יידחה חלקית יישום ההנחיות להטמעת כרטיסי האשראי החכמים

הדחייה שתיושם ע"י בנק ישראל - של כמה חודשים ■ בסוף השנה אמור היה להיכנס לתוקף הכלל, שלפיו בתי עסק חדשים יחוברו רק למסופים שבטכנולוגיית ה-EMV

כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעוד פחות משבועיים אמורות להיכנס לתוקף תקנות בנק ישראל, שקובעות שכל מסוף חדש שיותקן בבית עסק יהיה מותאם לטכנולוגיית ה-EMV.

אלא של"גלובס" נודע כי השוק אינו ערוך עדיין ואין כיום כמעט קופות שברמת החומרה והתוכנה עובדות בטכנולוגיה זו. עוד נודע כי בעקבות זאת צפוי בנק ישראל לפרסם הקלות ולדחות את ההנחייה (למעט במקרים בהם קיים כבר פיתרון בשוק), וזאת בכדי למנוע מצב בו בתי העסק יעבדו רק עם הקופות הבודדות שעומדות כיום בתנאים - תרחיש שעלול לגרום להיווצרות של מונופול ועליית מחירים.

בנק ישראל מפעיל לחץ על השחקנים השונים בשוק התשלומים על מנת לוודא שיהיה ברשותם את החומרה והתוכנה המתאימה. מבחינת בנק ישראל, גופים שיתמהמהו בתהליך פשוט יישארו מחוץ לשוק, שכן בכוונת הבנק המרכזי להביא לכך שבתוך מספר חודשים כל עמדה חדשה שתחובר תהיה מותאמת לטכנולוגיית ה-EMV.

ביום חמישי הקרוב אמור בנק ישראל לקיים ישיבה עם השחקנים השונים בתחום בכדי להבין את הסטטוס של הנושא, ואילו חסמים עדיין קיימים.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל מקדם באינטנסיביות את הטמעת פרוטוקול EMV, שיאפשר הכנסת אמצעי תשלום מתקדמים למשק ויסיר את החסמים הטכנולוגיים לכניסה של סולקים חדשים. על מנת לוודא שבפני בתי העסק החדשים יעמוד מגוון של פתרונות טכנולוגיים לנקודות הקצה והקופות ליישום ה-EMV.

"בנק ישראל עוקב אחר הנעשה בשוק וככל שיידרש יתן דחיות ספציפיות, קצרות מועד, לסוגים שונים של בתי עסק. בנק ישראל צופה שתוך זמן קצר יסתיים תהליך ההסמכה של המסופים השונים הקיימים בשוק כך שיעמדו בסטנדרטים הנדרשים וניתן יהיה להטמיעם בבתי העסק".

לדברי גורמים בשוק, ישנן כמה בעיות המכבידות על יצירת מסופים המותאמים לטכנולוגיית ה-EMV ברמת החומרה והתוכנה. ראשית, יש להתחבר אל התוכנה הייעודית של שב"א, שאחראית על תשתית התשלומים בישראל. כמו כן, יש לקבל אישורים מהארגונים הבינלאומיים לשימוש במערכות.

מדובר בתהליך בירוקרטי, שנדרשת בו התאמה לשוק הישראלי, והקלות מתאימות. בשוק התשלומים מציינים כי המעבר ל-EMV הוא פרויקט גדול ומורכב, הנמצא רק בתחילת הדרך. לאחר שתוסר המגבלה הטכנולוגית ובשוק יימצאו המכשירים המתאימים, יצטרך להתבצע תהליך הסבה של עמדות התשלומים הקיימות. עלות ההסבה מוערכת ב-60-100 מיליון שקל, ועדיין לא ברור מי יישא בה.

אופציות שונות נידונות בימים אלה, כאשר כמובן אף אחד מבין השחקנים לא רוצה לשאת בעלויות.

במקביל לכך, יצטרך להתבצע תהליך חינוך שוק, שכן גם מבחינת הקופאים וגם מבחינת הלקוחות מדובר בשינוי התנהגותי - בעוד היום הקופאי מבצע את פעולת התשלום ללקוח, התהליך יעבור אל הלקוח שגם יצטרך להקליד את הקוד הסודי.

EMV

תקן ה-EMV הוא תקן בינלאומי לאבטחת עסקאות בכרטיסי אשראי. כרטיסי אשראי העומדים בתקן זה נקראים גם "כרטיסים חכמים". לכרטיסים אלה שבב מיוחד, ובעת ביצוע עסקה הלקוח מקיש את הקוד הסודי שלו לצורך שימוש בכרטיס. המעבר ל-EMV נועד, בין היתר, לצמצם את פוטנציאל ההונאות בשימוש בכרטיסים מגנטיים ולאפשר כניסה של אמצעי תשלום מתקדמים.