מועבי"ט החליטה נגד ההתנחלויות; טראמפ: המצב ישתנה

נתניהו: החלטה בזויה ■ דנון: "אין ספק שחילופי השלטון בארה"ב יביאו עימם עידן חדש" ■ לאחר שמצרים משכה את הצעת ההחלטה שלה, העלו אותה מחדש ארבע מדינות: ניו-זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מועצת הביטחון קיבלה אמש (ו') הצעת החלטה שקוראת לישראל "להפסיק לאלתר ולחלוטין" את פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. ארה"ב נמנעה. 14 המדינות האחרות החברות במועצה הצביעו בעד. החלטת ארה"ב לא להטיל וטו סללה את הדרך לאישור הצעת ההחלטה. בעקבות ההצבעה, פרצו רוב הנוכחים בתשואות עזות.

זו הפעם הראשונה מזה 36 שנה שארה"ב הסירה את מטריית ההגנה שלה מעל ישראל בזירת או"ם ואיפשרה למועצת הביטחון לאמץ החלטה נגד הבניה בהתנחלויות. למרות שלהחלטה אין "שיניים" - אין בה סעיפים למנגנוני אכיפה - היא מהווה ניצחון סמלי חשוב לפלסטינים מפני שהיא נותנת גיבוי בינלאומי רשמי להתנגדות להתנחלויות - ובמשתמע לכיבוש - לא רק מצד מדינות העולם השלישי אלא גם ממדינות מערביות. היא אף עלולה לתת תנופה לתנועת BDS (חרמים, משיכת השקעות, סנקציות).

בתגובה על ההצבעה אמר אמש דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר, בציוץ בטוויטר: "הדברים ישתנו אחרי 20 בינואר". (המועד שבו יושבע). פקיד בכיר בבית הלבן אמר הלילה ל-MSNBC: "ברק אובמה עודו נשיא ארה"ב". הוא חזר על כך כמה פעמים.

קודם לכן אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם והיא לא תכפיף את עצמה אליה. מועצת הבטחון אינה עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, אך היא נטפלת באופן מביש לישראל - הדמוקרטיה היחידה במזה"ת - וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'".

"ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזו באו"ם, אלא שהוא שיתף עמה פעולה מאחורי הקלעים", הוסיף ראש הממשלה. "ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקאים ודמוקרטים כאחד, כדי לבטל את נזקי ההחלטה האבסורדית הזו".

פקיד ישראלי בכיר, שצוטט הלילה בסוכנויות הידיעות, אמר כי "יש בדיוק אפס אחוז סיכויים שישראל תקיים את ההחלטה".

בנאום במועצה אחרי ההצבעה אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי "לא מועצת הביטחון ולא אונסק"ו יצליחו לשכתב את ההיסטוריה ולנתק את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל". הוא הניף ספר תנ"ך והכריז: "הספר הזה מכיל 3000 שנות שנות היסטוריה של העם היהודי בארצו ואיש לא יוכל לשנותן. ההחלטה הזו תצטרף לרשימה המבישה של החלטות נגד ישראל שהתקבלו בארגון הזה".

בפנותו לנציגי המדינות באולם המועצה אמר דנון: "מי נתן לכם את הזכות לגנות את העם היהודי על בניית בתים בבירתו הנצחית? האם המועצה הזו היתה מעזה לערער על זכותכם לבנות בפריס? במוסקבה? בבייג'ינג? בלונדון? בוושינגטון?"

"המאמצים הפלסטיניים לפגוע בישראל דרך או"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון", הוסיף השגריר. "הפלסטינים לא ישיגו דבר עד שיעצרו את ההסתה ואת הטרור ויחזרו למו"מ ישיר עם ישראל".

"היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד-צדדית הזו", אמר עוד דנון. "אין ספק, שחילופי הממשל בארה"ב יביאו עימם עידן חדש". פקיד ישראלי בכיר אמר עוד לפני ההצבעה, כי ממשל אובמה "זנח את ישראל".

ההחלטה קובעת, כי ההתנחלויות "מסכנות את היתכנות פתרון של שתי מדינות". היא קוראת להפסיק "לאלתר ולחלוטין" את פעילות ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים. הפסקת הפעילות הזו "חיונית להצלת פתרון שתי המדינות", ולכן יש לנקוט מיד "צעדים החלטיים לביטול ההשפעות השליליות שהותירו ההתנחלויות בשטח".

להקמת התנחלויות בידי ישראל, לרבות במזרח ירושלים, "אין שום תוקף חוקי" והן מהוות "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי, נאמר בהחלטה.

ההחלטה קוראת גם לנקוט "צעדים מיידיים" למניעת פעולות אלימות נגד אזרחים, אך אינה מייחדת דרישה ספציפית לפלסטינים להפסיק את פעילות הטרור נגד ישראל. היא קוראת לישראל ולפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ לקראת יישום פתרון של שתי מדינות.

שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, אמרה לאחר ההצבעה, כי ההחלטה משקפת מדיניות שנקטו נשיאים משתי המפלגות מאז אמצע המאה שעברה, לרבות הנשיא לשעבר רונלד רייגן. היא ציטטה במלואה הצהרה של רייגן על סוגיית ההתנחלויות, שהושמעה ב-1982: "ארה"ב לא תתמוך בהוספת שטחים חדשים להתנחלויות בתקופת המעבר (לשלום). למעשה, החלטה של ישראל להקפיא את הבניה בהתנחלויות מיד תיצור את האמון הדרוש, יותר מכל צעד אחר, להרחבת מעגל המשתתפים בשיחות (השלום). יתר על כלן, פעילות ההתנחלויות אינה נחוצה בשום פנים ואופן לבטחונה של ישראל, והיא רק מקטינה את מידת הביטחון של הערבים שניתן להגיע לתוצאה סופית באמצעות מו"מ".

"ארה"ב שולחת את המסר שיש לבלום את ההתנחלויות כבר חמישה עשורים, בפומבי ובשיחות פרטיות", אמרה השגרירה. "אי אפשר להעלות על נס את הרחבת ההתנחלויות ובעת ובעונה אחת לתמוך בפתרון בר קיימא של שתי מדינות. צריך לבחור בין התנחלויות לבין הפרדה (בין ישראלים לפלסטינים)".

לדבריה, החלטת מועצת הביטחון משקפת את "העובדות בשטח", כלומר שצמיחת ההתנחלויות נמצאת בתאוצה. "בעיית ההתנחלויות החמירה עד כדי כך שהיא מסכנת את פתרון שתי המדינות", אמר פאואר. היא הדגישה, עם זאת, כי גם אם יפורקו ההתנחלויות יצטרכו שני הצדדים להכיר ב"אמיתות כואבות" ולקבל "החלטות קשות" כדי להגיע לשלום.

"מפני שההחלטה הזו משקפת את המצב בשטח ומפני שהיא עולה בקנה אחד עם המדיניות האמריקאית במשטרים רפובליקאים ודמוקרטים - לא הטלנו עליה וטו", אמרה פאואר, והוסיפה: "מפני שהפורום הזה (מועבי"ט) מוסיף להיות מוטה נגד ישראל פעמים רבות מדי, מפני שנושאים חשובים אינם זוכים להתייחסות מספקת בנוסח ההחלטה (שהתקבלה), ומפני שארה"ב אינה מסכימה עם כל מילה בנוסח הזה - ארה"ב לא הצביעה בעד ההחלטה (אלא נמנעה)".

פאואר קראה לפלסטינים להפסיק את ההסתה והטרור, שאותם תיארה כצעדים "לא פרודוקטיביים". היא הדגישה, כי ההימנעות האמריקאית אינה מפחיתה ולו במעט את מחויבות ארה"ב לבטחון ישראל וכי וושינגטון מודעת למצבה הבטחוני הקשה של ישראל. אנו מגדילים את הסיוע לישראל למרות הקשיים התקציביים, אמרה השגרירה. שת"פ המודיעיני חסר תקדים. היא חזרה והדגישה, כי ההתנחלויות פוגעות בבטחון ישראל וקראה לישראל ולפלסטינים לעשות את הבחירה הנכונה ולחדש את תהליך השלום.

ההצבעה עמדה להיערך אמש (ה'), אך מצרים, המדינה שהניחה את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות על שולחן מועצת הביטחון, משכה אותה ברגע האחרון וביקשה לדחות את ההצבעה למועד לא נקוב.

מצרים לא נימקה את הסיבה לבקשת הדחיה, אך כעבור זמן נודע, שנשיא מצרים, עבדל פתח א - סיסי, נענה לבקשות של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, ושל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למשוך את הצעת ההחלטה "בשלב זה". טראמפ ונתניהו חששו, כי הנשיא היוצא, ברק אובמה, היה נמנע מהטלת וטו על הצעת ההחלטה.

כעבור זמן נודע, כי ישראל פנתה לטראמפ בבקשה שיסייע לביטול ההצבעה או לפחות לדחייתה. אך מה שנראה עד לפני כמה שעות כהישג ישראלי, נהפך עתה לתבוסה. ארבע חברות במועצת הביטחון - ניו-זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל - הניחו את הצעת ההחלטה מחדש על שולחן המועצה.

זמן קצר לפני משיכת ההצעה, פרסם מטה טראמפ בניו-יורק הודעה של הנשיא הנבחר שבה נקרא הממשל היוצא להטיל וטו על הצעת ההחלטה המצרית. "עמדתה רבת השנים של ארה"ב היא, ששלום בין ישראל לפלסטינים יושג רק באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים", נאמר בהודעת טראמפ. "קבלת החלטה כזו במועצת הביטחון תציב את ישראל בעמדה גרועה מאוד במו"מ (פוטנציאלי) והיא תהיה בלתי הוגנת במידה קיצונית כלפי הישראלים".