הפגנות בפולין על רקע הגבלת נוכחות התקשורת בפרלמנט

מפלגת השלטון התכנסה ללא האופוזיציה כדי לאשר תוכנית לאיסור הכנסת צוותי טלוויזיה לאזור שסביב אולם הפרלמנט הראשי

משטרת פולין השתמשה בכוח בשעות הבוקר בשבת כדי לפזר מפגינים שניסו לעצור מכונית שבה נסע מנהיג מפלגת השלטון במדינה, במחאה על הגבלות חדשות על נוכחות התקשורת בפרלמנט. זו הסלמה של העימות הפוליטי שמשתק את פולין.

מנהיג מפלגת החוק והצדק, ירוסלב קצ'ינסקי, ניסה לצאת מהפרלמנט ב-3 לפנות בוקר, אחרי ישיבה סוערת שהתנהלה כל הלילה, וכאשר היציאות מבניין נחסמו על ידי המפגינים. המשטרה פינתה יציאה למכוניתו של קצ'ינסקי, ולאחר מכן פינתה את כל יתר היציאות מהפרלמנט.

המנהיג השנוי במחלוקת הורה למחוקקים ממפלגתו להתכנס ללא האופוזיציה, שחבריה התכנסו באותה שעה באולם הסיים, הבית התחתון של הפרלמנט, כדי לאשר תוכנית לאיסור הכנסת צוותי טלוויזיה לגלריה ולמסדרונות שסביב אולם הפרלמנט הראשי.

סיעת השלטון הצביעה על חוק התקציב של השנה הבאה בהרמת ידיים, בחדר שבו אין מערכת הצבעה אלקטרונית מהסוג שקיים באולם המליאה של הפרלמנט. ההצבעה אישרה את התקציב כמעט פה אחד ללא נוכחות המחוקקים מהאופוזיציה.

כאשר תחנות הטלוויזיה שידרו שידורים חיים מן האירועים, המחאה הציבורית עלתה מחוץ לבנייני הפרלמנט במרכז ורשה. כמה שדרנים הודיעו שלא יוכלו לסקר אירועים דומים בפרלמנט מינואר כאשר ראשי הפרלמנט מגבילים את גישת העיתונאים לחלק גדול מבניין הסיים. השידורים יצטרכו להסתמך בעיקר על שידור רשמי בלואו-דפינישן של הדיונים בפרלמנט.

שלטונו של קצ'ינסקי במדינה בשנה האחרונה התאפיין בפלגנות ובחילוקי דעות. מפלגת השלטון הציגה חקיקה להגבלת בית המשפט העליון במדינה, ששיתקה את יכולתו לבטל חוקים. היא גם נטלה לידיה שליטה בתחנות שידור ממלכתיות כדי שיהיו אוהדות יותר לאג'נדה הסוחפת של המפלגה, שכוללת הוצאה מוגברת על רווחה ומסים גבוהים, יחד עם הגדלת מעורבות הממשלה בכלכלה.

קצ'ינסקי כינה את מחאת האופוזיציה "חוליגניות פרלמנטרית". שר הפנים שלו, מריוש בלשצ'ק, אמר בשבת שהאופוזיציה ניסתה לבצע הפיכה, וכי "קבוצת פנאטים, אנשים מוזרים באמת", ניסתה להשליך את עצמה תחת גלגלי מכוניות שעזבו את בניין הפרלמנט.

במהלך ישיבת הלילה בפרלמנט, המתח בבניין ומחוצה לו היה גבוה. כמה מפגינים האשימו את המשטרה בשימוש בגז מדמיע, מה שהמשטרה הכחישה. בלשצ'ק טען שהמפגינים השליכו אבוקות על הקהל, וגרמו לו לחשוב שמדובר על גז מדמיע.

במשך כשעה לא הורשו מטוסי נוסעים להיכנס לשטחה האווירי של פולין, מה שעורר שמועות על כך שהממשלה הכריזה על מצב חירום. הרשויות מסרו לאחר מכן שמערכת המכ"ם השתבשה, והעניין נפתר בשבת בבוקר.