מאזן האימה בין הוט לבזק: מי תפתח ראשונה במרוץ תשתיות?

שימוש בתשתית של בזק יוזיל להוט את שדרוג הרשת, ומחירו המופחת קריטי כדי להופכו לכדאי ■ בזק, לעומת זאת, לא מוכנה לתת להוט כלים לנצח אותה בקרב על מהירויות הגלישה

עבודות כבלים של בזק / צילום:תמר מצפי
עבודות כבלים של בזק / צילום:תמר מצפי

חברת הוט מתכננת להשתמש בתשתיות בזק על מנת לשדרג את הרשת שלה, וזאת במסגרת הדיל בינה לבין מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בעניין הפריסה האוניברסלית. שימוש בתשתיות בזק יפוך את השדרוג האמור להרבה פחות יקר, וזו הסיבה ללחץ שהפעילה הוט כדי שיתאפשר לה, דרך חוק ההסדרים, להשתמש בתשתיות בזק. אלא שבזק, כפי שיתואר בהמשך, חוששת שלכשתקבל הוט נגישות לתשתיותה במחיר מופחת, היא תוכל לשדרג את הרשת לקצבים שלבזק תהיה בעיה להתמודד עימם.

הוט ופילבר סיכמו כי בתמורה לדחייה בחובת הפריסה האוניברסלית של הוט (שהיא למעשה, אם כי לא רשמית, ביטול החובה הזאת), תתחייב החברה לשדרג את הרשת כך שתספק קצבי גלישה גבוהים יותר ובמקביל תאפשר לכל הלקוחות באזורי הפריפריה לקבל את שירותי הטלוויזיה והאינטרנט שלה (ISP) על גבי תשתיות בזק. המטרה של המשרד בהסכם הייתה להשיג תחרות מיידית בטלוויזיה באותם יישובים שבהם הוט לא פרסה תשתיות עד עכשיו.

ויתור ששווה מאות מיליוני שקלים

ההסכם עורר תרעומת בענף, בשל הוויתור שנעשה להוט - ביטול הפריס, כאמור - ששווה לה מאות מיליוני שקלים.

אלא שכאן לא מסתיים הסיפור. מסתבר שהוט, שחייבת במסגרת הדיל לשדרג את הרשת שלה, מעוניינת לעשות זאת באמצעות תשתיות בזק, כדי לחסוך בעלויות. אם שדרוג הרשת קיצור המרחקים ללקוחות והנחת הסיבים האופטיים יתבצעו דרך הצנרת של בזק, הוט תוכל לחסוך הרבה מאוד כסף. זו הסיבה שבוועדת הכלכלה נלחמה הוט כדי שמעמדה יהיה כמעמד פרטנר וסלקום, והיא תוכל להשתמש בתשתיות בזק בתעריפים נמוכים שקבע משרד התקשורת.

אלא שמה שקרה בפועל הוא שבעקבות לחץ של בזק הוחרגה הוט והיא תצטרך להמתין 9 חודשים עד שיותר לה להשתמש בתשתיות בזק, והיא עשויה לשלם מחיר גבוה יותר בתמורה לכך, מכיוון שמשרד התקשורת לא הסכים שהיא תשלם אותו מחיר כמו פרטנר וסלקום.

התוצאה היא שביד אחת משרד התקשורת פועל להקל על הוט בפריסה האוניברסלית שלה, אבל ביד השנייה, הוא פועל כדי לסכל את אותו המהלך בדיוק בכך שהוא הבטיח לבזק שהוט תשלם מחיר גבוה יותר עבור השימוש בצנרת של בזק שחוסך לה את הצורך לחפור.

הסיטואציה הזו הולכת ומסתבכת על רקע ההבטחה שניתנה לעובדי בזק כי ועדת הכלכלה תדון בדרישת עובדי החברה שלא לאפשר לאף גורם מלבדם לבצע עבודות השחלה עבור מתחרים.אם עובדי בזק אכן יהיו היחידים שיותר להם לבצע את העבודות, עלותן תהיה יקרה ופחות משתלמת להוט. כך יקרה כמור אם משרד התקשורת יפעל כפי שהתחייב וייקר את התעריף לשימוש בצנרת של בזק רק עבור הוט.

כדי להבהיר את העניין חשוב להזכיר כי הוט לא הייתה אמורה להשתמש בתשתיות בזק לצורך מילוי החובה לפרוס את תשתיותיה בפריסה אוניברסלית, אלא הייתה אמורה לפרוס תשתיות בעצמה או - אם היא משתמשת בבזק - לעשות זאת באמצעות הסכמים של קונה מרצון ומוכר מרצון. אלא שבמקרה של חוק ההסדרים, הוט מקבלת נגישות לתשתיות בזק שלא בדרך של קונה מרצון ומוכר מרצון. בזק התנגדה למהלך בתקיפות משום שהיא סבורה כי הוט מופלית שוב לטובה ומקבלת נגישות לתשתיותיה במחיר מופחת.

בעניין זה בזק צודקת, אלא שכדאי לזכור שמי שהביאה את הצרה הזו על כל השוק זו היא עצמה, שכן הסעיף בחוק ההסדרים שמתיר את השימוש בתשתיותיה לא היה בא לעולם אילו בזק הייתה מקיימת את חלקה ברפורמה הקווית ומאפשרת לפרטנר וסלקום להשתמש בתשתיותיה על פי מדיניות משרד התקשורת. מכיוון שהחברה הערימה קשיים ופגעה במתחרותיה, נאלץ משרד האוצר (כדאי לשים לב, הוא ולא משרד התקשורת) להעביר את הסעיף בחוק ההסדרים.

בתוצאה הסופית כל צד יוצא לכאורה מרוצה. בזק סבורה שניצחה כי היא מאמינה שפילבר יקבע להוט תעריפים גבוהים יותר, מה שיביא את הוט להסכמים במשא ומתן ולא באמצעות חוק. הוט מרוצה, כי היא מאמינה שמשרד התקשורת לעולם לא יקיים את שהבטיח ולא יקבע מחירים גבוהים יותר עבורה ספציפית, מפני שהאוצר ימנע זאת ומפני שלא ניתן לקבוע תעריפים שונים לאותו מוצר.

בנוסף, ולא פחות חשוב, בזק חוששת שאם הוט תיכנס לתהליך מהיר של שדרוג תשתיות, היא עשויה להעמיד אותה בבעיה קשה כי השדרוג בבזק הוא תהליך מורכב וארוך ואילו בהוט, אם תינתן לה גישה לתשתיות בזק, התהליך יכול להיות הרבה יותר פשוט ומהיר.

הסיבה לכך קשורה למבנה הרשתות: בבזק הפרויקט הבא של שדרוג הרשת הוא למהירות ממוצעת של 300 מגה ביט ללקוח, שהיא גבוהה בהשוואה להיום, אבל מכיוון שאם הוט תשדרג את הרשת שלה היא תוכל להציע מהירויות כפולות ואף יותר - לבזק יכולה להיווצר בעיה של תחרות.

אין מלחמה, בינתיים

כרגע שתי החברות מקיימות ביניהן מאזן אימה: שתיהן מוכרות קצב של 100 מגה כמוצר בסיס. שתיהן גם נמצאות באזור הנוחות ומחלקות ביניהן את השוק ללא מלחמות על נתחים. אבל ברגע שיופר האיזון, ומישהי מהן תיכנס לתהליך של שדרוג, הדבר יחייב גם את השנייה לעשות זאת ומיד.

יוצא שמבלי שיש חלילה תיאום בין החברות, בפועל יש קשר חזק וברור בפעילות ואף חברה לא רוצה להתחיל להשקיע אם היא יכולה לדחות את ההשקעות.