"3 בכירים ב-1MX פעלו לעשוק את החברה תוך שימוש בסודותיה"

חברת MX1 העוסקת בהפצת תוכן דיגיטלי נרכשה לפני כשנה ע"י SES בכ-240 מיליון דולר ■ החברה תובעת עשרות מיליונים מ-3 הבכירים לשעבר וטוענת: "הבכירים הקימו עסק מתחרה בזמן עבודתם בחברה, עכבו תשלומים לספקים ופגעו בהתקשרויות עם סוכנים"

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

"הליך זה עוסק בהונאה ותרמית של ממש, של 3 עובדים בכירים ביותר של חברת שירותי המדיה MX1, אשר עשו יד אחת לגזול את לקוחותיה שלא כדין ולעשות שימוש בסודותיה המסחריים במסגרת הקמת עסק מתחרה. זאת עשו לא רק לאחר שסיימו את עבודתם בחברה (במסגרתה קיבלו סכומי כסף עצומים), אלא גם כאשר היו עדיין עובדי החברה" - כך נטען בתביעה בהיקף 60 מיליון שקל שהוגשה היום (א') נגד סמנכ"ל הכספים לשעבר, סמנכ"ל המכירות הגלובלי לשעבר ומנהל מכירות אירופה והמזרח התיכון לשעבר של חברת שירותי המדיה.

חברת MX1, לשעבר RR מדיה, העוסקת בניהול והפצה של תוכן דיגיטלי ללקוחות בפריסה עולמית, נרכשה לפני כשנה על-ידי תאגיד הענק האירופי SES בסכום של 242 מיליון דולר. טרם הרכישה הייתה RR מדיה חברה ציבורית שמניותיה נסחרו בנאסד"ק.

התביעה הוגשה - באמצעות עורכי הדין ליויאן סגל, טפת רייף-קרבר ואיתי סעדי ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות' - נגד שמואל קורן, ששימש כסמנכ"ל הכספים של MX1; שלום איצקוביץ', ששימש כמנהל המכירות העולמי של החברה; ורמי גולדברג, ששימש כמנהל מכירות אירופה והמזרח התיכון.

בתביעה נטען כי שלושת בכירי החברה לשעבר פעלו, עוד בהיותם עובדי החברה, על-מנת להעביר לקוחות של החברה לחברה מתחרה שהקימו באיי הבתולה הבריטיים ובשווייץ, ושבמסגרתה הם פועלים כיום. זאת, "בניגוד מוחלט לדין, להסכם ההעסקה שלהם, לחובותיהם כנושאי משרה או עובדים בכירים בחברה ולכללים הבסיסיים ביותר של הגינות ותום-לב", נכתב בתביעה.

תוכניות זדוניות

על-פי התביעה, קורן, איצקוביץ' וגולדברג שימשו בתפקידים הבכירים ביותר בחברה וזכו לאמון מוחלט, ובתוך כך נחשפו לסודותיה הכמוסים ביותר של החברה. באותה עת, נטען, השלושה קשרו קשר כשעבדו עדיין בחברה להקים פעילות מתחרה, תוך שהם גונבים את רשימות הלקוחות, את תנאיהם המסחריים, אנשי קשר ומתווכים עסקיים וכן מידע נוסף. בכתב התביעה נטען כי השלושה הכינו מתוך החברה את התשתית לפעילות המתחרה.

בתביעה נטען כי שלושת הבכירים לשעבר "עשו זאת בעורמה ובסתר, תוך שהם מסתירים מכל עובדי החברה ומהנהלתה את תוכניותיהם הזדוניות. זאת, בין היתר, על-מנת לזכות בסכומי כסף עצומים מהחברה (מעל 5 מיליון שקל) במסגרת בונוסים שונים (מכירה ושימור) ומימוש אופציות ששולמו להם במסגרת רכישת ה-MX1 על-ידי חברה בינלאומית (ותוך הסתרת פעילותם גם מרוכשת החברה)".

לפי הנטען בתביעה, לאחר ששלושת הבכירים לשעבר "שלשלו את כספי הבונוסים המיוחדים והאופציות לכיסם והעבירו (או החלו להעביר) לקוחות של החברה לחברה מתחרה שהקימו, התפטרו השלושה מעבודתם והמשיכו בפעילותם המתחרה (המנוגדת להסכמים עליהם חתמו) ובשידול הלקוחות של לעבור לחברתם, באופן הגורם נזקי-עתק ל-MX1". 

מהתביעה עולה כי הדבר התגלה לחברת MX1 לפני מספר ימים, כאשר גולדברג שלח בטעות מיילים לקורן ולאיצקוביץ' בכתובת המייל שהייתה לאיצקוביץ' בחברה (ואשר הועברה לאחר עזיבתו ליניב ליאור, שהחליף אותו בתפקיד סמנכ"ל מכירות גלובלי).

"לתדהמת MX1, מבירורים שערכה החברה התגלתה לה התמונה המחרידה המתוארת לעיל... תמונה עגומה של עובדים כפויי-טובה, רמאים וחסרי תום-לב, הפועלים בניגוד מוחלט לדין ובניגוד מוחלט להסכמים שהם חתמו (לרבות הסכמים חדשים שנחתמו לאחרונה ממש, אגב רכישת MX1 על-ידי חברה בינלאומית, אשר בזכותה קיבלו שלושת הנתבעים מיליוני שקלים). עובדים בכירים של MX1 שפעלו כדי לעשוק את החברה ואת נכסיה, ובראשם את לקוחותיה, וזאת לאחר ותוך כדי שהם מקבלים מהחברה סכומי כסף גדולים אגב מכירתה, והכול תוך שימוש בקניינה - סודותיה המסחריים".

בונוסים ואופציות במיליונים

על-פי התביעה, במסגרת עסקת הרכישה של RR מדיה על-ידי SES קיבלו שלושת הבכירים בונוסים ומימשו אופציות בהיקף של למעלה מ-5 מיליון שקל, תוך שאיצקוביץ' וקורן חתמו על הסכמי שימור, וגם במסגרתם תוגמלו בבונוסים נדיבים.

מהתביעה עולה עוד כי במסגרת גמר החשבון שנערך עם קורן לאחר התפטרותו, שוחררו כספי קופות הפנסיה, לרבות מלוא כספי הפיצויים, וכן שולם לו, בין היתר, מענק שימור בסך 180 אלף שקל. בנוסף, שולם לו ביולי מענק מכירה בסך 1.164 מיליון שקל ("אותו הוא לחץ לקבל בדחיפות", נכתב בתביעה), והוא מימש אופציות עקב מכירת החברה בסך כמעט 2 מיליון שקל - כך שבסך-הכול קיבל קורן מהחברה, בחודשים מארס-אוקטובר 2016, מלבד שכרו, פיצויי פיטורים וכו', סכום של כ-3.3 מיליון שקל.

איצקוביץ', נטען, קיבל בחודשים יולי-אוגוסט 2016, מלבד שכרו, פיצויי פיטורים מוגדלים וכו', סכום אדיר של כ-1.5 מיליון שקל; לגולדברג, נטען, שולם מענק מכירה בסך 120 אלף שקל ביולי 2016, מלבד יתר זכויותיו.

על-פי התביעה, בסמוך לאחר החתימה על הסכמי השימור, ולאחר שתוגמלו בנדיבות רבה בהתאם לתפקידם הבכיר בחברה, הודיעו שלושת הבכירים, בהפרש של ימים בודדים זה מזה, על התפטרותם. "הגיע הזמן לומר שלום, לקחת סיכון ולחפש אתגר חדש", כתב איצקוביץ' במכתב ההתפטרות שלו. "הייתה זו אמירה צינית", נכתב בכתב התביעה, "שנועדה להסוות את העובדה שבאותו מועד היה מעורב עמוקות בפעילות מתחרה".

בתביעה נטען כי השלושה ביצעו פעילות מכוונת בזדון לפגיעה בקשריה של החברה מול ספקים שונים, במטרה להעבירם לחברה החדשה שפעלו להקמתה (iKO Media Group). לטענת MX1, בחקירה שעשתה נמצאו עדויות למהלכים שנקטו, בהם עיכוב תשלומים לספקים, פגיעה בהתקשרויות עם סוכנים ברחבי העולם וניסיון לגניבת לקוחות. לדברי החברה, מהלכים אלה גרמו לה נזקים עצומים בסכומי-עתק וכן גרמו נזקים לחברה-האם SES ולפעילותה.

אלפי ערוצי שידור

חברת MX1 כיום היא חברה-בת בבעלותה המלאה של חברת SES הנסחרת בבורסה בצרפת ולוקסמבורג ומנוהלת על-ידי המנכ"ל אבי כהן. החברה מתמחה בשירותי מדיה גלובליים ללקוחות מכל העולם (בעיקר ערוצי טלוויזיה), כאשר אחד מאפיקי פעילותה העיקריים הוא רכישה או השכרה של נפח שידור (capacity) מחברות לוויין (או חברות בעלות סיבים אופטיים) ושידור של תוכן במסגרת נפח שידור זה. זאת, לאחר עיבוד כזה או אחר לתוכן (כגון הוספת לוגו, כותרות וכיו"ב).

החברה מפיצה יותר מ-2,500 ערוצי טלוויזיה, מנהלת ומעבדת תוכן של מעל 500 ערוצים, משדרת תוכן למעל 120 פלטפורמות VOD ומשדרת בכל יום מעל 8,000 שעות של וידאו-סטירמינג ויותר מ-500 שעות של אירועי ספורט או שידורים חיים.