"התיאבון לסיכון ירד, ביצועי שוק המניות יהיו פושרים ב-2017"

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מציין בתגובה לתחזית הפד ל-3 העלאות ריבית ב-2017 כי "2017 הולכת להסתמן כשנה בה האפיק הסולידי יעשה את הצעד הראשון בדרך לעלייה באטרקטיביות שלו ביחס לשוק המניות"

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

בפעם השנייה בעשור האחרון הפד העלה אתמול, כצפוי, את הריבית על הדולר. יו"רית הפד ג'נט ילן אותתה על 3 העלאות ריבית ב-2017, בעוד שוק האג"ח תמחר שתי העלאות בלבד. "2017 הולכת להסתמן כשנה בה האפיק הסולידי יעשה את הצעד הראשון בדרך לעלייה באטרקטיביות שלו ביחס לשוק המניות", מציין בתגובה להחלטת הפד רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון.

לדברי יונסיאן, ילן הסבירה אתמול כי קצב העלאות הריבית יהיה תלוי בין היתר ביישום המדיניות של טראמפ בשני מישורים מרכזיים: הקלות במיסוי והגדלת ההוצאה התקציבית. ככל שטראמפ יצליח להביא ליישום מלא יותר את תוכניותיו כך הריבית תעלה. "השקעה נרחבת בתשתיות והפחתות מיסים עשויות להוביל לגיוס עובדים ולכן לייצר לחצים לעליית השכר הריאלי, זה כמובן יתמוך בעליית האינפלציה. קשירת פעילות הפד למדיניות טראמפ היא גורם מאזן וחיובי", הוא מסביר.

יונסיאן סבור כי ככל הנראה הראלי בוול סטריט לא יימשך באותה עוצמה כמו בשנים האחרונות, משום שככל שהריבית תעלה, תהיה אלטרנטיבה למשקיעים בשוק הסולידי. "מכפיל הרווח של ה-S&P 500 נמצא סביב שיא של 12 שנים, כשאת החלק העיקרי בראלי המניות של השנים האחרונות ניתן לזקוף לריביות הנמוכות. לכן שינוי בתוואי הריבית צפוי להוביל לירידה מסוימת בתיאבון לסיכון".

 

יונסיאן טוען עוד כי "על שוק המניות יפעלו בשנה הקרובה שני גורמים מנוגדים: מצד אחד, צעדים תומכי צמיחה, בראש ובראשונה הקלות במיסוי ומנגד עלייה באטרקטיביות של החלופה למניות - אגרות חוב. אנו מעריכים שביצועי ה-S&P 500 השנה יהיו פושרים כי המשקל של הריביות העולות הוא כבד יותר".

ואילו סקטורים יהנו ממדינות הריסון המוניטארי? יונסיאן מעריך, כמו רבים אחרים בשוק, כי סקטור הפיננסים יהיה אחד מהסקטורים שיושפעו לחיוב מהעלאות הריבית. לטענתו גם חברות הביטוח וגם הבנקים צפויים להינות מהעלאת הריבית. הוא ממליץ בנוסף על סקטור הטכנולוגיה והבריאות.