עכשיו זה רשמי: חברות כרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים הגדולים

חוק ועדת שטרום אושר הבוקר בכנסת, לא לפני ששוב נציגי בנק ישראל עזבו במחאה רגע לפני ההצבעה ■ פלוג: "יש נושאים שלא נבדקו לעומק, ועלולים לגרום נזק לציבור"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

 

לאחר שורה של דיונים מרתוניים אושר הבוקר חוק ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית.

הצעת החוק הבנקאות בישראל מבוססת על מסקנות הוועדה להגברת התחרות בשירותים בנקאיים ופיננסיים להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות מבוססת על ועדת שטרום שהוקמה לפני שנה וחצי על ידי שר האוצר, משה כחלון, ובנק ישראל ובראשה עמד עו"ד דרור שטרום.

הסעיף המרכזי הינו הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים תוך 3 שנים, מתוך הערכה שאלו יוכלו להוות בסיס ליצירת תחרות בשוק הבנקאות למשקי הבית. כמו כן, הסרת חסמים לכניסת מתחרים חדשים, ומתן הגנות ינוקא לגופים הפיננסיים הקטנים והחדשים.

במסגרת דיוני ועדת הרפורמות נערכו תיקונים מהותיים וכן נדונו נושאים חדשים שלא קיבלו ביטוי במסגרת הצעת החוק המקורית, כגון- עידוד הפעילות של סולק מאגד שיזם ח"כ אראל מרגלית, במטרת להפחית את עמלות הסליקה לעסקים קטנים נושאים נוספים שקודמו הם מתן אפשרות לשעבוד שני, הכשרת הפעילות של מנוע טכנולוגי להשוואת מחירים, שימוש במידע על ידי חברות כרטיסי האשראי וכן התאמות במסגרת החוק ביניהן נתח השוק של חברות כרטיסי האשראי, והקטנת החזקות הבנקים בחברת שב"א.

 

ח"כ אלי כהן יו"ר ועדת הרפורמות מסר היום: "מדובר באחת הרפורמות החשובות, אם לא החשובה שבהן, שתאושר במסגרת הכנסת ה-20. החקיקה להגברת התחרות במערכת הבנקאית היא היסטורית כיון שבמשך 47 שנים לא נפתח אף בנק בישראל. קידום מערכת בנקאית תחרותית חיונית לצמיחה במשק וליציבות המערכת הבנקאית. פתיחת השוק הפיננסי הריכוזי בישראל חשובה להגברת התחרות במערכת הבנקאית והנהנים הישירים מהמהלך יהיו לקוחות הבנקים שיהפכו מלקוח שבוי ללקוח מחוזר".

הישיבה שנפתחה הבוקר הייתה לאחר שאמש התקיימה ישיבה עד השעות הקטנות של הלילה. לאחר מרתון דיונים שנמשך אתמול עד השעות הקטנות של הלילה, נפתחה הבוקר ישיבה נוספת של ועדת הרפורמות בכנסת בראשות ח"כ אלי כהן, במטרה לסיים את המחלוקות ולהצביע על חוק ועדת שטרום.
בפתח הישיבה דיברה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג במטרה לשכנע את חברי הכנסת לתמוך בעמדת בנק ישראל במחלוקות האחרונות שעוד נותרו. " באתי לכאן היום, ממש דקה לפני ההצבעה על החוק, כדי לומר מספר דברים", אמרה פלוג.
פלוג הוסיפה: "ישנן מספר הסתייגויות שלא כולן נבחנו מספיק לעומק, ולגבי חלקן בהחלט ייתכן שנזקן יעלה על תועלתן - הכוונה, כמובן , לנזק לציבור. חשוב להסביר שבסופו של דבר יהיה זה בנק ישראל שעליו תוטל האחריות ליישם את מרבית חלקי הרפורמה, ולכן חשוב שבנק ישראל יוביל יחד עם משרדי האוצר והמשפטים גם את התקנת התקנות בתחומים השונים".

פלוג התייחסה בין היתר לכוונה לאפשר לשחקנים גישה אל נתוני לקוחות הבנקים לצורך השוואת תנאיהם אל מול בנקים מתחרים (הרשאת read only). פלוג הפצירה שלא לאפשר במסגרת מנגנוני ההשוואה הללו גם השוואה של תנאי הריבית בהלוואות.
"הכנסת המידע על ריבית על מסגרת האשראי לסעיף בנוגע לשיתוף במידע פיננסי, אמורה לשרת בדיוק את אותה תכלית שאותה אמור לשרת חוק נתוני אשראי, שאמור להביא להגברת התחרות באשראי. ברור לחלוטין שהכנסת מידע זה פוגעת במימוש התכלית של חוק נתוני האשראי; על הפגיעה הזו עמדו אתמול גם המשנה ליועץ המשפטי וגם היועצת המשפטית של הוועדה", אמרה פלוג.

פלוג גם התייחסה בדבריה ליחס שקיבל בנק ישראל במהלך חלקי מדיוני הועדה, והתרעמה על המילים הקשות שהוטחו בפני נציגי בנק ישראל. "עובדי בנק ישראל הם משרתי ציבור הבאים לכאן להציג לכם את עמדתם המקצועית כתשומה לתהליך החקיקה, וכדי לתרום לכך שהחוקים שאתם מחוקקים יהיו טובים יותר ולטובת הציבור.

"השתלחות בהם, כשהם אומרים משהו שאינכם רוצים לשמוע, אמירות פוגעניות ומעליבות, הרמת קול - כל אלו אמנם לא הרתיעו אותם, אבל בסופו של דבר עלולים להרתיע אנשי מקצוע מצוינים מלהגיע לכאן ולומר לכם את האמת המקצועית שלהם. מצב כזה בוודאי לא ישפר את החוקים שאתם מחוקקים, וגם אינו לכבודה של הכנסת ולכבודכם. אני מציעה לכם דעתכם על כך", אמרה פלוג.

נזכיר כי במסגרת הדיונים שהגיעו בימים האחרונים לנקודת רתיחה, עזבה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר את אחד הדיונים לאחר שח"כ אראל מרגלית הטיח בה כי בנק ישראל משרת את הבנקים ולא את הציבור.

אלא שזמן קצר לאחר מכן, עימות נוסף בין בנק ישראל לחברי הכנסת. במסגרת ויכוח בשאלה האם לקבוע בחוק כי בנק ישראל או רשות שוק הון יטילו סנקציות על חברות סליקה שיסרבו לעבוד מול מאגד בתחום הסליקה. במסגרת הויכוח אמר ח"כ כהן: "אם בנק ישראל ימשיך לחיות בבועה, ויחשוב שהם מעל שלטון החוק, ניקח ממנו את הסמכויות". בתגובה, עזבו במחאה נציגי בנק ישראל את הישיבה.