לא צריך לרחם על בזק: צפויה להרוויח 1.2 מיליארד ש' ב-2017

הרווח שבכותרת - מפעילות נטו ■ המנכ"לית סטלה הנדלר טוענת שהאוצר רוצה להחליש את בזק, אבל בינתיים היא שולטת בשוק ביד רמה ■ איפה צפויה שחיקה ומהו עקב האכילס? ■ ניתוח "גלובס"

שנת 2017 צפויה להיות, ללא כל ספק, אחת השנים המאתגרות לשוק התקשורת הישראלי. למעט הפעילות בשוק הקווי הנייח, שממשיך ליהנות מדואופול חמים של בזק והוט ולהציג רווחי יתר, כמעט כל שאר הסגמנטים בשוק סובלים מתחרות, משחיקת מחירים ומתחליפים זולים.

בשוק הסלולר, סימן השאלה הגדול מרחף כמובן מעל גורלה של גולן טלקום (ובשוליים ישנה גם השאלה מה יקרה עם אקספון של חזי בצלאל), אבל גם אם תהיה החלפת בעלות בגולן טלקום, לא בטוח שההכנסה הממוצעת ממנוי לא תמשיך להישחק. שלוש חברות הסלולר הגדולות - סלקוםפרטנר ופלאפון - יידרשו להמשיך להתאים את עצמן למציאות בשוק, להמשיך להתייעל ולהתחדש, ולא מובן מאליו שיש בכוחן לעשות זאת. במיוחד פלאפון, היחידה בין השלוש המספקת שירותי סלולר בלבד.

גם בשוק הבינלאומי מתחוללת מהפכה: שיחות הוואטסאפ מגבירות את קצב שחיקת דקות השיחה, והכנסות החברות משיחות נמצאות בנפילה חופשית; שוק ה-ISP (ספקיות שירותי אינטרנט) סובל משחיקת מחירים חריפה בעיקר בגלל המותגים הווירטואליים שבזק משווקת בבאנדל שהיא מציעה; ובשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית צפויה להתגבר התחרות על רקע התחזקות הצעת הערך של סלקום ועל רקע הכניסה הצפויה של פרטנר לתחום.

על רקע המגמות הללו, התכנס בשבוע שעבר דירקטוריון בזק   כדי לדון בתוכניות העבודה של הקבוצה לשנה הקרובה ואישור תקציבה. מאחר שקבוצת בזק פועלת בכל הסגמנטים של שוק התקשורת, תוכנית העבודה שלה משקפת במידה רבה את תמונת השוק כולו. אם בוחנים את פעילות החברות בקבוצה, נראה שלמעט השוק הקווי המתאפיין בחוסר תחרותיות, בכל שאר הסגמנטים חברות הקבוצה פועלות ללא יתרון מונופוליסטי, הן מתקשות להתמודד עם המתחרות והשחיקה ניכרת בהן ביתר שאת. ברקע נמצאת כמובן שאלת ביטול ההפרדה התאגידית, ואולם גם אם היא תתרחש היא אינה צפויה להשפיע על המספרים באופן ממשי בשנת 2017 ובכל מקרה היא אינה חלק מתקציב הקבוצה.

 

פלאפון - עקב אכילס של הקבוצה

הקושי העיקרי של הקבוצה הוא בחברת פלאפון, הצפויה ככל הנראה לעבור להפסד בשנת 2017. החברה שרק לפני שנים ספורות עמד הרווח הנקי שלה על יותר ממיליארד שקל צפויה לעבור בשנה הבאה, לראשונה זה יותר מ-15 שנה, להפסד. מקורות בחברה מדברים על קושי אמיתי של הנהלת החברה להתמודד עם תהליכי ייעול והפחתת הוצאות ועל שחיקה מהירה בהכנסות. עוד הם אומרים כי הוצאות השכר בחברה הולכות וגדלות כתוצאה מההסכמים הקיבוציים שנחתמו בה, והדבר מקשה עוד יותר.

הדבר היחיד שעשוי להציל את פלאפון מהפסד או לפחות לצמצמו באופן משמעותי הוא הפחתה בעלויות התמסורת שמשלמת החברה לבזק, כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס". ואולם בבזק קווי, הנהנית מהכנסות תמסורת אלו, יש התנגדות חריפה להפחתת המחירים וחשש כי הוזלות אלו יזלגו לשירותי תקשורת הנתונים שמספקת החברה ללקוחות אחרים. הסוגיה הזאת נמצאת עדיין בדיונים, וככל הידוע לנו תקציב החברה אינו כולל בשלב זה הנחה שלפיה יופחתו עלויות התמסורת.

בזק בינלאומי: ירידה של כ-100 מיליון שקל בהכנסות

גם בבזק בינלאומי מדברים על המשך מגמת השחיקה ומקורות בחברה מדברים על ירידה של כ-100 מיליון שקל בהכנסות החברה וברווח. עיקר השחיקה נובע מהירידה החדה בדקות השיחה הבינלאומיות, מקור רווח מרכזי בחברה. למעשה, בשלוש השנים האחרונות נשחקות דקות השיחה לחו"ל בקצב של 20% בשנה לערך.

מעבר לכך, החברה צופה שחיקה בהכנסה הממוצעת למנוי אינטרנט (שבבזק בינלאומי היא הגבוהה בענף - כ-40 שקל למנוי), ושחיקה בסך ההכנסות משירותי אינטרנט. כמו בפלאפון, גם בבזק בינלאומי צפויות לגדול עלויות השכר כתוצאה מההסכם הקיבוצי שנחתם בחברה בתחילת 2016.

yes: ירידה במספר המנויים

בחברת yes צפויה להימשך המגמה של הירידה במספר המנויים, וככל הנראה צפויה גם, לראשונה זה שנים, שחיקה בהכנסה הממוצעת ממנוי. הירידה המצטברת במספר המנויים צפויה להשפיע על החברה באופן משמעותי ב-2017, ובחברה מדברים על ירידה משמעותית ב-EBITDA.

במקביל, החברה צפויה להמשיך לצמצם את היקף ההשקעות שלה, ומקורות בחברה מדברים על לחצים כבדים מאוד מצד ההנהלה והבעלים להמשיך ולחתוך באופן חד בהשקעות החברה כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה.

בזק קווי: דילול בנדל"ן

בזק קווי צפויה להמשיך להיות מקור הרווח העיקרי (ואולי היחיד) בקבוצת בזק, וצפויה להמשיך לשמור על רווחיות גבוהה. עם זאת, גורם בכיר בחברה אמר ל"גלובס" לאחרונה כי החברה צופה שחיקה חדה בהכנסות ב-2017 בעיקר כתוצאה מהשחיקה בהכנסות מתמסורת, ומשחיקה בהכנסות הטלפוניה כתוצאה מהחלת החובה למכור שירותי טלפוניה סיטונאיים.

בחברה מדברים גם על דילול משמעותי בנדל"ן העומדים למכירה, ונראה שכמעט כל הנכסים המשמעותיים של החברה כבר נמכרו. קיים נכס משמעותי אחד בשווי של כמה מאות מיליוני שקלים שעליו דיווחה החברה, ואולם לא ברור אם הוא יימכר ב-2017. כך או כך מדובר על סיומה של תקופה ארוכת שנים שבה הניבו מכירות הנדל"ן רווחים משמעותיים לבזק מדי שנה.

למרות כל האמור לעיל, אין צורך לרחם על בזק. הרווח של הקבוצה צפוי כאמור להצטמצם כתוצאה מכל מה שתואר לעיל, אך עדיין מדובר בקבוצה הצפויה להרוויח יותר ממיליארד שקל בשנה (1.1-1.2 מיליארד שקל) מהפעילות נטו של כלל החברות הבנות שלה, ובעיקר כתוצאה מהפעילות הקווית הסופר-רווחית שלה. ייתכן שהרווח ישתנה כתוצאה מאירועי נדל"ן חריגים או שפנים אחרים שתשלוף בזק בעקבות ביטול ההפרדה המבנית.

על רקע התמונה העולה מתוכניות החברה של בזק לשנה הקרובה, נראה שאנו מצויים בפתחה של שנה מאתגרת בשוק התקשורת הישראלי, ואולם דבר אחד ברור - כל המפעילים, למעט הוט ובזק, ימשיכו לחבוט זה בזה תוך כדי הורדת מחירים ותחרות גוברת. ובאשר לדואופול - בינתיים הרגולטור רק ממשיך לחזק אותו על חשבון השאר.

רווחי קבוצת בזק
 רווחי קבוצת בזק