אלקטרה צריכה במו"מ ללוות מסלקום למימון רכישת גולן

המימון לרכישה ב-350 מיליון שקל אמור להיעשות בדרך של הלוואות ואשראי ספקים ■ ההון העצמי של אלקטרה בעסקה זו יעמוד על כ-70 מיליון שקל בלבד

חברת אלקטרה צריכה נמצאת במגעים עם סלקום לקבל מימון, שנאמד ביותר מ-100 מיליון שקל, לטובת עסקה הרכישה של גולן טלקום בידי אלקטרה צריכה. המימון אמור להיעשות בדרך של הלוואות ואשראי ספקים. מתווה המימון עשוי לעורר שאלות מצד הרגולטורים - משרד התקשורת והרשות להגבלים עסקיים.

אלקטרה צריכה נמצאת במו"מ לרכוש את גולן טלקום תמורת 350 מיליון שקל, כפי שנחשף ב"גלובס" וגם דווח לבורסה לפני מספר שבועות. המו"מ בין הצדדים נמשך כבר לא מעט זמן ומדובר על עסקה מורכבת, שעשויה לכלול גם מרכיבים של מימון שמעניקה סלקום לאלקטרה לטובת הרכישה.

הכניסה של אלקטרה (החברה הציבורית, דרך החברה בת אלקטרה מוצרי צריכה) לענף הסלולר בעיתוי זה בעייתית למדי וטומנת בחובה סיכונים לנוכח רמת המחירים בשוק, ההשקעות הכבדות הנדרשות בטכנולוגיות מתקדמות והתחרות המתרחבת בשירותי התקשורת השונים. לכן לסוגיית המימון ולמידת הסיוע שסלקום מוכנה לתת לחברה הרוכשת יש השלכות על מידת העניין של אלקטרה בעסקה.

ל"גלובס" נודע שההון העצמי של אלקטרה בעסקה זו, כשתצא אל הפועל, יעמוד על פי הערכות על כ-70 מיליון שקל בלבד, מתוך 350 מיליון השקל שבעלי המניות של גולן טלקום יקבלו. יתרת המימון תבוא מסלקום וממינוף בנקאי או חוץ-בנקאי על בסיס הלוואת NON RECOURSE.

עוד נודע ל"גלובס", שסלקום תעניק לאלקטרה מימון גדול נוסף בצורת אשראי ספקים, לרכישת מחצית ציוד הרדיו שבמאזני סלקום. וזאת לצורך קיום השיתוף רשתות בינה לבין גולן טלקום תחת השליטה של אלקטרה.

עסקת מימון שכזאת מיטיבה עם כל השחקנים בה. בעלי המניות בגולן טלקום מקבלים בחזרה את ההון העצמי שהשקיעו ועוד כמה עשרות מיליונים, על נכס שהלכה למעשה קיבלו אותו בסבסוד עמוק וישיר מהקופה הציבורית. אלקטרה מצידה מקבלת חברה עם בסיס לקוחות גדול. וזאת, תחת סיכון הון עצמי מינימלי, שקבוצת אלקטרה יכולה להרשות לעצמה בגלל חוסנה הפיננסי, כשיתר מקורות המימון מגויס מגורמים אחרים, בהם סלקום שהיא גם מתחרתה העיקרית וגם אמורה להיות שותפתה במיזם הרשת המשותפת.

רשות ההגבלים תצטרך לבחון את הסוגיה לפיה סלקום תמממן את המתחרה העתידי שלה. זהו הליך מקובל שצד שמוכר פעילות מממן חלק מסכום המכירה עבור הרוכש על ידי המרתו להלוואה לטווח ארוך. כך אירע למשל בעת מכירת מניות פרטנר על ידי האצ'יסון לאילן בן-דב בשעתו. אך כל זה נראה טבעי כשהמוכר או המממן יוצא מהשוק בו בוצעה המכירה. במקרה זה סלקום היא שחקן דומיננטי שמושיט יד מימונית לרוכש של מתחרה שלו.