שנה חיובית למניות הביטוח: עלייה של 15.5% למרות הקשיים

2016 נגמרת, וכבר אפשר לקבוע שזו תהיה שנה טובה לחברות הביטוח, עם עלייה של כ-60% במניית הפניקס ועליות דו-ספרתיות בהראל ובמגדל, בעוד שמדד ת"א 100 רשם ירידה

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

מה עשו מניות קבוצות הביטוח הגדולות בשנת 2016? כמה ימים לפני סוף השנה אפשר לקבוע, בביטחון גבוה למדי, שזו תהיה שנה חיובית עבור כלל החברות הגדולות, שנה שבה, בעוד שמדד ת"א 100 השיל מערכו כ-2.6%, הוסיפו חברות הביטוח לשוויין כ-15.5% בממוצע.

את העלייה החדה ביותר ב-2016 הציגה קבוצת הביטוח הפניקס, שתחת ניהולו של אייל לפידות הוסיפה לערכה כ-60% מתחילת 2016 ועד עתה, ימי מסחר מועטים לפני תום השנה האזרחית. עלייה ניכרת זו התרחשה במניית הפניקס בצל כך שהשנה נחתם הסכם למכירת השליטה בה לקבוצה סינית, לפי שווי חברה מפולפל וגבוה בהרבה משווי החברה בשוק. הודות לעלייה חדה זו היא כבר קבוצת הביטוח בעלת שווי השוק השני בגובהו בישראל.

קבוצת יאנגו הסינית הסכימה לשלם לקבוצת דלק על השליטה בהפניקס, שהונה העצמי עומד על כ-4.48 מיליארד שקל, סך הנגזר משווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל - שעודנו גבוה בכ-9% משווי החברה בבורסה. פער זה ממחיש את חשש המשקיעים מכך שהעסקה עם הסינים לא תצא בסוף אל הפועל, או שהמחיר בה ישונה כלפי מטה. אגב, הפניקס היא גם החברה הרווחית בענף הביטוח בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016.

מעל הפניקס ניצבת קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, שמחזיקה בשווי השוק הגבוה בענף הביטוח המקומי זה זמן, ושהוסיפה לערכה כ-19.5% מתחילת השנה. לאחרונה נודע כי בן המבורגר, נציג הדור הבא במשפחת בעלי השליטה בקבוצה, שב לכהן בתפקיד בכיר בקבוצה. החברה שווה בבורסה כ-3.8 מיליארד שקל, בעוד שהונה העצמי עומד על יותר מ-4.9 מיליארד שקל.

עוד חברה שעלתה בשיעור דו-ספרתי מתחילת השנה היא מגדל, שבשליטת שלמה אליהו ובניהול בנו עופר אליהו. בעבר החברה הייתה בעלת שווי השוק הגבוה בענף, אך זה השתנה, בין היתר בגלל שינויים רגולטוריים ושינויים בשוקי ההון לצד אתגרים נוספים, שהובילו לכך שלמרות עלייה של כ-11% מתחילת השנה, היא שווה "רק" 3.3 מיליארד שקל.

במקום הרביעי במצעד שווי השוק בביטוח ניצבת כלל ביטוח, שלא מצליחה לפרוץ מעלה בשנים האחרונות, וששווה רק קצת יותר מחברה קטנה בהרבה: איי.די.איי ביטוח, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, ששווה יותר ממנורה מבטחים. האחרונה מחזיקה בקרן הפנסיה החדשה הגדולה במשק, והיא נמצאת במרכזן של כמה תהפוכות שמוביל האוצר בשוקי הפנסיה וביטוחי הרכב.

כך או כך, מניית כלל ביטוח מושפעת מאוד מכך שסוגיית השליטה בה - שנמצאת לכאורה בידי קונצרן אי.די.בי, אך בפועל בידי הנאמן משה טרי, שמונה לתפקיד על-ידי האוצר - נדונה בביהמ"ש, כשעננה אפורה ומכבידה של מכירה אפשרית של בלוקים אדירים של מניות כלל ביטוח בשוק מאיימת להתממש בעתיד הקרוב. מתחילת השנה הוסיפה מניית כלל ביטוח 5.4%, בעוד שמניית מנורה מבטחים טיפסה "רק" ב-4.9%, ואיי.די.איי (שמוכרת בציבור הרחב כביטוח ישיר) התחזקה בכ-6.4%.

המגמות שהובילו להתאוששות

בכל אופן, מה הוביל להתאוששות בשווי חברות הביטוח? החברות, אגב, עדיין נסחרות ברמות לא גבוהות ביחס להונן. כולן, להוציא איי.די.איי (שנסחרת בשווי הגבוה פי 5.5 מהונה העצמי), נעות בין מכפילי שווי שוק להון עצמי של 0.66 בלבד לכלל ביטוח ומגדל, למכפיל של 0.77 להראל ולהפניקס.

כפי שציינו בעבר, ההשפעה המרכזית על תוצאות חברות הביטוח זה זמן, שגם צפויה להמשיך ולקבוע את הטון, היא תזוזות בעתודות בעקבות שינויים בריבית חסרת סיכון (לשלילה או לחיוב לפי כיוון התזוזה), או החלטות רגולציה, כגון כאלו הנוגעות לריביות היוון בהתאם לוועדת וינוגרד, או כתוצאה משינוי אומדנים אקטואריים וכו'. לזאת יש להוסיף את תוצאות ניהול ההשקעות בשוקי ההון, שמשפיעות באופן ישיר על המרווחים הפיננסיים ועל ההכנסות מדמי הניהול.

בכל אופן, נראה שההתאוששות במניות הביטוח קשורה לעובדה שהרבעון השלישי בשנת 2016 של חברות הביטוח היה רבעון טוב, והיווה תמונת מראה לרבעון ראשון חלש במיוחד שהן רשמו השנה, ושהוביל למחצית שנה חלשה למדי. לא רק זאת, החברות דיווחו כי נכון לסוף נובמבר - כלומר, עמוק לתוך הרבעון הרביעי השנה - המגמות בעתודות ובשוקי ההון, שהשפיעו לשלילה על תוצאות חברות הביטוח במחצית הראשונה של השנה, ולחיוב ברבעון השלישי, המשיכו את המומנטום החיובי מרבעון זה גם באוקטובר ובנובמבר. כלומר, ייתכן שהשנה הזו תהיה חיובית עבור החברות.

כלומר, המגמות שיכתיבו את התזוזות האדירות בעתודות ובהכנסות מדמי הניהול המשתנים, כאמור לעיל, הן כנראה המגמות העיקריות שישפיעו גם על כיוון מניות הביטוח בעתיד. כל זאת, כשהחברות נערכות ליישום משטר הון עצמי, שבמידה רבה הנו נוקשה מזה שקיים כיום, בהתאם לדירקטיבה שמוביל האיחוד האירופי ושתאומץ גם בישראל, בעוד שחלקן נמצא על המדף ומחפש אחר רוכש.

מה עשו מניות הביטוח ב?2016
 מה עשו מניות הביטוח ב?2016