והאפשרות לחייב את הבנקים למכור שירותי מחשוב אם לא תתפתח תחרות. המפקחת על הבנקים חדוה בר עזבה אתמול במחאה את ישיבת ועדת הרפורמות לאחר שח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) כינה את בנק ישראל "לוביסט של הבנקים". מאוחר יותר חזר בו מרגלית מדבריו לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי כהן.

בישיבה אתמול הוכנסו להצעת החוק כמה שינויים ובהם הכנסת ממשק טכנולוגי (Read Only), שבו יוכלו חברות, בהסכמת הלקוחות, לאסוף מידע בגין הריביות והעמלות המשולמות על ידיהן במטרה להציע להן חלופות תחרותיות יותר בבנקים אחרים. עוד הוכנסה הוראה המאפשרת לבנקים למכור שירותי מחשוב לגופים בנקאיים אחרים, על רקע היותם של שירותי המחשוב חסם כניסה לגופים חדשים.

כמו כן, נקבע כי במקרה שהבנקים יימנעו ממכירת שירותי המחשוב באופן שיפגע בהתפתחות תחרות, תהיה בידי שר האוצר האפשרות לחייב אותם למכור שירותים אלו במחיר שייקבע. כאמור, עדיין לא נקבע מה יהיה פרק הזמן המינימלי שאחריו יוכל שר האוצר לחייב את הבנקים במכירה - האם 18 חודשים כהצעת חברי הכנסת או 24 חודשים כעמדת בנק ישראל.

עוד אושרו ההוראות לכניסת מאגדי אשראי במטרה להפחית את עמלות הסליקה לעסקים הקטנים והבינוניים, אך בנושא זה שוררת מחלוקת בשאלה אם ההוראות שיפרסם שר האוצר יחייבו גם את הסכמת נגיד בנק ישראל או שדי בהיוועצות עמו.

 

שינויים מהותיים בחוק המקורי

הצעת החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל מבוססת על מסקנות הוועדה להגברת התחרות בשירותים בנקאיים ופיננסיים שהוקמה על ידי שר האוצר, משה כחלון, ובראשה עמד עו"ד דרור שטרום.

מטרת הצעת החוק היא הגברת התחרות במערכת הבנקאית, והסעיף המרכזי בה הוא הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים, מתוך הערכה שאלו יוכלו להוות בסיס ליצירת תחרות בשוק הבנקאי הריכוזי. כמו כן, יש בחוק הסרת חסמים לכניסת מתחרים חדשים ומתן הגנות ינוקא לגופים הפיננסיים הקטנים והחדשים.

במהלך הדיונים בוועדת הרפורמות, במסגרת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, הוכנסו להצעת החוק כמה שינויים מהותיים ובהם קביעה שנתח השוק של כל אחת מחברות כרטיסי האשראי לא יעלה על 52%, בהשוואה ל-40% בהצעת החוק המקורית.

משמעות הגדלת נתח השוק היא שלאף אחת משלוש חברות כרטיסי האשראי לא יהיה נתח שוק מינימלי מובטח.

בנוסף, חויבו הבנקים לקיים הליך תחרותי לבחירת חברות כרטיסי האשראי ללקוחותיהם. שינויים נוספים כוללים תיקון עקיף לחוק המשכון, שיאפשר מתן שעבוד שני. כיום יש לבנקים שלטובתם רשום שעבוד ראשון זכות לסרב לרישום שעבוד נוסף על הנכס, גם במקרים שבהם שווי הנכס גבוה משמעותית מסך ההלוואה.