האם חנויות אחראיות לנזקי לקוחות שנתקלו בדלתות זכוכית?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי האחריות לכך אכן מוטלת על החנות - וחייב את בעליה לפצות לקוחה בגין משקפיה שנשברו בעת שנתקלה בדלת

חנות ג`ו  מלון לונדון  קניון רמת אביב/ צילום: עוזי פורת
חנות ג`ו מלון לונדון קניון רמת אביב/ צילום: עוזי פורת

דלתות זכוכית מצוחצחות בחנויות הן חשובות בהיבט הניקיון והאסתטיקה, אלא שהיתקלויות עם הדלתות השקופות מתוך הנחה כי אינן ניצבות שם עשויות להוביל למבוכות ולנזקים, דוגמת נזק למשקפיים שהרכיב האדם ש"נכנס" בדלת פשוט משום שלא ראה אותה.

עניין כזה הגיע לפתחו של בית המשפט לתביעות קטנות בקריות כנגד חנות בגדים. התובעת טענה כי בעת היציאה מהחנות היא לא הבחינה בדלת הזכוכית בפתח החנות, היות שהייתה שקופה, חלקה למשעי וללא מדבקות או סימני אזהרה - ולפיכך נתקלה בדלת בעוצמה ושברה את משקפי הראייה שהרכיבה.

מי אם כך אשם? האם התובעת, שהיה עליה לגלות סימני זהירות, כפי שטענה החנות להגנתה - או שמא החנות, שהיה עליה להציב סימני אזהרה על גבי הדלת?

השופט מוחמד עלי קבע כי האחריות מוטלת על החנות. לדבריו, "העובדה שביום המקרה לא סימנה הנתבעת ולא הזהירה את היוצאים מהחנות על דבר קיומה של הדלת, מהווה הפרה של חובת הזהירות".

עם זאת, השופט החליט להטיל על התובעת אשם תורם המוערך ב-30% מהיקף התביעה בסך של כ-5,700 שקל (ערך המשקפיים לטענת התובעת, היות והמשקפיים שניזוקו לא ניתנים לתיקון).

"היה על התובעת לחדד את חושיה ולהיות ערה יותר להימצאות הדלת ובהתאם - לנקוט משנה זהירות בצאתה מן החנות", קבע השופט ופסק כי החנות תשלם ללקוחה סכום של 4,000-3,500 שקל עבור הנזק למשקפיים ו-500 שקל כהוצאות משפט (ת"ק 44659-03-16).